Aktualności
Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstaje u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Obecnie trwają prace ziemne na odcinku od ul. Monte Cassino do końca zakresu zadania przy ul. Rataja.
Dotychczas wykonano ponad półkilometrowy odcinek ciągu pieszego i rowerowego w podbudowie z piasku i kruszywa od ulicy Bołtucia do ul. Monte Cassino. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zostanie tam ułożona nawierzchnia z betonu asfaltowego.
Realizowany etap pętli ma długość około 1,2 kilometra. Trasa rozpoczyna się przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiega częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Powstają też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też drzewa.
Wykonawcą prac jest firma BOGMAR Sp. z o.o. Na zrealizowanie zdania, które wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski, przewidziano około pół roku. Oznacza to, że roboty powinny się zakończyć na początku przyszłego roku.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
We wtorek (4 listopada) rozpoczyna się następny etap prac na alejach Jana Pawła II, co wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Zawężone zostaną dwa wewnętrzne pasy zarówno w kierunku lotniska jak i centrum miasta. Zamknięta zostanie możliwość skrętu w lewo (od strony Stryszka) w ulicę Kujawską. Do ronda Inowrocławskiego będzie można dojechać, zjeżdżając z al. Jana Pawła II w kierunku wiaduktu T. Mazowieckiego, a następnie ulicami Ujejskiego i z powrotem na al. Jana Pawła II. Podróże zajmą więcej czasu. Zmieni się także trasa linii autobusowych nr 80 i 99.
Trwają prace związane z wymianą nawierzchni na al. Jana Pawła II. Wykonawca we wtorek (4 listopada) rozpocznie kolejny etap robót, co wymusza konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Zamknięte dla ruchu zostaną dwa wewnętrzne pasy al. Jana Pawła II, prowadzące w kierunku lotniska oraz centrum miasta (odcinek od ulicy Kujawskiej do granicy miasta). Kierowcy będą mogli poruszać się pasami zewnętrznymi na wykonanej warstwie wiążącej, na których będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Objazdem w stronę centrum!
Prace obejmą również okolice skrzyżowania z ulicą Kujawską. Nie będzie można z al. Jana Pawła II (od strony Stryszka) dojechać do ul. Kujawskiej (do ronda Inowrocławskiego). Zamknięty odcinek będzie można ominąć korzystając z wiaduktu T. Mazowieckiego, ul. Ujejskiego i z powrotem al. Jana Pawła II. Na dojazd do centrum tymi ulicami warto od jutra zarezerwować więcej czasu. Planowo roboty zakończą się pod koniec listopada. Będziemy monitorować sytuację i w granicach możliwości dostosowywać sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Glinki i Cmentarna do aktualnych potrzeb.
Z uwagi na sprzyjające warunki atmosferyczne wykonawca w środę (5 listopada) rozpocznie ostatni już etap robót. W ramach prawa opcji wymieniona zostanie nawierzchnia na odcinku al. Jana Pawła II pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym a wiaduktem T. Mazowieckiego. W tym miejscu będą występowały odcinkowe zawężenia (zamknięty dla ruchu będzie jeden pas w kierunku centrum miasta). Według harmonogramu ten etap powinien zakończyć się w połowie grudnia, jednak z uwagi na dużą dynamikę prac liczymy, że uda się to szybciej.
Zmiany w komunikacji
Ze względu na zamknięcie możliwości skrętu w lewo w ulicę Kujawską zmienią też trasę linie autobusowe nr 80 i 99. Zostaną one skierowane objazdem przez wiadukt T. Mazowieckiego, ul. Wojska Polskiego do ronda Kujawskiego. Wyłączone zostaną dwa przystanki autobusowe Rondo Inowrocławskie oraz Rondo Kujawskie (przy ulicy Tucholskiej) dla linii numer 99 w kierunku placu Kościeleckich oraz linii numer 80 w kierunku dworca Bydgoszcz Główna. Linie te będą się tymczasowo zatrzymywać na przystanku Wzgórze Wolności (jezdnia północna).
Aleje z nową nawierzchnią
Aleje Jana Pawła II zyskają nową nawierzchnię. Prace obejmą jezdnię zachodnią od ul. Kujawskiej do granicy miasta, jezdnię wschodnią od przystanku autobusowego na wysokości ul. Wąbrzeskiej do ul. Kujawskiej oraz fragment pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym i wiaduktem T. Mazowieckiego.
W zakres zadania wchodzą m.in.:
- frezowanie starej nawierzchni,
- ustawienie nowych krawężników,
- ułożenie nowych warstw nawierzchni,
- wbudowanie siatki szklano-węglowej,
- regulacja i wymianą wpustów kanalizacji deszczowej,
- odtworzenie pętli indukcyjnej oraz oznakowania poziomego (grubowarstwowego).
Na realizację oczekiwanego remontu miasto pozyskało dofinansowanie ze środków rządowych z rezerwą subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury w kwocie 3,8 mln zł.
Z powodu wzmożonego ruchu panującego w okresie Wszystkich Świętych, w środę (29.10.) zostaną uruchomione dwa pasy w obydwóch kierunkach na ulicy Fordońskiej na wysokości ul. Sochaczewskiej. Ponownie działać będzie również sygnalizacja świetlna.
Z uwagi na zbliżający się dzień Wszystkich Świętych i związany z tym wzmożony ruch w okolicach cmentarzy, od środy (29.10.) zlikwidowane zostaną zawężenia występujące na ulicy Fordońskiej na wysokości ulicy Sochaczewskiej. Oznacza to, że ruch na ul. Fordońskiej na wysokości ul. Sochaczewskiej będzie odbywał się dwoma pasami ruchu na wprost na jezdni północnej i jezdni południowej. Uruchomiona zostanie także sygnalizacja świetlna. Wyłączony z ruchu pozostanie budowany lewoskręt z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Z kolei z ulicy Sochaczewskiej w ul. Fordońską skręcić będzie można tylko w prawo. Lewoskręt z ul. Sochaczewskiej w ul. Fordońską będzie odbywał się poprzez najbliższy węzeł na ul. Skandynawskiej. Lewoskręt z ul. Fordońskiej w ul. Sochaczewską będzie możliwy poprzez najbliższe skrzyżowania na przykład z ul. Kapliczną.
Ze szczegółowymi zmianami dotyczącymi tymczasowej organizacji ruchu w okolicach bydgoskich cmentarzy można zapoznać się TUTAJ.
Wkrótce rozpoczniemy budowę kolejnej ulicy na Miedzyniu-Prądach. Nawierzchnię z betonowej kostki zyska ul. Krzywa. Zadanie jest częścią naszego wieloletniego programu utwardzania ulic osiedlowych. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Zadanie polegać będzie na budowie ulicy Krzywej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Nakielską do ulicy Podnóże. Wzdłuż niej powstanie też chodnik. Ulica zostanie utwardzona betonową kostką. Powstaną też utwardzone zjazdy i dojścia do posesji. W ramach uspokojenia ruchu przewidziano wykonanie progu zwalniającego na ul. Krzywej. Teren przyległy zostanie zagospodarowany zielenią. Ulica wyposażona zostanie w elementy odwodnienia. Trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Po podpisaniu umowy zajmą one około pół roku. Zadanie finansowane jest z budżetu miasta. Jest częścią wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zrealizowaliśmy już m.in. na ulicach Gradowej, Gościeradzkiej i W. Bortnowskiego. Trwa budowa ulic Maciejowickiej i Podleśnej. Realizujemy też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuujemy również program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomaga realizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.






