Na bydgoskich ulicach trwa malowanie oznakowania poziomego. Przy okazji tych działań, na wielu ulicach jednokierunkowych, wyznaczony zostanie kontraruch rowerowy. Dzięki takim działaniom rowerzyści będą mogą sprawniej i bezpieczniej dotrzeć do celu swojej podróży. Pierwsze prace w tym zakresie zostały wykonane już na ul. Celnej
Od dłuższego czasu analizowana jest optymalizacja połączeń dla ruchu rowerowego nie tylko przy okazji nowych inwestycji drogowych, ale również podczas działań związanych z organizacją ruchu drogowego.
Kontraruch rowerowy to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych, który daje możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu
Obecnie mamy przygotowane projekty dopuszczenia ruchu rowerowego na zasadzie kontraruchu w miejscach wytypowanych podczas posiedzeń Zespołu ds. polityki rowerowej przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy. Pierwsze prace w tym zakresie zostały już zrealizowane na ul. Celnej. Kolejne zmiany będą wdrażane wraz z malowaniem oznakowania poziomego na bydgoskich ulicach.
Kontraruch rowerowy planowany jest na następujących ulicach:
1. Paderewskiego, od Chodkiewicza do Mickiewicza;
2. 20 Stycznia 1920r., od Mickiewicza do Chodkiewicza;
3. Reja;
4. Libelta, od Krasińskiego do Kołłątaja;
5. Asnyka;
6. Podolska;
7. Pomorska, od Zduny do Dworcowej;
8. Graniczna;
9. Podgórna, od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku;
10. Jastrzębia;
11. Pułaskiego, od Gajowej do Wyszyńskiego;
12. Komuny Paryskiej, od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26;
13. Przyjazna, część południowa i północna;
14. Węgierska, część zachodnia i środkowa;
15. Kurpińskiego;
16. Kapeluszników, Sikorskiego, Rynek;
17. Łukasiewicza, od Kapuściska do Baczyńskiego;
18. Czerwonego Krzyża, od Drobnej do Księżycowej;
19. Monte Cassino;
20. Hechlińskiego;
21. Traugutta;
22. Ogrodowa;
23. Pomorska, od Śniadeckich do Świętojańskiej;
24. Celna.
Po analizie funkcjonowania kontraruchu rowerowego w mieście, będziemy podejmować wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej, dalsze inicjatywy związane z udogodnieniami dla ruchu rowerowego. Nowe trasy chcielibyśmy udostępniać bowiem nie tylko przy realizacji dużych inwestycji drogowych
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Nowe drogi rowerowe powstały już przy okazji rozbudowy ul. Grunwaldzkiej oraz Nad Kanałem. Obecnie powstają też przy ulicach Kruszwickiej i Kujawskiej. Niebawem ruszą prace przy budowie ścieżek rowerowych na ul. Focha.
Nie zapominamy również o pieszych, dla nich przygotowaliśmy w kilkunastu lokalizacjach oczyszczenie chodników z parkujących pojazdów poprzez co warunki ich komfortu na chodnikach poprawią się. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Trwają też liczne remonty chodników w mieście. Wiele tych zadań realizowanych jest też w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Pisaliśmy o tym między innymi TUTAJ