Finisz prac na Glinkach
Zakończyły się główne prace przy przebudowie skrzyżowania ulic Glinki i Dąbrowa. Wraz z budową nowego obiektu handlowego powstał dodatkowy pas ruchu, zmodernizowane zostały przejścia dla pieszych i chodniki, a jezdnia zyskała nową nawierzchnię. Inwestycja poprawiła m.in. bezpieczeństwo pieszych.
Wraz z budową sklepu pomiędzy ulicami Glinki i Dąbrowa powstał też duży parking. Wjazd do niego jest możliwy zarówno od strony ul. Dąbrowa jak i Glinki. By zapewnić większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu zobowiązaliśmy inwestora do przebudowy układu drogowego sąsiadującego ze sklepem.
W ramach prac zmodernizowany został ponad 300-metrowy odcinek ulicy Glinki. Dzięki poszerzeniu ulicy powstały tak zwane azyle dla pieszych umożliwiające dwuetapowe pokonywanie jezdni. Zmieścił się też pas do skrętu w lewo dla pojazdów jadących do sklepu od strony Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Dobudowywany został chodnik po południowej stronie ulicy Glinki i zachodniej stronie ulicy Dąbrowa. W zakres zadania wchodziła również przebudowa kanalizacji deszczowej oraz wymiana oświetlenia ulicznego wraz z doświetleniem przejścia.
Zakończyliśmy odbiory tego zadania. Dodatkowo zobowiązaliśmy inwestora do wykonania wiosną przy sprzyjających warunkach trwałego oznakowania grubowarstwowego.
Zadanie uzupełniło szereg miejskich inwestycji zrealizowanych już wcześniej wzdłuż ulicy Glinki. Wiosną zakończyliśmy między innymi modernizację odcinka od al. Jana Pawła II do Magnuszewskiej. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku rondo na połączeniu z ulicą Magnuszewską. Przed dwoma laty wyremontowaliśmy odcinek od Białogardzkiej do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Skutecznie rozwiązaliśmy w ten sposób problem częstego zalewania skrzyżowania z ulicą Szpitalną. Remontowana była również pętla autobusowa linii nr 79.
Warto wiedzieć:
Na koszt zewnętrznych inwestorów modernizowane były w ostatnich latach również odcinki wielu innych ulic. W ten sposób zmodernizowany został na przykład fragment ul. Petersena w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym, ul. Inowrocławskiej na Górzyskowie oraz Grunwaldzkiej na Okolu. Z kolei wokół sklepu IKEA powstał cały układ drogowy z częściowo bezkolizyjnym węzłem na połączeniu z Fordońską.
Tramwaje wracają na rozbudowany węzeł Szarych Szeregów
Tramwaje na górny taras wracają 12 grudnia. Wcześniej z okazji „Mikołajek” zapraszamy wspólnie z generalnym wykonawcą do skorzystania ze specjalnych linii, które uruchomimy już w najbliższą niedzielę (8 grudnia). To doskonała okazja, by zapoznać się ze wszystkimi zmianami jakie zaszły w tej części miasta.
Powrót regularnych linii uzgodniliśmy z przewoźnikami na 12 grudnia. Tymczasem już w piątek (29 listopada) odebraliśmy pozwolenie na użytkowanie. Skorzystamy z niego już w najbliższą niedzielę (8 grudnia). Tradycyjne przejazdy mikołajkowe zorganizujemy po nowych torowiskach na górnym tarasie.
- Za nami rozbudowa największego bydgoskiego węzła tramwajowego – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski. – Wspólnie z wykonawcą udało się nam zrealizować cały zakres prac. Oddajemy nowoczesną infrastrukturę, która zachęca i ułatwia podróże komunikacją publiczną. Powstały drogi rowerowe i nowe chodniki. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość podczas realizacji tej inwestycji. Liczę, że po zakończeniu rozbudowy ul. Kujawskiej jeszcze więcej bydgoszczan wybierze komunikację publiczną lub rower do podróżowania po mieście.
Sprostali wyzwaniu
Generalnym Wykonawcą była firma ZUE.S.A Kraków. Inwestycja była dla niej dużym wyzwaniem ze względu na rosnące koszty pracy i materiałów budowlanych. Dodatkowo wszystkie roboty toczyły się przy dużych natężeniach ruchu oraz wymagały dodatkowej koordynacji z przebudowa sieci ciepłowniczej. Prace zajęły 16 miesięcy.
Niskopodogowiec z zabytkową „eNką”
Mikołajkowe linie specjalne będą wozić pasażerów bezpłatnie na dwóch trasach:
- K – Wyżyny- Kapuściska- Wyżyny
- G – Wyżyny – Glinki – Wyżyny
Na linii „K” kursować będzie zabytkowa „eNka”. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowane zostały o godzinach: 10:25, 11:05, 11:25, 11:45, 12:05, 12:25, 12:45, 13:25, 13:45, 14:05.
