Akcja Zima 2025/2026
- Szczegóły
Od 1 listopada do 31 marca 2026 roku na terenie Bydgoszczy obowiązuje stan gotowości w ramach Akcji Zima. W obecnym sezonie zimowym w I standardzie utrzymania ujętych jest blisko 357 kilometrów dróg, wymienionych w „Planie Zimowego Utrzymania Ulic na sezon 2025/2026”, a Bydgoszcz podzielona jest na cztery rejony.
Do I standardu zimowego utrzymania zalicza się jezdnie, place publiczne, główne ciągi piesze, schody stanowiące główne ciągi piesze, torowiska i zwrotnice tramwajowe oraz pętle tramwajowe i autobusowe, przystanki tramwajowe i autobusowe, chodniki leżące przy głównych ciągach, miejsca parkingowe strefy płatnego parkowania „A” i „B”, parkingi systemu Park & Ride, Park & Go oraz wybrane odcinki tras rowerowych.
Ulice utrzymywane mechanicznie z wykorzystaniem pługosolarek podzielone zostały na cztery rejony:
- Północy,
- Południowy,
- Wschodni,
- Zachodni,
Tak jak w latach ubiegłych akcję zimowego utrzymania jezdni w sezonie 2025/2026 prowadzą dla nas firmy Remondis oraz Corimp (w zakresie utrzymania mechanicznego). Na terenie miasta wyznaczono również dodatkowe podobszary tzw. odśnieżenia ręcznego (10 zadań, w tym SPP – zadanie 8 i 9).
W ramach 10 zadań realizowane jest odśnieżanie przez pracowników ze sprzętem ręcznym (często wspomagane mikrociągnikami i lekkim sprzętem mechanicznym). Działania te dotyczą ciągów pieszych, przystanków, schodów, wybranych odcinków dróg rowerowych. Prace te w obecnym sezonie zimowym realizują dla ZDMiKP cztery firmy wybrane w przetargach. Pracownicy tych firm dokonują odśnieżania i posypywania piaskiem, zwalczając skutki gołoledzi.
Szczegóły dotyczące ulic objętych Akcją Zima 2025/2026 dostępne są pod linkiem: TUTAJ
Na zwalczanie skutków zimy (łagodzenie uciążliwości) mamy zakontraktowanych:
- w codziennej dostępności 12 pługosolarek,
- 10 mikrociągników,
- ponad 100 pracowników do prac ręcznych,
- całodobową obsługę dyżurnych koordynujących działania firm wykonawczych.
W przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych dodatkowo 8 pługosolarek oraz trzy równiarki, będące w zasobach własnych ZDMiKP.
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać i posypać wyznaczone trasy objęte Akcją Zima w ciągu 4 godzin. Na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych od kilku lat wybrane trasy rowerowe (łącznie ok. 13 km) są włączone do systematycznego odśnieżania i posypywania piaskiem. W magazynach naszych wykonawców przygotowanych zostało około 2500 ton soli, 40 ton chlorku wapnia oraz blisko 200 ton piasku.
Zgłoś interwencję
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników ZDMiKP.
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu, opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyżurnych Akcji Zima telefonicznie: tel. 52 582 27 14 lub 15 oraz mailowo:
Uwaga
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację. W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Nasze działania prowadzone są systematycznie wyłącznie na ulicach objętych Akcją Zima, poza tymi rejonami podejmowane są interwencje wyłącznie na uzasadnione wezwania, podczas pożarów lub innych zdarzeń losowych jako działania wspomagające służby ratunkowe.
Akcji Zima nie prowadzimy na drogach lokalnych, dojazdowych, osiedlowych innych zarządców oraz na chodnikach przylegających bezpośrednio do posesji prywatnych firm, instytucji, szkół, zakładów pracy.
ZDMiKP informuje, że w dniu dzisiejszym - 26.12.2025 oraz nad ranem w dniu 27.12.2025 na terenie Bydgoszczy mogą wystąpić lokalne zagrożenia gołoledzią. Obecnie mży deszcz, który może lokalnie zamarzać na jezdniach i chodnikach. Służby mechanicznego utrzymania ulic pracują już od godzin wieczornych. Służby utrzymania ręcznego w gotowości.
