Trolejbusowa historia
W trakcie remontu pętli przy Babiej Wsi wymieniamy słupy podtrzymujące trakcję oraz część oświetlenia. Część z nich to elementy niezrealizowanego w czasie wojny projektu zakładającego uruchomienie w Bydgoszczy sieci trolejbusowej. Pozostaną one w dotychczasowej lokalizacji.
Trolejbusy w okresie wojny cieszyły się rosnącą popularnością ze względu na brak paliw. W Bydgoszczy inwestycję rozpoczęto w 1943 roku. Pierwsza linia miała połączyć Lotnisko (obecne osiedle Błonie) z osiedlem Leśnym (ulicę Gdańską). W roku 1944 sprowadzono z Mannheim 4 trolejbusy, a otwarcie linii zaplanowano na 27 stycznia 1945.
Wkroczenie do Bydgoszczy Armii Czerwonej przekreśliło te plany. Większość sieci została wówczas uszkodzona, a pojazdy jeszcze przed wkroczeniem wojsk wywieziono do Gdańska. Sieć i słupy wykorzystano natomiast do obudowy trakcji tramwajowej. Tak trafiły one m.in. na Babią Wieś. Oprócz słupów pozostałością po niezrealizowanym projekcie są również haki mocujące sieć trakcyjną m.in. na ul. 3 Maja.
70—letnie słupy w rejonie remontowanej pętli Babia Wieś pozostaną w dotychczasowych lokalizacjach – takie rozwiązanie rekomendował konserwator zabytków. Nie natrafiliśmy do tej pory na żadne zdjęcia trolejbusów, które miały jeździć po Bydgoszczy. Prawdopodobnie były to pojazdy podobne do kursujących w okresie wojennym w innych miastach np. w Insterburgu (obecnie Czerniachowsk).
Więcej przejść z lepszym oświetleniem
Trwają zaawansowane prace przy doświetlaniu przejść dla pieszych. Część urządzeń już działa. Dodatkowe słupy z zestawami lamp zamontujemy w tym roku łącznie w 23 miejscach. Zakończenie wszystkich prac planujemy do połowy grudnia. W przyszłym roku zamierzamy kontynuować program poprawy bezpieczeństwa na przejściach.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. Inwestycje związane z doświetleniem przejść zaplanowaliśmy w następujących lokalizacjach:
- ul. Wały Jagiellońskie na wysokości posesji nr 12
- ul. Nakielska / ul. Chłopickiego
- ul. Jagiellońska / ul. Piotrowskiego
- ul. Fordońska / Zakłady Zbożowe
- ul. Fordońska / ul. Magazynowa
- ul. Szubińska / ul. ul. Łabiszyńska
- ul. Szubińska na wysokości posesji 101 (Klub Logistyk)
- ul. Kamienna / ul. Bałtycka
- ul. Fordońska / ul. Gajowa
- ul. Kamienna / ul. Gajowa
- ul. Nakielska / ul. Słoneczna
- al. Mickiewicza / 20 Stycznia 1920 r.
- ul. Markwarta na wysokości posesji nr 7
- ul. Królowej Jadwigi / ul. Łokietka
- ul. Toruńska / ul. Żupy (pod Trasą Uniwersytecką)
- ul. Pelplińska / ul. GOPR-u
- ul. Szpitalna / ul. Zdrowotna
- ul. Kamienna / ul. Inwalidów
- ul. Twardzickiego / ul. Przybory
- ul. Andersa / ul. Brzechwy (przy wiadukcie)
W ubiegłym tygodniu udało się uruchomić m.in. nowoczesne oświetlenie przy ulicy Fordońskiej w Starym Fordonie oraz na ulicy Kamiennej na Bartodziejach. Wkrótce nowe oprawy zostaną zamontowane też na ruchliwej ulicy Szubińskiej (na wysokości Łabiszyńskiej i klubu Logistyk).
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających. Zakończenie wszystkich prac i odbiory planowane są do połowy grudnia. Na to zadanie wydamy łącznie milion złotych. Nowe urządzenia będą objęte 5-letnią gwarancją.
Trzy zadania uruchomiliśmy już wiosną w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki temu programowi piesi są już lepiej widoczni na skrzyżowaniach
- ul. Pelplińskiej z Derdowskiego,
- ul. Pelplińskiej z Galla Anonima
- ul. Pelplińskiej z Jarużyńską.
Planujemy kontynuację programu. W przyszłorocznym projekcie budżetu miasta na ten cel zarezerwowano wstępnie kwotę 1 mln zł.
Pierwszy etap gotowy
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w ubiegłym roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego. Po dokładnej analizie ZDMiKP opracował listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji. 13 zostało zrealizowanych w ubiegłym roku. Przedsięwzięcie zostało skonsultowane m.in. ze Społecznym Rzecznikiem Pieszych w Bydgoszczy.
