Plac Solny z zabytkową nawierzchnią
Historyczny plac w centrum miasta odzyskał dawny blask. Zakończyła się naprawa nawierzchni placu Solnego, znajdującego się pomiędzy rzeką Brdą a ulicą Grodzką. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe.
Ponownie można zaparkować na placu Solnym. Zakończyły się już roboty związane z naprawą zabytkowej, brukowanej nawierzchni, która została odkryta pod asfaltem. Wymieniono również betonowe krawężniki na kamienne. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe, polegające na odmalowaniu oznakowania poziomego i ustawieniu oznakowania pionowego.
Plac Solny leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu i jest częścią Strefy Płatnego Parkowania.Podczas rewitalizacji staromiejskich uliczek oraz Rybiego Rynku wykorzystywany był jako zaplecze budowy. Po zakończeniu tych prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest jego oryginalna nawierzchnia kamienna.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy też dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów. Trwa także przetarg na zaprojektowanie i wykonanie repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu.
Trwają prace na ulicy Agrestowej w Smukale
W ramach pierwszego etapu tej inwestycji na odcinku od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej powstaje pieszojezdnia. W tym roku nową nawierzchnię zyskały już też między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa i Piaśnicka. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Prace na ulicy Agrestowej, które obejmą ponad półkilometrowy odcinek drogi, podzielono na kilka etapów. Pierwszy, na odcinku od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej już trwa. Kolejny rozpocznie się w drugiej połowie października.
Zadanie polega na budowie pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowo prace powinny zakończyć się wiosną przyszłego roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Nową nawierzchnię zyskały już między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa, W. Bortnowskiego, W. Gersona, Piaśnicka, Piastowa i Spławikowa.
Rozpoczęły się prace na ulicy Gniewkowskiej na Glinkach
Trwa utwardzanie bydgoskich ulic gruntowych. Tym razem nową nawierzchnię zyskuje ulicy Gniewkowska. W tym roku w budżecie miasta na ten program zabezpieczyliśmy 32 mln zł.
Warta ponad 1,6 mln zł inwestycja zakłada przebudowę całego, liczącego około 600 metrów odcinka ulicy Gniewkowskiej. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni ulicy wraz z chodnikami po obu stronach, zjazdami, miejscami postojowymi i dojściami do posesji.
Rozpoczął się już pierwszy etap tej inwestycji na odcinku od ul. Glinki. Ulicę Gniewkowską zaprojektowano jako pieszojezdnię. Część dedykowana pieszym zostanie wykonana z betonowej kostki, natomiast jezdnia z materiałów chłonnych. Takie rozwiązanie pozwala na odprowadzanie wody opadowej bezpośrednio do gruntu. Planowo prace powinny skończyć się jeszcze w tym roku.
Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. W wakacje podpisaliśmy również umowę na budowę ulicy Podleśnej.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Prace trwają też między innymi na ulicach Oceanicznej, Amurowej na Osowej Górze oraz Agrestowej w Smukale.
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej – raport numer 8
Na ulicy Toruńskiej rozpoczęła się przebudowa torowiska północnego, prowadzącego do zajezdni tramwajowej. Korzystanie z niej podczas prac jest możliwe, dzięki zamontowanym rozjazdom nakładkowym. Obecnie to jedna z największych bydgoskich inwestycji, którą realizujemy dzięki pozyskaniu europejskich funduszy na transport publiczny.
Prace trwają na niemal całym odcinku torowiska na ulicy Toruńskiej od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wcześniej zdemontowano torowisko, sieć trakcyjną oraz sygnalizację świetlną, wykonano też odwodnienie i fundamenty pod słupy. Wytyczono także przebieg chodników i rowerowej drogi.
Wykonawca zamontował też dwa komplety rozjazdów nakładkowych przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz przy bramie zajezdni. Tymczasowe rozjazdy umożliwiają korzystanie z zajezdni bez konieczności odcięcia jej od pozostałej części sieci podczas przebudowy torowiska północnego w ciągu ul. Toruńskiej do pierwszego wjazdu. Etap ten potrwa około dwóch miesięcy.
Główne prace, w ramach drugiego etapu modernizacji, mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku. Złożyliśmy również wniosek o wydanie decyzji ZRiD dla odcinka torowiska od ulicy Równej do pętli Stomil.
Nowoczesny tabor do Łęgnowa
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł oraz dwie pożyczki o wysokości ponad 48 mln zł z KPO. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Strona 2 z 459






