KPO – preferencyjna pożyczka i potężne oszczędności
Dziś (12 marca) podpisana została największa umowa na preferencyjną pożyczkę ze środków Krajowego Planu Odbudowy dla Bydgoszczy. Transza ponad 203 mln zł umożliwi zrealizowanie szeregu oczekiwanych inwestycji związanych z przebudową oświetlenia. Nowoczesne oprawy LED zużyją mniej energii, będą bardziej przyjazne dla środowiska i bardziej niezawodne.
- Bydgoszcz wyjątkowo skutecznie sięga po środki z Krajowego Planu Odbudowy i może być wzorem dla wielu innych samorządów – podkreśla Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. – Miasto zdobyło już m.in. bezzwrotne dofinansowanie na kontynuację programu „ekoszkół i ekoprzedszkoli”, wymianę taboru tramwajowego oraz budowę nowego żłobka. Uzyskało też preferencyjną pożyczkę na budowę dróg rowerowych, rewitalizację bulwarów i skwerów. Teraz sięga po kolejną transzę tych środków, dzięki którym zrealizuje kompleksową wymianę oświetlenia. To oznacza, że zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą.
W środę w obecności Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Michała Sztybla podpisana została umowa dla miasta Bydgoszczy w ramach programu wsparcia inwestycji w miastach pod nazwą Instrument Zielonej Transformacji Miast. Podpisy pod kontraktem o wartości 203 mln zł złożyli prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Pierwsza Wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego prof. Marta Postuła.
- To jeden z ważnych momentów dla rozwoju miasta - ocenia Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wielokrotnie podkreślałem, że musimy przygotowywać się do ograniczania wydatków na energię, która w ciągu ostatnich lat drożała. Teraz dostaliśmy szansę na szybkie dokończenie programów, które przygotowaliśmy do realizacji. Sfinalizujemy całkowitą wymianę oświetlenia ulicznego i zakończymy trudną współpracę ze spółką Enea Oświetlenie, która nie spełniła oczekiwań mieszkańców w zakresie sprawnej infrastruktury. Wkrótce wszystkie ulice i place będą wyposażone w sprawne, nowoczesne, miejskie oświetlenie. Liczę, że w najbliższym czasie podpiszemy też umowę pozwalającą na dokończenie termomodernizacji szkół i przedszkoli.
Nowoczesne, niezawodne oświetlenie
W mieście funkcjonuje 27 tysięcy punktów świetlnych. Do tej pory Bydgoszcz sfinansowała wymianę 11500 na nowoczesne oprawy LED. Ponad 15500 punktów świetlnych przeznaczonych jest do modernizacji. W tym roku zmodernizujemy około 3500 lamp, a w kolejnych latach nowe środki finansowe z KPO, w kwocie 203 mln zł, pozwolą na realizację tego zadania.
Jeszcze tej wiosny ZDMIKP planuje ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej na wybudowanie ok. 12 tysięcy nowych punktów oświetlenia LED w miejsce ponad 40-letniej infrastruktury oświetleniowej, obecnej własności Enea Oświetlenie sp. z o.o. Zadanie będzie polegało na całkowitej likwidacji sieci Enea Oświetlenie i wybudowaniu nowych urządzeń (kable – ok. 322 km, słupy, szafy sterujące, oprawy oświetleniowe). Po 2029 roku Bydgoszcz będzie posiadała własne, nowoczesne, energooszczędne oświetlenie uliczne z pełną możliwością nadzoru, kontroli i regulacji natężenia oświetlenia.
Nowoczesne oprawy pozwalają ograniczyć zużycie energii o około 60%, a także koszty serwisowania urządzeń o około 75%.
Warto wiedzieć
Bydgoszcz wcześniej podpisała 39 umów, o łącznej wartości prawie 58 mln zł, gwarantujących środki z preferencyjnej pożyczki KPO na zadania związane m.in.:
• budową dróg rowerowych,
• rewitalizację parków, skwerów, bulwarów,
• rewitalizacją placu Wolności,
• budową minitężni,
• budowę przystanków wiedeńskich,
• oświetlenie części ulic.
Nieoprocentowana pożyczka posłuży za wkład własny przy inwestycjach realizowanych z wykorzystaniem środków rządowych przy przebudowie bulwarów i rewitalizacji placu Wolności. W pozostałych zadaniach jest podstawowym źródłem finansowania. Wykorzystanie tych środków umożliwia rozpoczynanie kolejnych oczekiwanych zadań i zachowanie dobrej płynności finansowej.
