Trwają prace przy budowie nowego wiaduktu dla aut w ciągu ulic: Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Armii Krajowej – kierunek na Gdańsk. Jednocześnie prowadzone są roboty przy rozbiórce starej konstrukcji przeprawy nad torami kolejowymi.
Dzisiaj tj. 27.08. zakończył się kolejny etap demontażu belek starego wiaduktu. Ekipy budowlańców drogowych ściągnęły 12 belek znad linii kolejowej nr 201. Operacja wymagała sprowadzenia na budowę specjalnego dźwigu o nośności aż 700 ton, który w Bydgoszczy bywa bardzo rzadko. Ostatnio tego typu dźwig został ściągnięty podczas budowy Mostu Uniwersyteckiego, a później estakady tramwajowej do Fordonu.
Sama operacja usuwania belek, starego wiaduktu przebiegła bardzo sprawnie. Prowadzona była przez dwie noce z niedzieli na poniedziałek i z poniedziałku na wtorek. Przedtem, wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.
We wrześniu wykonawca zdejmie pozostałe 12 belek znad linii kolejowej nr 18. Jednak tym razem przygotowane belki będą lżejsze. Istotnym utrudnieniem w demontażu starej konstrukcji są tzw. wyłączenia kolejowe - polegające na zamknięciu fragmentu linii kolejowej i odłączeniu napięcia w sieci trakcyjnej. Z uwagi na dużą liczbę pociągów, w szczególności na linii nr 18, wyłączenia są bardzo krótkie. Budowlańcy pracują pod ogromną presją czasu. Muszą wykonać roboty zgodnie z naszymi planami i harmonogramem wyłączeń przygotowanym przez kolejarzy.
Poza rozbiórką, trwają prace przy budowie nowej konstrukcji. Po stronie południowej, wykonany został korpus nowego przyczółka, a po stronie północnej trwają prace przy fundamentowaniu.
W firmie zajmującej się konstrukcjami stalowymi, trwają prace przy budowie tzw. ustroju nośnego przęsła, które zostanie przywiezione do Bydgoszczy w ciągu dwóch, trzech miesięcy.
Zakończenie prac zaplanowane jest na koniec obecnego roku.
W ramach ciekawostki dodajemy, że kolejny raz podobny dźwig zostanie wykorzystany w Bydgoszczy już za miesiąc, podczas montażu konstrukcji kładki przez Brdę pomiędzy ulicami Siedlecką i Jednostronną. Będzie brał udział w ustawianiu jednoprzęsłowej konstrukcji z łukami nośnymi, której podstawowym zadaniem będzie przeprowadzenie ciepłociągu nad rzeką. Przy okazji konstrukcja będzie pełniła funkcję kładki pieszo-rowerowej. Przyczółki obiektu już stoją, a obok scalane jest przęsło, które zostanie przy pomocy dźwigu o bardzo dużej nośności osadzone na przyczółkach. Inwestorem w tym przypadku jest KPEC.