Jak to działa?
Przejścia są wyposażane w zestaw specjalistycznych lamp dobieranych indywidualnie dla konkretnej lokalizacji. Oświetlenie wertykalne to nowoczesna forma doświetlenia przejść dla pieszych. Sprawia ono, że samo przejście oraz strefa oczekiwania pieszego są doświetlone równomiernie w taki sposób, że pieszy dla nadjeżdżającego kierowcy jest zawsze przedstawiany jako jasny element na ciemniejszym tle.
Metropolitalna Karta Uczniowska – jak i gdzie ją otrzymać?
Tańsze bilety okresowe przysługują już bydgoskim uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz maluchom w wieku 4-7 lat. Teraz dzięki porozumieniu miasta i gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz jeszcze więcej pasażerów będzie mogło skorzystać z atrakcyjnej oferty komunikacji publicznej.
Z biletów okresowych w cenie 10 zł (miesięczny lub 30-dniowy) i 100 zł (roczny) od 1 grudnia mogą skorzystać także uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych zamieszkujących na terenie gmin, z którymi miasto zawarło porozumienie ( Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielsko oraz Białe Błota). Te gminy oferują mieszkańcom Metropolitalną Kartę Uczniowską, która umożliwi uczniom skorzystanie z komunikacji miejskiej zarówno na liniach międzygminnych jak i w komunikacji publicznej na terenie Bydgoszczy. Takie rozwiązanie poprawi atrakcyjność transportu zbiorowego. Oznacza, że uczniowie dojeżdżający do Bydgoszczy będą podróżować miejskimi autobusami i tramwajami na takich samych zasadach jak bydgoscy uczniowie. Koszty tego rozwiązania poniosą gminy, które będą wydawały Metropolitalną Kartę Uczniowską.
Porozumienie wprowadza też Metropolitalną Kartę Malucha dla dzieci w wieku 4-7 lat, które mieszkają na terenie gmin Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielska oraz Białe Błota. To działanie ma zachęcić i wyrobić w młodych pasażerach nawyk regularnego podróżowania środkami transportu zbiorowego.
Aby młodzi mieszkańcy podbydgoskich gmin mogli korzystać z atrakcyjnych ofert muszą jednocześnie posiadać Bydgoską Kartę Miejską, na których kodowane są bilety. Karty uczniowskie i malucha są natomiast dokumentem potwierdzającym prawo posiadacza do korzystania ze zniżkowych taryf.
Jak i gdzie wyrobić Bydgoską Kartę Miejską?
Do wyrobienia BKM potrzebne są:
- wypełniony wniosek
- zdjęcie o wymiarach min. 2,5 cm x 3 cm, (zdjęcie można wykonać nieodpłatnie przy składaniu wniosku w punkcie ul.Toruńska 174 A),
- dowód osobisty, paszport, a w przypadku młodzieży szkolnej ważna legitymacja szkolna (do wglądu przy składaniu wniosku),
- znajomość numeru PESEL – dotyczy dzieci i młodzieży nie posiadających dowodu osobistego.
Wydanie pierwszej karty BKM jest bezpłatne. Dokumenty składa się osobiście:
- w Centrum Obsługi Klienta (COK) – ul. Toruńska 174a (siedziba ZDMiKP) w dni robocze w godz. 7.00 do 17.00,
- w kasie biletowej - ul. Zygmunta Augusta 10 (przy Dworcu Głównym) od pn. do pt. w godz. 8.00 do 18.30, (tylko w sprawie wydania nowej karty BKM),
- w kasie biletowej - ul. Modrzewiowa 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), w dni robocze w godz. 8.30 – 15.30, tel. 52 582-24-99, (tylko w sprawie wydania nowej karty BKM),
Można także wysłać wniosek o wydanie nowej karty on-line dołączając zdjęcie w formacie JPEG o wymiarach min. 2,5 cm x 3 cm i rozdzielczości 300dpi. Po zatwierdzeniu wniosku w systemie BKM pasażer zostanie poproszony drogą elektroniczną o stawienie się w Centrum Obsługi Klienta w celu okazania dokumentu tożsamości i zweryfikowania danych zawartych we wniosku, z jednoczesnym odbiorem karty. Za osobę niepełnoletnią wniosek wypełnia, składa i potwierdza, a także odbiera kartę rodzic lub inny opiekun prawny. (Powyżej 13. roku życia dopuszcza się możliwość realizacji tych czynność przez młodzież po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej lub innego dokumentu tożsamości – osoba niepełnoletnia powinna wówczas znać swój numer PESEL).
Więcej szczegółowych informacji dostępnych jest TUTAJ
Jak i gdzie wyrobić metropolitalną kartę uczniowską lub malucha?
