Podpowiadamy, jak dojechać na Bydgoski Jarmark Świąteczny
- Szczegóły
W mieście czuć już świąteczny klimat. Najlepiej na bożonarodzeniowy jarmark wybrać się komunikacją publiczną. Osoby, które mimo wszystko chcą dojechać bezpośrednio do centrum miasta własnym samochodem, zachęcamy do korzystania m.in. z miejskiego parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej.
Na odwiedzających czekają zimowe wesołe miasteczko, świąteczny grzaniec, regionalne potrawy, nastrojowa muzyka oraz atrakcje dla najmłodszych. Tak jak w latach poprzednich Bydgoski Jarmark Świąteczny usytuowany jest na Starym Rynku, ulicy Mostowej oraz Placu Teatralnym. Z atrakcji można korzystać codziennie od godziny 13.
Tramwajem najwygodniej
Przez przystanki w okolicy placu Teatralnego przejeżdżają linie tramwajowe kursujące we wszystkich kierunkach, zatrzymujące się przy Operze Nova czy placu Praw Kobiet. Tramwajem można także wygodnie dojechać do ronda Bernardyńskiego, które od Starego Rynku dzieli jedynie kilka kroków.
Poruszanie się po Bydgoszczy z wykorzystaniem komunikacji miejskiej ułatwia też usługa Google Transit. Wszystkie rozkłady jazdy dostępne są tutaj.
Parkingi P&R
Kierowcy mogą zostawić samochód na parkingu przy ul. Kujawskiej, a pobrany bilet wykorzystać jako darmowy bilet komunikacji miejskiej. Koszt tego typu parkowania w systemie P&R wynosi 3,80 zł za pierwszą godzinę. Parkując w tym miejscu można wybrać dalszy sposób podróży – pieszo lub tramwajem/autobusem. Wybierając to drugie, jedzie się na bilecie za darmo. Jeśli podróżuje kilka osób w to samo miejsce, pobiera się bilet zbiorowy. Opłaty ponosi się przy wyjeździe z parkingu.
Parkingi P&R znajdują się też:
- na Czyżkówku, na skrzyżowaniu ul. Nad Torem – Grunwaldzkiej (wjazd do Bydgoszczy od Koronowa, Tucholi),
- w Lesie Gdańskim na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Rekreacyjnej (wjazd do Bydgoszczy od Osielska, Świecia),
- w Nowym Fordonie na Przylesiu (wjazd do Bydgoszczy od strony Dąbrowy Chełmińskiej, Torunia),
- część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej (wjazd od strony Szubina, Żnina).
Zaparkuj i idź pieszo
Osoby, które mimo wszystko chcą dojechać bezpośrednio do centrum miasta własnym samochodem, zachęcamy do korzystania m.in. z miejskiego parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej. Jest on podzielony na dwie strefy. W części SPP (Strefa Płatnego Parkowania) parkowanie po godz. 17.00 i w weekendy jest darmowe. W tygodniu pierwsza godzina parkowania w strefie SPP w godz. 8.00 – 17.00 kosztuje 3,80zł. Parkingi Strefy Płatnego Parkowania znajdują się także po południowej stronie ul. W. Teskowej oraz pomiędzy ulicami Kujawską, Toruńską i Ustronie.
Miejsc parkingowych nie powinno zabraknąć przed lodowiskiem Torbyd i halą Łuczniczka. Spacer pieszo na Stary Rynek zajmie około 25 minut. Można też przejść przez kładkę i podjechać na jarmark tramwajem z przystanku Jagiellońska-Łużycka.
Wielopoziomowe komercyjne parkingi znajdują się natomiast przy ul. Jagiellońskiej 23 (obok hotelu City), na rogu ul. Pod Blankami i Jana Kazimierza oraz przy ul. Jagiellońskiej 1 (przy Bydgoskim Centrum Finansowym). Zwracamy jednak uwagę, że szczególnie te na Starym Mieście często w okresie dużych imprez szybko się zapełniają.
Bydgoski Jarmark Świąteczny potrwa do 21 grudnia.
Wiemy, kto zaprojektuje i zbuduje replikę żurawia portowego
- Szczegóły
Stalowy, estetycznie podświetlony dźwig zostanie umieszczony przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Wykonawca, z którym właśnie podpisaliśmy umowę, na realizację zadania będzie miał niecały rok.
To firma EL-PRZEM z Łabiszyna zaprojektuje i zbuduje replikę portowego żurawia. Kosztujące około 885 tys. zł prace zajmą dziewięć miesięcy. Żuraw będzie się składał z wysięgnika, platformy, na której będzie można zrobić zdjęcie oraz wciągnika z systemem lin oraz haka. Wysoka na 5,5 metra instalacja, dzięki której nawiążemy do historii tego miejsca, zostanie estetycznie podświetlona i umieszczona na postumencie.
