Ruszają prace projektowe dla mostów na ul. Focha.
Przygotowujemy się do przyszłej przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamawiamy koncepcję, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Właśnie podpisaliśmy umowę z Wykonawcą.
Północna przeprawy stanowiące część mostów Solidarności została wybudowane 40 lat temu. Obiekt na bieżąco był monitorowany. Ostatnie prace interwencyjne przy nawierzchni były prowadzone pod koniec ubiegłego roku.
Niestety stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy. Dlatego zamawiamy koncepcję przebudowy tej trasy.
Projektanci będą musieli opracować i zaproponować 3 warianty przyszłej trasy.
Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu.
Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Funkcjonować ma też bezpieczny prawoskręt w ul. Grottgera.
Dodatkowo przy skrzyżowaniach wprowadzone mają zostać podpórki rowerowe lub barierki postojowe z podstopnicami dla rowerzystów. To kolejne rozwiązanie uzgodnione z przedstawicielami środowisk rowerowych.
W pierwszej kolejności wykonane zostaną prace projektowe.
Wykonawcą zostało konsorcjum firm: BAK Sp. z o.o. (lider) oraz Axial Sp zo.o.
Wartość tego zadania to prawie 240 tysięcy złotych.
Prace nad koncepcją zajmą około roku.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką.Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.
Wiosenne sprzątanie przystanków. Dostawimy też nowe wiaty
W tym roku wiosenna aura pozwala znacznie wcześniej rozpocząć akcję kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia obejmie w sumie 590 wiat przystankowych i blisko 750 przystanków.
W kwietniu planujemy też montaż kolejnych wiat przystankowych w mieście.
Zaplanowane prace polegać będą na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat.
Myciu podlegać będą również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane będą także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego.
Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Prace rozpoczną się 8 kwietnia i potrwają około tygodnia.
W tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona przynajmniej 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
Kolejne pojawiają się już niebawem.
Jeszcze w kwietniu planujemy zamontować wiaty na przystanku Fordońska/Łowicka (kierunek Fordon) oraz Bora Komorowskiego/Kiedrowskiego (kierunek Mariampol)
Dodatkowo prowadzimy postępowanie przetargowe w zakresie dostawy i montażu kolejnych wiat przystankowych.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego nowe zadaszenia miałyby stanąć w Łęgnowie - na przystankach: Toruńska/Wypaleniska (w obu kierunkach), Toruńska/Przyłubska (w obu kierunkach) Dworzec Łęgnowo (kierunek Stomil), Toruńska – Wieża Ciśnień (w obu kierunkach) i Plątnowska – Otorowska w stronę Łęgnowa.
W Bydgoszczy mamy 590 wiat przystankowych.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 94 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Інформація для громадян України.
W związku z dużą liczbą zapytań ze strony mieszkańców Ukrainy przybywających do naszego miasta, zebraliśmy w języku ukraińskim podstawowe informacje dotyczące bydgoskiej komunikacji miejskiej (gdzie kupić bilet, jak wyrobić Bydgoską Kartę Miejską, ceny za przejazd itd.).
Takie informacje w formie ulotek będą też przekazywane mieszkańcom Ukrainy.
Перші поїздки по місту
Довідник по міському транспорту міста Бидгощ
Krótki PRZEWODNIK PO BYDGOSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ [język polski]
Zazieleniło się na Glinkach
W ostatnich latach przebudowaliśmy ulice Glinki i Szpitalną.
Rozwiązaliśmy problem odwodnienia tych terenów i wyremontowaliśmy chodniki.
Teraz poprawiona została estetyka pętli tramwajowej.
Kolorowe krzewy już zdobią pętlę na Glinkach.
Trzy duże wyspy zostały już uformowane z węgierskiego lilaka (roślina podobna do bzu) oraz pięknotki, która szczególnie jesienią zyskuje wyjątkowo atrakcyjny wygląd za sprawą fioletowych owoców.
Wszystkie skupiska roślin otacza obwódka z wiecznie zielonej kosodrzewiny. Łącznie na tym terenie zasadzonych zostało ponad 1500 krzewów, które zajmują powierzchnie ponad 600 metrów kwadratowych.