Pamiętajmy, że nasze akcje prowadzimy wyłącznie na obszarze objętym Akcją Zima tj. na głównych ciągach Miasta, przystankach, działaniem obejmujemy około 350 km nawierzchni ulic i 30 % powierzchni chodników.
Na pozostałych obszarach działania podejmują właściciele posesji, inni zarządcy oraz spółdzielnie mieszkaniowe. Prosimy śledzić pogodę i alerty nadawane przez aplikacje, podawane w social-mediach.
![]()
Sprawdź aktualny stan dróg, odwiedzając https://its.bydgoszcz.pl/#
![]()
Plan Zimowego Utrzymania Ulic jest programem działania w okresie trwania Akcji Zimowej i dotyczy utrzymania przejezdności głównych ciągów komunikacyjnych (załącznik nr 1) i drożności ciągów pieszych (załącznik nr 2). Kierującym wszystkimi działaniami w okresie trwania Akcji Zimowej jest Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Podstawą działań są:
- ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2025 r. poz. 733),
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2025 r. poz. 647),
- ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 889)
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2024 r. poz. 1914),
- dekret z dnia 23 kwietnia 1953 r. o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych (Dz.U. z 1953r. Nr 23, poz. 93 z późn. zm.) oraz związane z nimi akty wykonawcze,
- uchwała Rady Miejskiej w Bydgoszczy Nr XLIX/496/94 z dnia: 17.02.94 r. w sprawie utworzenia Zarządu Dróg Miejskich Komunikacji Publicznej i nadaniu statutu.
Szczegóły dotyczące ulic objętych Akcją Zima 2025/2026 dostępne są pod linkiem: TUTAJ
![]()
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2025 r. poz. 733), zgodnie z jej art. 5 ust.1 pkt 4, nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu
i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Dotyczy to sytuacji, w której chodnik położony jest bezpośrednio przy granicy nieruchomości,
ale na zasadzie wyjątku nie dotyczy przypadku, gdy na chodniku dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów (SPP).
Prawo miejscowe
Do właścicieli nieruchomości należy także wykonywanie innych obowiązków, określonych w Regulaminie uchwalonym dla mieszkańców Bydgoszczy na podstawie art. 4 ust.1 tej ustawy będącym aktem prawa miejscowego (uchwała Rady Miasta Bydgoszczy Nr XI/140/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Bydgoszczy; Dz. Urz. Woj. Kuj. Pom. z 2024 r. poz. 1576).
link : https://www.czystabydgoszcz.pl/fileadmin/uchwala-nr-lxxvii162024.pdf
Kluczowe informacje
- nałożony na właścicieli nieruchomości obowiązek dot. utrzymaniu czystości
i porządku w gminach jest obowiązkiem ustawowym i istnieje od 1997 roku - Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 5 listopada 1997 r. stwierdził, że przepisy
te są zgodne z Konstytucją; uznano, że z prawa własności, wynikają także określone obowiązki społeczne - szczególnie ważne jest usuwania śliskości chodnika, poprzez uprzątniecie śniegu i lodu, dla zapewnienia bezpieczeństwa poruszającym się po chodniku
- trzeba mieć świadomość, że kto nie wykonuje przytoczonych wyżej obowiązków, podlega karze grzywny, a postępowanie w takich sprawach, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia
- właściciel nieruchomości może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą,
w związku ze szkodą (następstwem wypadku) powstałą na skutek niesunięcia śliskości z chodnika.
Europejskie miliony na rozbudowę ul. Nakielskiej
- Szczegóły
![]()
Podpisaliśmy umowę na dofinansowanie rozbudowy ulicy Nakielskiej pieniędzmi z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Na ten cel zdobyliśmy ponad 25 mln zł. Oczekujemy na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Otworzy to drogę do przetargu na prace budowlane. W pierwszej kolejności rozbudujemy odcinek od ul. J. Bronikowskiego do ul. Lisiej. Powstaną m.in. nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy i oświetlenie.
Ulica Nakielska to jedna z najdłuższych bydgoskich ulic, która łączy kilka osiedli: Wilczak, Jary, Miedzyń i Prądy z centrum miasta oraz z węzłem „Bydgoszcz - Miedzyń” na obwodnicy. Dystans od ronda przy ul. Łochowskiej do ronda Grunwaldzkiego to prawie 5,5 kilometra. Każdego dnia korzysta z niej również wielu mieszkańców podmiejskich gmin, m.in. Białe Błota. Modernizacja ulicy Nakielskiej będzie się odbywała etapowo. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedziliśmy szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami.