Wstępna koncepcja została przygotowana przez pracowników Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich na podstawie archiwalnych zdjęć, pochodzących między innymi ze zbiorów Anny Perlik-Piątkowskiej i przedstawiających portowego żurawia, który stał na nabrzeżu wiele lat temu.
Rybi Rynek od XVI wieku, aż do 1946 r. stanowił tradycyjne miejsce handlu rybami. Do placu przybijały w średniowieczu galery i łodzie, a później barki i parostatki. W XIX wieku był centralnym miejscem portu, gdzie przeładowywano różne towary. Przede wszystkim zboża, produkty rolne i ryby.
W zeszłym roku zakończyła się jego rewitalizacja. Dawny parking zmieniliśmy w plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. W rogach rynku dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycje złożone z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną br. odnowiliśmy również nabrzeże, przy którym znajduje się przystanek tramwaju wodnego. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym w sezonie można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów.
Podmiejska komunikacja wyjeżdża poza Metropolię
- Szczegóły
W środę (19 listopada) z udziałem prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego podpisane zostało kolejne porozumienie związane z rozwojem linii podmiejskich. Umowa zakłada, że od grudnia będzie kursować nowa linia nr 43, która połączy Bydgoszcz i kilka miejscowości z gminy Zławieś Wielka.
– Bydgoszcz jest gospodarczym sercem regionu. Codziennie do pracy w Bydgoszczy dojeżdża około 40 tysięcy osób. To wpływa na większe możliwości rozwoju bydgoskich firm, które płacą u nas podatki. Z satysfakcją przyjmuję to, że ten rosnący potencjał Bydgoszczy dostrzegają też gminy spoza naszej Metropoli – podkreśla Prezydent Bydgoszczy.
Podpisy pod porozumieniem, umożliwiającym uruchomienie linii nr 43 do Złejwsi Wielkiej, złożyli Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Wójt Gminy Zławieś Wielka Marcin Swaczyna. Włodarz gminy podkreślał wagę dobrej komunikacji podmiejskiej, która zdecydowanie ułatwia dojazdy do bydgoskich szkół, instytucji kultury oraz miejsc rekreacji. Wcześniej gmina podpisała też podobne porozumienie z Toruniem. Oznacza to, że dzięki koordynacji odjazdów do Bydgoszczy łatwiej dojadą też mieszkańcy miejscowości położonych we wschodniej części gminy.
Koszty funkcjonowania linii poza granicą Bydgoszczy pokrywane będą z biletów oraz z dotacji gminy. Wcześniej Rada Miasta Bydgoszczy zgodziła się też na zawarcie porozumienia z gminą Zławieś Wielka rozszerzającego zakres biletu uczniowskiego i biletu malucha na kolejną gminę. Te koszty również pokryje Gmina Zławieś Wielka. Łącznie od grudnia w ramach bydgoskiej komunikacji miejskiej funkcjonować będzie 14 autobusowych linii międzygminnych.
Jak pojadą autobusy?
Rozpoczęcie kursów linii nr 43 zaplanowano od 1 grudnia br. Autobusy pojadą od pętli Przylesie P+R (gdzie można wygodnie przesiąść się na tramwaj) przez ul. Akademicką, Andersa, Kasztelańską most Fordoński im R. Modrzejewskiego i dalej drogą krajową nr 80 przez Czarnowo i Toporzysko do Złejwsi Wielkiej z końcowym i początkowym przystankiem przy urzędzie gminy (ul. Handlowa).
Linia nr 43 do Złejwsi kursować będzie we wszystkie dni tygodnia:
- w dni powszednie w 8 kursów
- w soboty, niedziele i święta 6 kursów
Linia obsługiwana będzie taborem krótkim (12-metrowym).
Przystanki w kierunku Złejwsi Wielkiej:
- Przylesie P+R (przystanek linii nr 89 kierunek Błonie, zlokalizowany przy ulicy Akademickiej),
- Akademicka / Kaliskiego,
- Akademicka / Igrzyskowa,
- Andersa / Kleeberga,
- Bajka,
- Kasztelańska / Andersa,
- Rondo Buxakowskiego,
- Kamieniec,
- Czarnowo II,
- Czarnowo I,
- Toporzysko II,
- Toporzysko I,
- Zławieś Wielka / Urząd Gminy.
Przystanki w kierunku pętli Przylesie P+R:
- Zławieś Wielka / Urząd Gminy,
- Toporzysko I,
- Toporzysko II,
- Czarnowo I,
- Czarnowo II,
- Kamieniec,
- Rondo Buxakowskiego,
- Andersa / Kasztelańska,
- Bajka,
- Andersa / Kleeberga,
- Akademicka / Igrzyskowa,
- Akademicka / Kaliskiego,
- Przylesie P+R (przystanek linii nr 89 kierunek Tatrzańskie, zlokalizowany przy ulicy Korfantego).
