Estetyczne uliczki i Rybi Rynek z zielenią – zmieniamy Salon Bydgoszczy
W czwartek (9 listopada) rusza kolejny etap prac przy rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
Rozpoczniemy przebudowę odcinków lokalnych ulic na Starym Mieście.
W przyszłym roku zazieleni się natomiast Rybi Rynek.
Zasadzimy tam nowe drzewa, ustawimy ławki i donice.
W pierwszej kolejności uliczki
W związku z prowadzonymi robotami na Placu Kościeleckich oraz rozpoczynającym się Jarmarkiem Świątecznym, w pierwszej kolejności wykonamy prace na uliczkach oddalonych od Starego Rynku.
Zminimalizujemy tym samym utrudnienia a roboty (prowadzone etapowo) nie wpłyną na płynność ruchu w ścisłym centrum miasta.
Od czwartku 9 listopada rozpoczną się prace na ulicach: Przyrzecze (od ul. Farnej do ul. Ku Młynom), Grodzkiej (od ul. Przy Zamczysku w kierunku ul. Bernardyńskiej) i Placu Solnym.
Na Rybim Rynku powstanie natomiast materiałowe zaplecze budowy.
W tej części miasta ograniczona zostanie liczba miejsc do parkowania, dlatego warto korzystać m.in. z wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej lub parkingów P+R.
Po weekendzie (13 listopada) ruszą natomiast roboty na ulicy Zaułek (od Batorego do ul. Jana Kazimierza) i Pod Blankami (od ul. Długiej do ul. Trybunalskiej)
Po zakończeniu powyższego etapu (wiosna 2024), wykonawca rozpocznie prace na kolejnych odcinkach przedmiotowych ulic oraz Rybim Rynku.
Wykonawcą robót jest firma Betpol z Bydgoszczy. Koszt tej ważnego dla miasta inwestycji wynosi ponad 24 mln.
Wszystkie prace mają potrwać około roku.
Rybi Rynek wypięknieje
Przebudowa Rybiego Rynku, zupełnie zmieni jego oblicze. Z placu zniknie parking. Będzie pełnił funkcje placu przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego.
W rogach placu od strony spichrzy, dosadzimy drzewa, które zostaną dodatkowo podświetlone.
Wybrane zostały lipy i platany, które już zdobią rynek od strony zabytkowego pałacyku Lloyda.
Przy przystanku tramwaju wodnego powstanie podświetlana róża wiatrów.
Montowane będą też ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej.
Ulica Grodzka na obszarze objętym opracowaniem zachowa swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów.
Zaplanowaliśmy jednak więcej powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszego.
Wystrój przypomni o historii
Po zakończeniu drogowej części inwestycji na Rybim Rynku, chcielibyśmy docelowo wprowadzić też dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory.
Planowane jest między innymi umieszczenie przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie.
Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej.
Iluminację zyska również budynek spichrzy. To rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.
Kładka na Wyżynach do rozbiórki - umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na likwidację kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
W tym miejscu powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni. Inwestycja ma ułatwić korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy.
Na etapie konsultacji społecznych Rada Osiedla Wyżyny i Kapuściska, rowerzyści, stowarzyszenia reprezentujące pieszych, osoby starsze i niepełnosprawne, a także eksperci od organizacji ruchu, opowiedzieli się za likwidacją kładki dla pieszych i budową przejścia dla pieszych na poziomie jezdni.
3 listopada podpisaliśmy umowę na wykonanie tego zadania z firmą KORMOST S.A.
Prace nad projektem a następnie rozbiórką kładki i przebudową tego odcinka zajmą ok. 9 miesięcy.
Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 3,6 mln zł.
Nowe rozwiązania
Po demontażu kładki dla pieszych, powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni i zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej.
Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Mieszkańcy często więc wskazywali na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca.
Pierwsze tramwaje na nowym moście - zmiany od 6 listopada
W poniedziałek (6 listopada) wykonawca (Trakcja SA) udostępni do ruchu nowy most tramwajowy pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską.