Co się zmieni?
Inwestycja pomiędzy ulicami Łochowską i J. Bronikowskiego zakłada między innymi budowę od podstaw nowej jednojezdniowej ulicy z czterema pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami, drogą rowerową. Zbudujemy też rondo turbinowe na wysokości ul. Bronikowskiego. Cała ulica zyska odwodnienie. Przebudowę przejdą oświetlenie uliczne oraz sygnalizacje świetlne. W ramach tej inwestycji zostanie również przebudowana ul. J. Bronikowskiego na odcinku od ul. Nakielskiej do Starego Kanału Bydgoskiego. Ze względu na budowę nowych kanałów odwadniających (odprowadzających deszczówkę do kanału) przebudowane zostaną też niektóre z bocznych ulic pomiędzy ul. Nakielską a Spacerową (min. Kościerska i Głogowska). W ramach prac uporządkowana zostanie także kwestia parkowania. Wybudowane zostaną parkingi w rejonie ulic Tańskich, Młynarskiej, Cieplickiej, Orzechowej, Tczewskiej, Pszczelnej i Bronikowskiego.
Warto podkreślić, że projekt poprawi dostępność do publicznego transportu zbiorowego dla osób ze szczególnymi potrzebami tj. osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, czy osoby z wózkami dziecięcymi. Autobusy kursujące wydzielonymi buspasami staną się realną alternatywą dla samochodów.
Inwestycja z wysokim budżetem
Latem złożyliśmy wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu przygotowany zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, a po jego rozstrzygnięciu i podpisaniu umowy rozpoczną się prace budowlane. Szacowana wartość tego etapu inwestycji to 58 mln zł. W tym miesiącu podpisaliśmy umowę na dofinansowanie zadania kwotą 25,2 mln zł z ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Funduszy Europejskich dla Kujawa i Pomorza na lata 2021 – 2027. Warto podkreślić, że Miasto zabezpiecza też środki umożliwiające kontynuowanie prac przy kolejnych etapach inwestycji (od wiaduktu w stronę ronda Grunwaldzkiego) w kolejnych latach. To łącznie 125 mln zł.
Nie tylko Nakielska
To kolejna inwestycja wspierająca m.in. transport publiczny, którą finansujemy wykorzystując środki europejskie. Wcześniej podpisaliśmy umowy na dofinansowanie zadań związanych m.in. z budową:
- torowiska na Szwederowo,
- przebudowę pętli Las Gdański,
- dokończenie wymiany taboru tramwajowego,
- modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej.
Planujemy jeszcze sięgnąć po europejskie fundusze przy modernizacji ronda Jagiellonów.
Inwestycja w liczbach:
- długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii autobusowych - 5,87 km
- nowa infrastruktura rowerowa - 6,95 km,
- dofinasowanie europejskie – 25,24 mln zł,
- wartość I etapu inwestycji – 58,15 mln zł,
- środki na ul. Nakielską ujęte w Wieloletniej perspektywie finansowej – 124,7 mln zł.
Więcej informacji o projekcie znajduje się TUTAJ.
Na kolejnych przejściach dla pieszych zrobiło się bezpieczniej
- Szczegóły
Zakończyły się już tegoroczne prace związane z doświetleniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Nowoczesne oświetlenie zamontowaliśmy w czterdziestu dziewięciu lokalizacjach.
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w stu siedemdziesięciu punktach Bydgoszczy. Nowoczesne oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Na szczególnie niebezpiecznych przejściach instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Zadanie podzielone zostało na cztery części. Doświetlone zostały przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe w następujących lokalizacjach:
- ul. Chocimska/Kościuszki,
- ul. Nakielska/Trentowskiego,
- ul. Poznańska/Wierzbickiego,
- ul. Poznańska/Św. Trójcy,
- ul. Poznańska/przy Kwadracie,
- ul. Poznańska/Chwytowo,
- ul. Grudziądzka/Teskowej,
- ul. Szubińska/Schulza,
- ul. Filtrowa 27 przy Żabce,
- ul. Morska 4a,
- ul. Powstańców Wlkp 63,
- ul. Czerwonego Krzyża/Władysława IV,
- ul. Chemiczna / Mokra,
- ul. Szpitalna/ul. Modrakowa,
- ul. Konopnickiej/Ugory,
- ul. Brzozowa/Konopnickiej,
- ul. Brzozowa/Orzeszkowej,
- ul. Piękna / Gołębia
- ul. Piękna / Orla
- ul. Piękna / Strzelecka
- ul. Piękna/Kossaka,
- ul. Ujejskiego/Polna,
- ul. Gdańska/Dwernickiego,
- ul. Gdańska/Leśna,
- ul. Skarżyńskiego 7,
- ul. Swobodna/Piłsudskiego,
- ul. Paderewskiego przy Filharmonii,
- ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2,
- ul. Fabryczna/Składowa,
- ul. Bałtycka 59,
- ul. Głowackiego 51,
- ul. Kasztelańska/Mączna,
- ul. Akademicka/Pałubickiego,
- ul. Przemysłowa 26,
- ul. Wyzwolenia/Styki,
- ul. Wyzwolenia 31.
Dodatkowo zadania związane z poprawą bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych są często zgłaszane w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. W tym roku nowoczesne oświetlenie zostało zamontowane w siedmiu miejscach na ulicy Inowrocławskiej na odcinku od ul. Bielickiej do ul. Biedaszkowo, a także w sześciu wskazanych przez mieszkańców na Górzyskowie.
Kolejna ważna inwestycja na Jachciach
- Szczegóły
Przygotowujemy się do przebudowy kolejnego odcinka ul. Saperów - od ul. Żeglarskiej do A. Szamarzewskiego. Powstanie tam m.in. droga dla rowerów. W ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg dużych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły bezpieczeństwo i komfort jazdy pomiędzy Jachcicami, Piaskami i Smukałą. Wydaliśmy na ten cel ponad 30 mln zł.
Gotowa jest już koncepcja przebudowy odcinka od ul. Żeglarskiej do A. Szamarzewskiego o długości ok. 900 m. Zakłada ona remont i przebudowę ulicy w granicach pasa drogowego wraz z wyznaczeniem ciągu pieszo-rowerowego. Wprowadzone zostaną korekty geometryczne jezdni i skrzyżowań wraz z nową konstrukcją nawierzchni. Ulica zyska nowe odwodnienie i energooszczędne oświetlenie. Trwa kompletowanie niezbędnych pozwoleń do zlecenia prac. W budżecie na 2026 rok Miasto na nową inwestycję zabezpiecza 9 mln zł.
To już się udało
W ostatnich latach kosztem ponad 30 mln złotych przebudowaliśmy prawie cały ciąg ulic Saperów i Smukalskiej, łączący osiedla Jachcice, Piaski i Smukałę. Przed dwoma laty zakończyliśmy gruntowną przebudowę ulicy Smukalskiej na 3-kilometrowym odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej. Zbudowaliśmy od podstaw nową ulicę przystosowana do przejazdu autobusów, z zatokami, chodnikami, drogą rowerową, oświetlonymi przejściami i wieloma innymi elementami poprawiającymi bezpieczeństwo.
W poprzedniej dekadzie wyremontowany został odcinek ul. Smukalskiej od ul. A. Szamarzewskiego do ul. Błądzimskiej. Gruntownie zmodernizowana została część tej ulicy biegnąca w wąwozie, gdzie również dobudowany został szeroki ciąg pieszo-rowerowy oraz zabezpieczone zostały skarpy. Równie kompleksowy remont przeszła ulica Saperów od ul. Ludwikowo do Żeglarskiej. Dodatkowo wyposażyliśmy ją w doświetlone przejścia dla pieszych.
Sprawdzone rozwiązania
Nową infrastrukturę rowerową wzdłuż ul. Saperów projektujemy zgodnie z Bydgoskim Standardami Rowerowymi. Rozwiązania konsultujemy również ze środowiskiem rowerowym. Docelowo planowane jest dobudowanie infrastruktury rowerowej również wzdłuż ul. Smukalskiej od ul. A. Szamarzewskiego do wąwozu. Realizacje tego odcinka będzie wiązała się z pozyskaniem dodatkowego gruntu. Analizowany jest optymalny przebieg ciągu pieszo-rowerowego.
Strona 1 z 463






