Prace na ulicach Gniewkowskiej i Agrestowej na półmetku
- Szczegóły
Mimo coraz trudniejszych warunków nie zwalniamy tempa i kontynuujemy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Twardą nawierzchnię zyskuje ul. Gniewkowska na Glinkach. Warta ponad 1,6 mln zł inwestycja zakłada przebudowę całego, liczącego około 600 metrów odcinka ulicy. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni wraz z chodnikami po obu stronach, zjazdami, miejscami postojowymi i dojściami do posesji. Zadanie jest już na półmetku.
Prace trwają także na ponad półkilometrowym odcinku ulicy Agrestowej w Smukale. Zadanie polega na budowie pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowo prace powinny zakończyć się wiosną przyszłego roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Tylko w tym roku prace prowadzone były między innymi na ulicach Owocowej, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Piaśnickiej na Czyżkówku, Piastowej w Fordonie, Spławikowej, Ostrygowej i Złotej na Osowej Górze oraz Tuwima na Jarach.
Umowa na rozbudowę pętli Las Gdański podpisana
- Szczegóły
To warszawska firma Balzola będzie odpowiadała za prace prowadzone na pętli Las Gdański. Realizacja zadania, obejmującego między innymi wybudowanie dodatkowych torów tramwajowych, przebudowę peronów oraz budowę nowego budynku socjalnego dla motorniczych, zajmie około dwunastu miesięcy.
To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy. Dzięki niej linie kursujące do Myślęcinka będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie podzielone zostanie na dwa etapy. W pierwszym wykonawca przebuduje przyległą do pętli część ulicy Rekreacyjnej, która zostanie zawężona. Powstaną też wyniesione przejścia dla pieszych. Natomiast drugi etap będzie polegał na budowie nowoczesnej pętli oraz budynku socjalnego, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć i zjeść posiłek podczas zaplanowanych przerw.
Dzięki między innymi wybudowaniu dodatkowych torów tramwaje będą mogły się wymijać bez konieczności wycofywania. Ustawione zostaną też wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone oplecionymi pnączami stelażami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, a wszystkie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wymienionego taboru.
Wykonawcą została warszawska firma Balzola, a wartość kontraktu to prawie 16 milionów złotych. Projekt wykonała firma Cone Amg. Prace przy torowisku rozpoczną się na początku przyszłego roku. Potrwają około roku. Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
Warto wiedzieć
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy regularne linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10), a w wakacje na trasie od ul. Rycerskiej kursuje tam jeszcze zabytkowa linia numer 0. Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego ta przebudowa jest potrzebna. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (trwa przetarg),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- budowa torowiska wzdłuż alei Kardynała S. Wyszyńskiego (prace projektowe).
Podpowiadamy, jak dojechać na Bydgoski Jarmark Świąteczny
- Szczegóły
W mieście czuć już świąteczny klimat. Najlepiej na bożonarodzeniowy jarmark wybrać się komunikacją publiczną. Osoby, które mimo wszystko chcą dojechać bezpośrednio do centrum miasta własnym samochodem, zachęcamy do korzystania m.in. z miejskiego parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej.
Na odwiedzających czekają zimowe wesołe miasteczko, świąteczny grzaniec, regionalne potrawy, nastrojowa muzyka oraz atrakcje dla najmłodszych. Tak jak w latach poprzednich Bydgoski Jarmark Świąteczny usytuowany jest na Starym Rynku, ulicy Mostowej oraz Placu Teatralnym. Z atrakcji można korzystać codziennie od godziny 13.
Tramwajem najwygodniej
Przez przystanki w okolicy placu Teatralnego przejeżdżają linie tramwajowe kursujące we wszystkich kierunkach, zatrzymujące się przy Operze Nova czy placu Praw Kobiet. Tramwajem można także wygodnie dojechać do ronda Bernardyńskiego, które od Starego Rynku dzieli jedynie kilka kroków.
Poruszanie się po Bydgoszczy z wykorzystaniem komunikacji miejskiej ułatwia też usługa Google Transit. Wszystkie rozkłady jazdy dostępne są tutaj.