Zmiany nie ominą też torowiska na ul. Toruńskiej.
To już ostatnie duże zmiany w organizacji ruchu.
Za około miesiąc udostępniony zostanie już docelowy ruch tramwajowy do Fordonu i ul. Perłowej.
Otwarte zostaną też jezdnie ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
Od 6 listopada (poniedziałek) uruchomiony zostanie ruch tramwajowy po nowym moście nad Brdą.
Nastąpi też czasowe wyłączenie z obsługi tramwajowej odcinka ulicy Toruńskiej pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Kazimierza Wielkiego.
Zamknięcie ruchu tramwajowego pozwoli wykonawcy (przez ok 3 tygodnie) rozwiesić sieć trakcyjną w kierunku ul. Perłowej, wykonać ostatnie prace w torowisku a także ułozyć ostatnią warstwę nawierzchni na jezdni.
Wykonanie powyższych robót pozwoli za około miesiąc, uruchomić docelowy ruch tramwajowy w kierunku Fordonu i na ul. Perłowej.
ZMIANY OD 6 LISTOPADA
- linie tramwajowe nr 7 i 8 zostaną czasowo skierowane do pętli Babia Wieś;
- linia nr 6 w obydwu kierunkach będzie czasowo trasowana przez most Kazimierza Wielkiego.
- wprowadzone zostaną stosowne korekty w rozkładzie jazdy linii za T8.
- na odcinku rondo Toruńskie – Toruńska / Kazimierza Wielkiego uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza za T.
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki:
- Toruńska / Filmowa
- Rondo Toruńskie.
Przystanki tramwajowe zostaną uruchomione w obrębie nowej przeprawy (zaznaczone na poniższej grafice).
Ruch pieszych będzie poprowadzony już po nowym moście.
Ostatni ważny etap - już niebawem
Po wykonaniu wszystkich powyższych prac (za ok. miesiąc) uruchomiony zostanie już docelowy ruch tramwajowy na nowym moście oraz ulicy Toruńskiej i ul. Perłowej.
Udostępniona zostanie północna jezdnia ul. Toruńskiej i południowa ul. Fordońskiej.
Kontynuowane będą jeszcze prace przy najazdach na "stary" most od strony ul. Fordońskiej i zjazd z obiektu na ul. Toruńską.
O postępach prac i dalszych zmianach informować będziemy na bieżąco.
Wymieniamy tramwaje na nowe. Kolejne "niskopodłogowce" już w zajezdni
Już 8 nowych i niskopodłogowych tramwajów mamy na zajezdni.
W listopadzie pojawią się jeszcze dwa kolejne.
W sumie będzie ich aż 40.
Tak duże zamówienie, na które pozyskaliśmy unijne fundusze, pozwoli wymienić cały tabor tramwajowy na nowy.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
W tym roku zgodnie z kontraktem PESA dostarczyć ma 10 nowych "niskopodłogowców". Osiem już mamy (6 długich i 2 krótkie).
Do połowy listopada przywiezione zostaną jeszcze dwa kolejne.
Pojazdy zwożone są na ogromnej lawecie do zajezdni MZK przy ul. Toruńskiej.
Nowe tramwaje są na początku dokładnie sprawdzane i testowane.
Dopiero wtedy wyjeźdzają na bydgoskie torowiska z Pasażerami.
Pierwsze już zastąpiły wysłużone Konstale.
Kolejnych 30 pojazdów będzie sukcesywnie dostarczana na zajezdnie w kolejnych miesiącach.
Cały kontrakt sfinalizujemy w 2025 roku.
Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Kosntale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami.
Nadrobiliśmy duże zaległości
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje.
W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić te zaległości. Zakupiliśmy 33 nowe tramwaje.
Zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich.
Działamy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Obecnie dobiega końca budowa mostu tramwajowego nad Brdą oraz torowiska na ul. Perłowej i ul. Toruńskiej.
Trwa przetarg na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie.
Nowe Swingi w liczbach:
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł