Od czasu puszenia ruchu po całej TU włącznie z przeprawą nad ulicą Jana Pawła II, korzystający z nowego rozwiązania komunikacyjnego zadają pytania. W związku z tym, odpowiadamy na te najczęściej zadawane.
Węzeł częściowo bezkolizyjny
Oddany węzeł drogowy na przecięciu ulic Jana Pawła II – Ogińskiego jest węzłem częściowo bezkolizyjnym typu WB, tzn. z całkowicie bezkolizyjnym przejazdem wzdłuż ulicy Jana Pawła II (drogi krajowa nr 5), ze skrzyżowaniami na ulicy Ogińskiego. Skrzyżowania (Ogińskiego – Ujejskiego i Ogińskiego – Cmentarna – Glinki) umożliwiają połączenie łącznic węzła z opisywaną trasą. Rozwiązanie pozwala na zapewnienie wszystkich relacji na węźle Jana Pawła II – Ogińskiego przy zachowaniu obsługi komunikacyjnej przyległych terenów na niezmienionym poziomie (z zachowaniem istniejących połączeń ulic).
Obecnie większe natężenie ruchu
Z pewnością w opisie trasy i jej przepustowości należy wziąć pod uwagę, iż obecnie, stała się drogą alternatywną dla setek kierowców, którzy omijają budowę linii tramwajowej w ulicy Kujawskiej, jak również prace prowadzone przy przebudowie pętli tramwajowej oraz torowiska w ulicy Wojska Polskiego. Realizowane inwestycje tramwajowe oraz fakt, iż trasa uniwersytecka stała się naturalną drogą alternatywną, nie pozostaje bez wpływu na rejestrowane w tej chwili obciążenia ruchem, który jest zdecydowanie większy niż podczas prowadzenia prac projektowych. Niewątpliwie płynność ruchu i zwiększenie przepustowości sieci dróg w opisywanym miejscu, nastąpi po zakończeniu inwestycji tramwajowych.
Roboty na Wojska Polskiego zakończymy jeszcze w tym roku, a budowę linii tramwajowej w ulicy Kujawskiej pod koniec przyszłego. Także nie bez znaczenia dla odciążenia ulicy Glinki i Trasy Uniwersyteckiej w kierunku północnym, pozostanie oddanie do eksploatacji budowanej obecnie drogi ekspresowej S5. Ta z pewnością wpłynie na strukturę i natężenia ruchu na całej sieci podstawowej dróg naszego miasta, zatem również opisywanego rozwiązania.
Obsługa Parku Przemysłowego od drogi S10, a nie ulicami osiedla
Warto przy tej okazji dodać, że od samego początku skomunikowania ulicami Bydgoskiego Parku Przemysłowego ruch ciągników siodłowych wyprowadziliśmy z osiedla i skanalizowaliśmy do drogi S10. W tym, zakresie nie planujemy żadnych zmian.
Skąd kształt węzła drogowego ?
Kształt węzła drogowego, zaproponowany w dokumentacji projektowej jest zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego: „Wzgórze Wolności" przyjętym uchwałą: XXXI/585/97 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 8 marca 1997 r. (jedyną zmianą jest typ skrzyżowania Karpacka – Ujejskiego – Glinki: w miejscowym planie proponowane było skrzyżowanie skanalizowane, natomiast w projekcie przyjęte zostało skrzyżowanie typu małe rondo).
W wyjaśnieniu zdecydowanie nie można pominąć faktu, że opisywana inwestycja drogowa musiała się wpisać w obszar miasta już zurbanizowany – zagospodarowany przy zapewnieniu płynności ruchu i spełnieniu wszystkich wymogów bezpieczeństwa przy jednoczesnym uszanowaniu istniejącej i służącej Mieszkańcom infrastruktury nie tylko drogowej. To właśnie z tego względu podczas przygotowywania projektu wszyscy dążyli do ograniczenia ilości wyburzeń i rozbiórek istniejących budynków do niezbędnego minimum.
Po co sygnalizacja świetlna?
Zadaniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Glinki z ul. Boya-Żeleńskiego jest poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich jego uczestników, w tym również pieszych, a zwłaszcza dzieci uczęszczających do pobliskiej szkoły.
Przygotowani na zmianę organizacji ruchu
W ramach porealizacyjnej oceny funkcjonowania układu drogowego, będziemy w razie potrzeby analizowali możliwość zmiany organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania, przez przeznaczenie prawego pasa jezdni ul. Glinki dla pojazdów jadących na wprost i skręcających w prawo. Tym samym lewy pas pozostałby do dyspozycji kierowców skręcających w ul. Cmentarną.
Wprowadzamy korekty
Dnia 06.08.2019r. w godzinach popołudniowych zmieniliśmy offset (przesunięcie fazowe na dwóch sąsiednich skrzyżowaniach) pomiędzy sygnalizacjami świetlnymi Glinki–Cmentarna oraz Trasa Uniwersytecka–Ujejskiego. Dzięki zmianom potok pojazdów z pierwszego z nich, od strony ul. Glinki, szybciej dociera do drugiego skrzyżowania. Przed zmianą offsetu pojawiały się przypadki, w których potok pojazdów od strony ul. Glinki nie dojeżdżał do skrzyżowania z Ujejskiego, tym samym nie wzbudzał fazy ruchu (lewoskręt w kierunku ronda Ujejskiego-Karpacka). Dzień później wprowadziliśmy jeszcze jedną poprawkę na skrzyżowaniu Trasa Uniwersytecka-Ujejskiego. Chodziło o fazę lewoskrętną z wiaduktu w kierunku ronda Ujejskiego-Karpacka. Przywołane korekty, ewidentnie wpłynęły na polepszenie warunków ruchu na opisywanym odcinku, co nie oznacza, ze nie będziemy dalej monitorowali sygnalizacji i wprowadzali kolejne korekty. Wszystko po to, żeby maksymalnie wyzyskać możliwości sygnalizacji świetlnej, której zadaniem jest utrzymywanie bezpieczeństwa i sprawności ruchu.