Na linii „G” kursować będzie natomiast nowoczesny tramwaj 122N. Odjazdy z pętli na Wyżynach zaplanowano o godzinach: 10:15, 10:35, 11:15, 11:35, 11:55, 12:15, 12:35, 12:55, 13:15, 13:35, 13:55, 14:15.
Na pętli przy ul. Magnuszewskiej na podróżnych od godziny 10 do 14 czekać będą gorące napoje oraz posiłki. Wraz z darmowymi przejazdami to prezent sfinansowany przez wykonawcę.
Tymczasowy układ linii
Tramwaje 12 grudnia wrócą na regularne trasy.
- Na Kapuściska pojadą linie nr 7 i 8,
- Na Glinki linia nr 4.
- Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9).
Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na swoje pętle. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Poprzedzą go konsultacje społeczne.
Odnowiliśmy tabor
Rozbudowane i wyremontowane torowiska na górnym tarasie będą obsługiwane między innymi zakupionymi do tego celu tramwajami Swing. W pakiecie obejmującym rozbudowę pętli Kapuściska oraz ul. Kujawskiej zakupiliśmy 21 nowoczesnych składów. Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Nie tylko nowy węzeł
Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów i Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska.
Ważne liczby:
- Koszt rozbudowy węzła Szarych Szeregów – 64,5 mln zł
- Zakup 21 Swingów – 161 mln zł
- Liczba rozjazdów i krzyżownic na węźle - 24 szt.
- Gwarancja - 8 lat
Bezpieczna ul. Szubińska – kolejna inwestycja za nami
W poprawę bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej zainwestowaliśmy w ostatnich latach kilkanaście milionów złotych. Obecnie kończymy doświetlanie przejść bez sygnalizacji. Wcześniej odnowiliśmy nawierzchnię , wprowadziliśmy ograniczenia tonażowe, wybudowaliśmy miejsce do ważenia tirów, drogę rowerową oraz zmodernizowaliśmy pętlę autobusową i część chodników.
W tym roku kontynuujemy instalację dodatkowego oświetlenia na przejściach dla pieszych. Wśród nich są między innymi dwa przejścia na ulicy Szubińskiej. Dodatkowe lampy stanęły już przy „zebrze” na wysokości Łabiszyńskiej. Wkrótce włączymy zestawy lamp przy przejściu na wysokości klubu „Logistyk”.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych latarni z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających. Zakończenie wszystkich prac i odbiory planowane są jeszcze przed świętami. Na to zadanie realizowane przy 23 przejściach wydamy łącznie blisko milion złotych. Nowe urządzenia będą objęte 5-letnią gwarancją.
W ciągu ostatnich lat z myślą o poprawie bezpieczeństwa na ul. Szubińskiej zrealizowaliśmy kilka innych zadań. Jednym z najważniejszych była budowa drogi rowerowej na odcinku od ul. Pięknej do granicy miasta. Budowa nowej infrastruktury dla rowerzystów poza jezdniami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie liczby wypadków i kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu. Zmieniliśmy również organizację ruchu, która ograniczyła tranzyt pojazdów ciężarowych. By umożliwić skuteczne egzekwowanie ograniczeń zbudowaliśmy miejsce do kontroli pojazdów, w tym do ich ważenia. Z myślą o wygodzie pasażerów komunikacji publicznej kompleksowo zmodernizowaliśmy pętlę Błonie. Powstały wyższe perony, przejścia dla pieszych przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Budując system ITS na ul. Szubińskiej wymieniliśmy sygnalizacje i zsynchronizowaliśmy ich pracę.
Planujemy również modernizację odcinka ulicy pomiędzy Piękną i placem Poznańskim. Wstępne opracowanie powstanie w przyszłym roku - będzie ono częścią koncepcji związanej z wytyczeniem nowego torowiska łączącego rondo Kujawskie przez Szwederowo z rondem Grunwaldzkim.
Dodatkowe oświetlenie na osiedlu Łegnowo-Wieś
W najbliższych tygodniach ustawimy latarnie przy ul. Wypaleniska. To kolejna ulica w Łęgnowie Wsi, którą wyposażamy w oświetlenie.
Latarnie ustawimy w pierwszej kolejności na odcinku od ul. Toruńskiej do mostku. Z ulicy korzystają mieszkańcy oraz pracownicy oczyszczalni ścieków. Zależy nam na uruchomieniu latarni na początku nowego roku. Zadanie finansujemy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Rezerwujemy na nie 40 tysięcy złotych. W ubiegłym roku głosowało na to przedsięwzięcie ponad 70 osób.
W przyszłym roku planujemy kontynuację budowy oświetlenia na tej ulicy w kierunku kolejnych zabudowań. Wcześniej na tym osiedlu latarnie ustawiliśmy między innymi na odcinkach ulic Otorowskiej i Toruńskiej.
Więcej informacji o oświetleniu innych ulic znajduje się TUTAJ.