Łączna wartość środków pozyskanych przez miasto z preferencyjnej pożyczki KPO po podpisaniu umowy na kompleksową wymianę oświetlenia wynosi już ponad 260 mln zł. Kwota pozyskanych bezzwrotnych dotacji finansowanych z KPO to prawie 150 mln zł.
Kładka, łącząca Wyżyny ze Wzgórzem Wolności, przejdzie kapitalny remont
W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na remont kładki pieszo-rowerowej nad Alejami Jana Pawła II, pomiędzy ulicami Czeską a Niziny, która łączy Wyżyny ze Wzgórzem Wolności.
Kładka od czasu jej powstania, czyli 1991 roku, pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych Alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce, a zaprojektował ją, przy pomocy obliczeń komputerowych (co było w tamtych czasach rzadkością), Jan Siuda z ówczesnego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy.
Co się zmieni?
Zakres podstawowy zadania obejmie wymianę balustrad oraz wieszaków, czyli prętów, za pomocą których przęsło jest podwieszone pod łuki nośne. Odnowiona zostanie też powłoka malarska, a elementy konstrukcyjne, zlokalizowane po obu stronach obiektu tzw. skrzydełka, zostaną przebudowane. W opcji rozszerzenia zamówienia przewidujemy również możliwość uzupełnienia zakresu zadania o wymianę nawierzchni, dylatacji, przebudowę umocnień skarp, odwodnienia oraz budowę nowego oświetlenia. Uruchomienie opcji uzależnione jest jednak od środków finansowych, pozostałych po realizacji zadania podstawowego.
Część robót z pewnością będzie powodowała utrudnienia w ruchu, o czym będziemy informować, gdy tylko rozpoczną się już prace budowlane.
Przez cały czas dotychczasowego, standardowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej. W roku 2018 roku kładka została uszkodzona przez ciężarówkę jednego z wykonawców przebudowy ul. Glinki, który przejeżdżając Al. Jana Pawła II z podniesioną częścią ładunkową, uderzył w pomost kładki w sąsiedztwie jednego z wieszaków. Powypadkowa ekspertyza, zamówiona przez ZDMiKP, nie wykazała zagrożenia dla konstrukcji i sprawa zakończyła się tylko na miejscowej naprawie obiektu.
Warto wiedzieć
Kładkę wybudowała nieistniejąca już bydgoska firma Rawex. Jej całkowita długość to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Kładka odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.
Raport nr 3 z prowadzonych prac. Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej
Torowisko na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej zostało już wykonane. Obecnie trwają prace wykończeniowe, polegające na ustawianiu obrzeży oraz obsypywaniu tłuczniem. Rozpoczęły się również roboty związane z rozwieszaniem sieci trakcyjnej, które potrwają kilka tygodni.
W zakresie drogowym układana jest nawierzchnia na peronach tramwajowych oraz na ścieżkach rowerowych i zjazdach na odcinku od ul. Perłowej do ul. Kazimierza Wielkiego. Wszystkie prace drogowe powinny zakończyć się do końca marca.
Planujemy przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ronda do ul. Spokojnej w pierwszej połowie kwietnia. W tym czasie zostanie również zmieniona czasowa organizacja ruchu. Dokładna data uzależniona jest od postępu prac. W tym miejscu pragniemy zaznaczyć, że wykonawca miał czas na wykonanie robót do końca maja 2025 roku, ale udało się je przyspieszyć o prawie dwa miesiące.
W chwili obecnej czekamy również na ZRID na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Trwają też prace projektowe dotyczące remontu odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil, które wykonawca planuje rozpocząć w drugiej połowie 2025 roku.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
- Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej podzielona jest na trzy etapy. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Tramwaj na Szwederowie z zezwoleniem na budowę
Uzyskaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To kolejny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na prace budowlane. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które zrealizujemy w najbliższych latach.
Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo - od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni.
Inwestycja uwzględnia budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.
Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około 2 lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
Pakiet tramwajowych inwestycji
Jesteśmy w trakcie innych ważnych tramwajowych inwestycji, m.in.:
- Finalizujemy całkowitą wymianę taboru,
- Trwa gruntowna przebudowa torowiska na ul. Toruńskiej,
- Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej.
- Trwają prace nad projektem modernizacji ronda Jagiellonów,
- Zlecimy przebudowę pętli w Lesie Gdańskim,
- Zlecimy projekt budowy linii tramwajowej przez Bocianowo i wzdłuż ul. Wyszyńskiego