Wielka pętla Fordonu – zlecamy budowę
Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie pierwszego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu wzdłuż ul. Wierchowej i Geodetów.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Podpisaliśmy też umowę na zaprojektowanie kolejnego odcinka tej trasy pomiędzy SP 67 a ul. Tatrzańską.
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych.
W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budową kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców.
W pierwszej kolejności zlecamy prace na kilometrowym odcinku pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego.
Ciąg pieszo-rowerowy powstanie wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów. Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia zaplanowano bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.
W ramach inwestycji przebudowywane będą też zjazdy na teren posesji. Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyska też skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Prace po podpisaniu umowy zajmą około pół roku.
W pierwszej kolejności realizowane będą na ul. Geodetów.
W sierpniu zleciliśmy natomiast zaprojektowanie odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera oraz ul. Wierchową.
Pochłoną one ponad 300 tysięcy złotych.
Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane do końca 2025 roku.
To najbardziej skomplikowany odcinek trasy wymagający m.in. pozyskania gruntów niebędących własnością miasta.
Na finiszu są natomiast prace związane z odcinkiem trasy w Starym Fordonie, które zostały zlecone w ramach rewitalizacji terenów nad brzegiem Wisły.
Z gotowej promenady pieszo-rowerowej będzie można skorzystać jeszcze tej jesieni.
Miasto posiada także kompletną dokumentację na odcinek pomiędzy osiedlami Szybowników i Tatrzańskim. Zlecenie prac budowlanych zostało wstrzymane ze względu na zawiadomienie byłego członka Rady Osiedla Nowy Fordon o możliwych nieprawidłowościach przy podejmowaniu uchwały przez Radę Osiedla.
Sprawę wyjaśnia Komisja Rewizyjna Rady Miasta.
Komfort i bezpieczeństwo
Wielka Pętla Fordonu tam gdzie jest to możliwe ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów.
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego.
Poprzez ulice Wierchową i Geodetów łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.
W Starym Fordonie w ramach rewitalizacji powstają natomiast odcinki trasy łączące wał wiślany z ulicą Promenada.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego.
Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Długość całego ringu to ponad 20 kilometrów.
Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie.
Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.
Poznaliśmy firmy zainteresowane rewitalizacją Rybiego Rynku
Plac zmieni się nie do poznania. Pojawią się dodatkowe drzewa, eleganckie ławkami, krzesłami i stylowe latarnie.
Zadbamy również o iluminacje.
W ramach planowanych robót, poprawimy też estetykę kilku okolicznych ulic.
Właśnie poznaliśmy firmy zainteresowane realizacją tej ważnej inwestycji.
Rewitalizacja Rybiego Rynku dopełni zmiany jakie zaszły ostatnio w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Przebudowa będzie polegała na wymianie nawierzchni, budowie elementów odwodnienia, nowym zagospodarowaniu istniejących przestrzeni zielonych oraz wyposażeniu palcu w elementy małej architektury.
Po przebudowie Rybi Rynek będzie pełnił funkcje placu przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego.
W ramach zadania przebudowane zostaną też okoliczne uliczki w centrum Miasta.
Prace mają potrwać około roku.
Do przetargu zgłosiły się 4 firmy zainteresowane realizacją tej inwestycji.
Zaproponowane kwoty od ponad 27 mln zł do prawie 32 mln zł.
Jako zamawiający zamierzaliśmy przeznaczyć na to zadanie 22 mln. 791 tys zł
Szczegółowe zestawienie ofert [pdf]
Teraz rozpocznie się etap sprawdzania wszystkich przedłożonych ofert.
Rybi Rynek wypięknieje
Z placu ma zniknąć parking, gdyż pozwala no to wielopoziomowym obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy też drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Wybrane zostały lipy i platany, które już zdobią rynek od strony zabytkowego pałacyku Lloyda.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej.
Ulica Grodzka na obszarze objętym opracowaniem zachowa swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów.
Zaplanowaliśmy jednak więcej powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego.
Na chodnikach stosowane mają być granitowe płyty z kamiennymi opaskami.
Na jezdniach typowa dla Starego Miasta kostka kamienna.
Nie tylko Rybi Rynek
W ramach prac przebudowany zostanie także odcinek ul. Przy Zamczysku od Grodzkiej do rewitalizowanego placu Kościeleckich oraz Malczewskiego/Grodzka (od Starego Rynku do Mostowej).
Zlecimy też prace na ulicach Przyrzecze, Zaułek, Jana Kazimierza, Malczewskiego i Pod Blankami.
Wystrój przypomni o historii
Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, na który właśnie trwa przetarg, chcielibyśmy docelowo wprowadzić dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie.
Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej.
Iluminację zyska również budynek spichrzy.
To również rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.
Testuj z nami autobus elektryczny.
Od 12 do 24 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny MAN Lions's City. Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych nr 71, 83 i 64.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki.
Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiadają 2 centralne silniki elektryczne.
Pojazd przegubowy umożliwia podróż ponad 120 pasażerom z czego ponad 40 stanowią miejsca siedzące.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. na całej długości jest niskopodłogowy a podłoga pokryta jest wykładziną antypoślizgową.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie – odporne na ścieranie i akty wandalizmu
Autobus elektryczny będzie kursował na linii autobusowej nr: 71, 83 i 64 w wybrane dni tygodnia od 12 do 24 września.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Autobus elektryczny jest pomalowany na biało z grafikami, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]
[FILM] Raport z budowy mostów nad Brdą - wrzesień 2023
Wykonawca (firma TRAKCJA S.A.) kontynuuje prace przy budowie mostu drogowego i tramwajowego nad Brdą.
Jeszcze we wrześniu przeprowadzone zostaną próby obciążeniowe obu obiektów.
To będzie etap robót, po którym rozpoczną się przygotowania do uruchomienia ruchu na nowych mostach.
Pierwsze tramwaje przejadą po nowym obiekcie jeszcze w tym roku.
Na całej długości mostu tramwajowego ułożone zostało torowisko i zamontowane słupy trakcyjne.
Do zamontowania pozostała już tylko sieć trakcyjna.
W ostatnim tygodniu wykonane zostały najazdy na most drogowy i tramwajowy od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego.
Ułożone zostały też na tych odcinkach betonowe płyty, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe.
Wykonawca betonuje rozjazdy na ul. Toruńskiej w kierunku mostu.
Na płycie mostu drogowego, która została zabetonowana, wykonane zostały chodniki, odpływy wody i ustawiono krawężniki.
Rozpoczęły się przygotowania do układania nawierzchni na samej jezdni.
Prowadzone są też dalsze prace na dojazdach do obiektu od strony południowej.
Na ul. Fordońskiej kontynuowane są roboty kanalizacyjne na południowej jezdni(od strony rzeki).
W ramach budowy mostów nad Brdą wykonywane jest też nowe torowisko na wysokości ul. Perłowej.
Na tym zadaniu wykonane zostały chodniki, nawierzchnia południowej jezdni ul. Toruńskiej, uliczek dojazdowych (ul. Spokojna, ul. Łuczniczki. ul. Koralowa) i zatoki autobusowej.
Zakończono betonowanie części rozjazdów od strony ul. Perłowej.
Obecnie kontynuowane są prace przy podbudowie jezdni i torowiska ul. Toruńskiej od strony ogródków działkowych (strona północna).
Na wykonanych odcinkach układane jest już przyszłe torowisko.