Parkingi P&R
Kierowcy mogą zostawić samochód na parkingu przy ul. Kujawskiej, a pobrany bilet wykorzystać jako darmowy bilet komunikacji miejskiej. Koszt tego typu parkowania w systemie P&R wynosi 3,80 zł za pierwszą godzinę. Parkując w tym miejscu można wybrać dalszy sposób podróży – pieszo lub tramwajem/autobusem. Wybierając to drugie, jedzie się na bilecie za darmo. Jeśli podróżuje kilka osób w to samo miejsce, pobiera się bilet zbiorowy. Opłaty ponosi się przy wyjeździe z parkingu.
Parkingi P&R znajdują się też:
- na Czyżkówku, na skrzyżowaniu ul. Nad Torem – Grunwaldzkiej (wjazd do Bydgoszczy od Koronowa, Tucholi),
- w Lesie Gdańskim na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Rekreacyjnej (wjazd do Bydgoszczy od Osielska, Świecia),
- w Nowym Fordonie na Przylesiu (wjazd do Bydgoszczy od strony Dąbrowy Chełmińskiej, Torunia),
- część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej (wjazd od strony Szubina, Żnina).
Zaparkuj i idź pieszo
Osoby, które mimo wszystko chcą dojechać bezpośrednio do centrum miasta własnym samochodem, zachęcamy do korzystania m.in. z miejskiego parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej. Jest on podzielony na dwie strefy. W części SPP (Strefa Płatnego Parkowania) parkowanie po godz. 17.00 i w weekendy jest darmowe. W tygodniu pierwsza godzina parkowania w strefie SPP w godz. 8.00 – 17.00 kosztuje 3,80zł. Parkingi Strefy Płatnego Parkowania znajdują się także po południowej stronie ul. W. Teskowej oraz pomiędzy ulicami Kujawską, Toruńską i Ustronie.
Miejsc parkingowych nie powinno zabraknąć przed lodowiskiem Torbyd i halą Łuczniczka. Spacer pieszo na Stary Rynek zajmie około 25 minut. Można też przejść przez kładkę i podjechać na jarmark tramwajem z przystanku Jagiellońska-Łużycka.
Wielopoziomowe komercyjne parkingi znajdują się natomiast przy ul. Jagiellońskiej 23 (obok hotelu City), na rogu ul. Pod Blankami i Jana Kazimierza oraz przy ul. Jagiellońskiej 1 (przy Bydgoskim Centrum Finansowym). Zwracamy jednak uwagę, że szczególnie te na Starym Mieście często w okresie dużych imprez szybko się zapełniają.
Bydgoski Jarmark Świąteczny potrwa do 21 grudnia.
Wiemy, kto zaprojektuje i zbuduje replikę żurawia portowego
- Szczegóły
Stalowy, estetycznie podświetlony dźwig zostanie umieszczony przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Wykonawca, z którym właśnie podpisaliśmy umowę, na realizację zadania będzie miał niecały rok.
To firma EL-PRZEM z Łabiszyna zaprojektuje i zbuduje replikę portowego żurawia. Kosztujące około 885 tys. zł prace zajmą dziewięć miesięcy. Żuraw będzie się składał z wysięgnika, platformy, na której będzie można zrobić zdjęcie oraz wciągnika z systemem lin oraz haka. Wysoka na 5,5 metra instalacja, dzięki której nawiążemy do historii tego miejsca, zostanie estetycznie podświetlona i umieszczona na postumencie.
Wstępna koncepcja została przygotowana przez pracowników Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich na podstawie archiwalnych zdjęć, pochodzących między innymi ze zbiorów Anny Perlik-Piątkowskiej i przedstawiających portowego żurawia, który stał na nabrzeżu wiele lat temu.
Rybi Rynek od XVI wieku, aż do 1946 r. stanowił tradycyjne miejsce handlu rybami. Do placu przybijały w średniowieczu galery i łodzie, a później barki i parostatki. W XIX wieku był centralnym miejscem portu, gdzie przeładowywano różne towary. Przede wszystkim zboża, produkty rolne i ryby.
W zeszłym roku zakończyła się jego rewitalizacja. Dawny parking zmieniliśmy w plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. W rogach rynku dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycje złożone z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną br. odnowiliśmy również nabrzeże, przy którym znajduje się przystanek tramwaju wodnego. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym w sezonie można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów.
Strona 1 z 462