Gdzie uzyskać bilet uczniowski?
Z biletów okresowych w cenie 10 zł (miesięczny lub 30-dniowy) i 100 zł (roczny) mogą korzystać także uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych zamieszkujący na terenie gmin, z którymi miasto zawarło porozumienie. Te gminy oferują mieszkańcom Metropolitalną Kartę Uczniowską, która umożliwia uczniom skorzystanie z komunikacji miejskiej zarówno na liniach międzygminnych jak i w komunikacji publicznej na terenie Bydgoszczy.
Aby młodzi mieszkańcy podbydgoskich gmin mogli korzystać z tańszych przejazdów muszą jednocześnie posiadać Bydgoską Kartę Miejską, na której kodowane są bilety. Wyrobić ją można w punktach obsługi klienta ZDMiKP w Bydgoszczy. Natomiast Metropolitarną Kartę Uczniowską otrzymać można wyłącznie w urzędzie danej gminy.
Prawie miliard złotych na inwestycje
- Szczegóły
Przyszły rok będzie kolejnym z rekordowymi wydatkami na inwestycje. Zaczniemy wiele nowych, oczekiwanych zadań m.in. budowę linii tramwajowej na Szwederowo i gigantyczną wymianę oświetlenia. Na utwardzanie dróg gruntowych w najbliższych latach przeznaczonych zostanie ponad 120 mln zł. Remont czeka także m.in. ulice Saperów, Ołowianą i Podmiejską.
W przyszłym roku funkcjonowanie miasta pochłonie ponad 4 mld zł. Z tej kwoty prawie miliard złotych trafi na kontynuowane oraz nowe inwestycje. To wynik zbliżony do rekordowego poprzedniego roku, kiedy nakłady na inwestycje wzrosły prawie dwukrotnie. W wieloletniej perspektywie finansowej do 2030 roku na inwestycje łącznie zabezpieczono 1,85 mld zł. To oznacza nie tylko kontynuowanie wielu rozpoczętych zadań jak budowa nowych dróg, torowisk, bulwarów, ścieżek rowerowych, czy przebudowę miejskich budynków. Rozpoczną się też oczekiwane nowe inwestycje.
- Miasto od ubiegłego roku odzyskuje swój inwestycyjny potencjał – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Jego podstawą stają się stabilne dochody, wypracowana nadwyżka operacyjna i niski poziom zadłużenia. Ten ostatni wskaźnik, co warto podkreślić lokuje nas na końcu zestawienia polskich metropolii. Stać na rozpoczynanie nowych inwestycji, których oczekują mieszkańcy. To między innymi kolejny etap modernizacji stadionu Polonii, przyspieszymy budowę kolejnych bloków BTBS i pełną parą zaczniemy wymianę całego starego oświetlenia ulicznego.
W 2026 roku w stosunku do przewidywanego wykonania 2025 roku najbardziej wzrosną wydatki na gospodarkę komunalną o ponad 18 % do kwoty 301 mln zł oraz na drogi i transport publiczny o ponad 15%, do kwoty 407 mln zł.
Wybrane wieloletnie inwestycje, które będą kontynuowane lub rozpoczną się w przyszłym roku:
- rozbudowa ul. Toruńskiej - łączna kwota 77,1 mln zł,
- budowa linii tramwajowej na Szwederowo - łączna kwota 103,5 mln zł,
- rozbudowa pętli Las Gdański - łączna kwota 23 mln zł,
- przebudowa ronda Jagiellonów – łączna kwota 38,1 mln zł,
- zakup 6 nowoczesnych tramwajów – łączna kwota 76,7 mln zł,
- przebudowa oświetlenia - łączna kwota 248,5 mln zł,
- rozbudowa ulicy Nakielskiej - łączna kwota 124,6 mln zł,
- utwardzanie dróg osiedlowych – łączna kwota 124,3 mln zł,
- nowe inwestycje drogowe m.in. przebudowa ul. Saperów i wiaduktu w ciągu ul. Brzechwy – 12,1 mln zł,
- przebudowa ulic na Osowej Górze m.in. Podmiejskiej, Srebrnej, Ołowianej – 33 mln zł,
- budowa dróg rowerowych ( m.in. ul. Sułkowskiego, Fordońska, Sudecka, Kielecka, Kolbego, Skłodowskiej-Curie, Petersona) - łączna kwota 84 mln zł,
- nowe zadania z BBO - łączna kwota 16 mln zł.
Strona 1 z 461






