Zaczynamy oczekiwane remonty ważnych ulic w Fordonie
W czwartek (13 listopada) rozpoczną się prace na odcinkach ulic gen. Wł. Andersa oraz Akademickiej w Nowym Fordonie. Wymiana nawierzchni poprawi bezpieczeństwo oraz komfort jazdy w tej części miasta.
Remont przejdzie odcinek ul. gen. Wł. Andersa od al. prof. S. Kaliskiego do ronda Misji Pokojowych ONZ. W czwartek (13 listopada) zamknięty zostanie odcinek ul. gen. Wł. Andersa od ul. Szlakowej do ronda Misji Pokojowych ONZ. Umożliwiony zostanie dojazd do dyskontu. Na odcinku od alei prof. S. Kaliskiego do ul. Szlakowej wprowadzone zostanie połówkowe zamknięcie.
Trasa alternatywna, która pozwala na ominięcie remontowanego odcinka, obejmuje aleje prof. S. Kaliskiego i ul. Akademicką.
Remont nawierzchni przejdzie również odcinek ulicy Akademickiej. Aby minimalizować utrudnienia w ruchu, prace podzielone zostaną na trzy etapy, a objazd będzie prowadził przez ulice gen. W. Andersa, S. Skarżyńskiego i J. Brzechwy:
- I etap zakłada zamknięcie dla ruchu odcinka ul. Akademickiej od ul. J. Brzechwy do ul. Gawędy (te prace rozpoczną się 13.11.2025),
- w II etapie zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Akademickiej od ul. Gawędy do Magazynowej,
- III etap zakłada zamknięcie ulicy Akademickiej od ulicy Magazynowej do ronda Misji Pokojowych ONZ.
Według harmonogramu prace zakończą się jeszcze w grudniu tego roku. Pozostałe odcinki ulic Akademickiej gen Wł. Andersa zostały przebudowane lub odnowione w trakcie budowy linii tramwajowej.
Kończy się remont kładki łączącej Wyżyny ze Wzgórzem Wolności
Piesi i rowerzyści mogą ponownie korzystać z kładki nad alejami Jana Pawła II. Wymienione zostały już między innymi balustrady, nawierzchnia oraz dylatacje, a konstrukcja zyskała szary kolor. Obecnie trwają prace wykończeniowe.
Kładka pieszo-rowerowa pomiędzy ulicami Czeską a Niziny powstała w 1991 roku. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce. Od czasu powstania pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Została już ponownie otwarta dla pieszych i rowerzystów.
Konstrukcja została pomalowana na szary kolor, zyskała także nowe balustrady, podwieszenie prętowe, czyli tzw. wieszaki, nawierzchnię i dylatacje. Przebudowano również elementy konstrukcyjne tzw. skrzydełka, odwodnienia oraz umocnienia skarp. Wykonawcą robót jest firma Kormost S.A. Do zrobienia pozostały prace wykończeniowe.
Warto wiedzieć
Przez cały czas dotychczasowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej.
Całkowita długość kładki to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Konstrukcja odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.
Zmiany na Osowej Górze. Ulice czeka kompleksowa przebudowa
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie ul. Ołowianej oraz dwóch fragmentów ulic Kobaltowej i Srebrnej, które znajdują się w przemysłowej części osiedla Osowa Góra. Dzięki tym inwestycjom ułatwiony zostanie dojazd do mieszczących się tam firm. Wcześniej będą prowadzone roboty między innymi na ulicy Podmiejskiej.
Ulica Ołowiana zyska nową nawierzchnię, zostanie tam również wydzielona część dla pieszych i rowerzystów, co znacznie poprawi bezpieczeństwo. Według założeń ulica, na odcinku pomiędzy ul. Podmiejską i Niklową, będzie jednokierunkowa, a dodatkowo na skrzyżowaniu ulic Ołowianej, Podmiejskiej i Kruszyńskiej powstanie rondo. Natomiast na odcinku pomiędzy ulicami Niklową oraz Kobaltową, w bezpośredniej bliskości firmy Canpack, zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Rozbudowę przejdzie także dalszy odcinek ulicy Kobaltowej jako przedłużenie prac prywatnego inwestora. Na około 270-metrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Srebrną zaprojektowana zostanie dwukierunkowa droga z częścią przeznaczoną dla pieszych oraz rowerzystów. Pozostały odcinek ulicy Kobaltowej przebuduje prywatny inwestor.
Zmiany czekają również ulicę Srebrną. Na odcinku od ul. Kobaltowej do ul. Niklowej zaprojektowana zostanie dwukierunkowa jezdnia wraz ze zjazdami do posesji i drogą dla pieszych oraz rowerzystów. Obecnie trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy tych prac. Na wykonanie projektu będzie osiem miesięcy od daty podpisania umowy.
Nowa nawierzchnia i oświetlenie
Wcześniej rozpoczną się prace na liczącym niecały kilometr odcinku ulicy Srebrnej od Podmiejskiej do Niklowej. Ulica zostanie kompleksowo przebudowana, wydzielony zostanie również ciąg pieszo-rowerowy, który poprawi bezpieczeństwo w tej części miasta. Roboty przygotowawcze rozpoczną się jeszcze w tym roku.
W ramach tej inwestycji wybudowane zostanie również nowe oświetlenie, nie tylko na ul. Podmiejskiej oraz Srebrnej, ale także na Bażanciej, Kruszyńskiej, Niklowej, Skośnej i Spiżowej.
Ten sam wykonawca zajmie się też kompleksową przebudową ulicy Podmiejskiej. Prace będą polegały na wymianie nawierzchni na liczącym ponad 600 metrów odcinku od ul. Srebrnej do ul. Bażanciej. Przebudowany zostanie również wlot ulicy Kruszyńskiej w ul. Podmiejską, do tego remont czekają także zjazdy do posesji. Wydzielony zostanie ciąg pieszo-rowerowy do ulicy Bażanciej, który zostanie oddzielony pasem zieleni.
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji drogowych:
- rozbudowa ul. Grunwaldzkiej,
- modernizacja ul. M. Kolbego,
- budowa ul. Zalew,
- utwardzanie dróg osiedlowych,
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Powstaje kolejny odcinek Wielkiej Pętli Fordonu
Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstaje u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Obecnie trwają prace ziemne na odcinku od ul. Monte Cassino do końca zakresu zadania przy ul. Rataja.
Dotychczas wykonano ponad półkilometrowy odcinek ciągu pieszego i rowerowego w podbudowie z piasku i kruszywa od ulicy Bołtucia do ul. Monte Cassino. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zostanie tam ułożona nawierzchnia z betonu asfaltowego.
Realizowany etap pętli ma długość około 1,2 kilometra. Trasa rozpoczyna się przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiega częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Powstają też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też drzewa.
Wykonawcą prac jest firma BOGMAR Sp. z o.o. Na zrealizowanie zdania, które wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski, przewidziano około pół roku. Oznacza to, że roboty powinny się zakończyć na początku przyszłego roku.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Strona 1 z 460






