Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wspólnie z rowerzystami przygotowuje kilkadziesiąt inwestycji. Wszystkie roboty będą realizowane według standardów technicznych i wykonawczych opracowanych przez Zespół ds. polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Wypracowany dokument od tego roku obowiązuje projektantów i wykonawców robót budowlanych podejmujących się prac związanych z przygotowaniem i realizacją dróg dla rowerów. Wytyczne te pozwolą stworzyć jednolity standard projektowania i budowy dróg dla rowerów w naszym mieście.
Dzięki inicjatywie działaczy rowerowych również w tym roku określono kierunki kształtowania i rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie miasta, ze wskazaniem na konkretne priorytety. Na tej podstawie powstały trzy pakiety zadań projektowych i realizacyjnych.
W przypadku pierwszego zlecono już opracowanie projektowe zakładające budowę tras rowerowych wzdłuż: Grunwaldzkiej na odcinku od Kraszewskiego do ronda Grunwaldzkiego, Kruszwickiej na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do Placu Poznańskiego, Łochowskiej na odcinku od granicy miasta do ul. Nakielskiej, ul. Focha na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności oraz wyznaczenie kontrapasa rowerowego na ul. Wiatrakowej. Łączna długość tych tras wynosi 6,35 km, a realizację pakietu wyznaczono na lata 2015-16.
Również zlecono już opracowanie Koncepcji związanej z drugim pakietem zakładającym budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż: ul. Curie-Skłodowskiej, Moniuszki, Sieńki, Markwarta, Krasińskiego, Śniadeckich i Warszawskiej o łącznej długości 4,5 km.
Natomiast trzeci pakiet zakłada budowę dróg rowerowych wzdłuż ulicy Toruńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Perłową aż do granic miasta - długość 9,2 km. W 2015 roku planowane jest rozpoczęcie prac projektowych – koncepcja, projekt budowlany oraz projekt wykonawczy.
Dodatkowo nowa infrastruktura rowerowa będzie jeszcze budowana przy okazji kilkunastu innych inwestycji, jakie szykuje ZDMiKP:
1) budowa ul. Nowokieleckiej,
2) projekt BiT City (nowe trasy wzdłuż ul. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Kraszewskiego do Kanału Bydgoskiego oraz w rejonie węzłów Bydgoszcz Błonie i Bydgoszcz Leśna),
3) przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej,
4) budowa nowego mostu nad Kanałem Bydgoskim wraz z przebudową Węzła Zachodniego Etap IIa,
5) budowa ulic: Jasienieckiej, Trybowskiego i Matki Teresy z Kalkuty na terenie osiedla Eskulapa (nowa droga rowerowa wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty),
6) rozbudowa ul. Grunwaldzkiej od Węzła Zachodniego do granic miasta,
7) przebudowa ul. Wojska Polskiego od pętli przy Magnuszewskiej do skrzyżowania z ul. Szarych Szeregów i ul. Bełzy,
8) budowa ul. Nowomazowieckiej - kontrapas,
9) budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską,
10) przebudowa południowego wiaduktu wzdłuż ul. Wojska Polskiego,
11) budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej,
12) przebudowa drogi wojewódzkiej nr 256 na odcinku od ul. Andersa do skrzyżowania z ul. Fordońską,
13) przebudowa ul. Smukalskiej na odcinku od ul. Rajskiej do ul. Błądzimskiej,
14) przebudowa ulicy Chodkiewicza na odcinku od Wawrzyniaka do ul. Wyszyńskiego,
15) budowa kładki dla rowerzystów i pieszych przez rzekę Brdę w rejonie Mostu Uniwersyteckiego,
16) budowa przeprawy mostowej przez rzekę Brdę wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego,
Ponadto drogi rowerowe aktualnie są realizowane w ramach następujących zadań:
1) budowa linii tramwajowej do Fordonu – realizacja inwestycji rozpoczęta w b.r., planowane zakończenie – 21.10.2015 roku,
2) budowa węzła drogowego w rejonie ulic Fordońska – Rejewskiego w ramach budowy sklepu IKEA, realizacja inwestycji rozpoczęta w b.r., planowane zakończenie – 30.04.2015 roku.
Kolejną inwestycją dla rowerzystów będzie Bydgoski Rower Aglomeracyjny, czyli sieć samoobsługowych wypożyczalni rowerów. W ramach systemu BRA uruchomionych zostanie 31 stacji rowerowych na terenie Bydgoszczy - z możliwością zwiększenia tej liczby oraz dyslokacją stacji w obszarze miasta oraz na sąsiednich terenach gęsto zurbanizowanych, m.in.: Osielska, Białych Błot, czy Ostromecka. Sieć zostanie wyposażona w 341 rowerów (310 szt. w stacjach i 31 szt. rowerów zapasowych), ponadto zostanie zapewniona możliwość rozbudowy systemu o dodatkowe stacje rowerowe finansowane przez inne podmioty gospodarcze (centra handlowe, szkoły itp.). Start systemu planowany jest na 01.04.2015 r.