NOWA WIEŚ WIELKA
- Wnioski o wydanie Metropolitalnej Karty Uczniowskiej oraz Metropolitalnej Karty Malucha na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka, należy składać w Gminnym Zespole Obsługi Oświaty ( ul. Kwiatowa 20, 86-060 Nowa Wieś Wielka, tel. (52) 381 23 58, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Wnioski można pobierać również na stronie http://www.bip.oswiata.nowawieswielka.pl./
BIAŁE BŁOTA
- Wnioski o wydanie Metropolitalnej Karty Uczniowskiej można składać w Urzędzie Gminy na ul. Szubińskiej 7 Białe Błota w Biurze Obsługi Klienta lub na ul. Przemysłowej 8, Białe Błota w Referacie Dróg i Gospodarki Odpadami. Czas wyrobienia takiej Karty to 5 dni roboczych od złożenia wniosku.
DOBRCZ
- Wnioski należy składać w informacji Urzędu Gminy Dobrcz (ul. Długa 50, 86-022 Dobrcz ). Odbiór kart odbywa się w budynku GOPS pokoju nr 1 (Długa 54, 86-022 Dobrcz).Wnioski dostępne są w informacji Urzędu Gminy oraz na stronach: www.dobrcz.bip.net.pl ( w zakładce „edukacja, oświata”) lub http://www.gminadobrcz.pl/index.php?c=article&id=7239
OSIELSKO
- Karty wydawane są Urzędzie Gminy Osielsko (ul. Szosa Gdańska 55A, 86-031 Osielsko, wejście B pok Nr 1, tel. 52 324 18 81). Więcej informacji dla mieszkańców tej gminy znajduje się na stronie https://www.osielsko.pl/karty-metropolitalne.html
Kontrola w praktyce
Uprawnieni uczniowie przy kontroli okazują: kartę BKM z zakodowanym biletem, ważną legitymację szkolną i ważną Metropolitalną Kartę Uczniowską. Natomiast dzieci (lub ich opiekunowie) przy kontroli biletowej okazują kartę BKM z zakodowanym biletem i ważną Metropolitalną Kartę Malucha.
Sprawdzone rozwiązanie
Bilety okresowe dla uczniów zostały wprowadzone w marcu 2018 roku. Bilety w cenie 10 zł (miesięczny lub 30-dniowy) i 100 zł (roczny) początkowo przysługiwały uczniom zamieszkałym w Bydgoszczy, uczęszczającym do szkół podstawowych i gimnazjów oraz dzieci w wieku od 4 do 7 lat. W tym roku rozszerzyliśmy ofertę biletu uczniowskiego. Od 1 września bieżącego roku z tańszych biletów okresowych korzystają także uczniowie liceów, techników i szkół branżowych aż do 30 września roku, w którym uczeń kończy 20 lat.
Dobry czas dla tramwajowych inwestycji
7 lat temu (22 listopada 2012 roku) uruchomiliśmy linię tramwajową na dworzec. To był początek dużych zmian w bydgoskiej komunikacji. W kolejnych latach powstało torowisko do Fordonu i miasto ponownie zaczęło zamawiać nowy tabor tramwajowy.
Linię tramwajową do dworca oddaliśmy do użytku dokładnie 22 listopada 2012 roku. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia i poprawiła bezpieczeństwo. Trzy lata później powstał nowy dworzec. Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowaliśmy się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych. Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który znacząco skrócił czas przejazdu najważniejszymi arteriami miasta.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta (nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych). Dzięki nim bydgoskie doświadczenia związane z rewitalizacją i budową węzłów przesiadkowych są przedstawiane jako przykłady dobrych, kompleksowych rozwiązań.
- Otwarcie nowej linii do dworca jest ważną datą w historii komunikacji miejskiej w Bydgoszczy – mówi zastępca dyrektora ZDMiKP, Rafał Grzegorzewski. - Inwestycja rozpoczęła okres ponownego rozwoju sieci tramwajowej w mieście. W latach 2013-15 wybudowaliśmy od podstaw najdłuższą nową linię tramwajową do Fordonu licząca 10 km. Połączyliśmy ją z zakupem 12 nowoczesnych tramwajów. W latach 2015-16 zmodernizowaliśmy linię na ul. Chodkiewicza wraz z pętlą Bielawy. W ubiegłym roku sfinalizowaliśmy gruntowną przebudowę pętli Kapuściska, którą połączyliśmy z zakupem 6 tramwajów. W tym roku rozpoczęliśmy natomiast rozbudowę ul. Kujawskiej, którą powiązaliśmy z zakupem 15 niskopodłogowych Swingów. Przygotowujemy się do kolejnych inwestycji i sporządzenia koncepcji kolejnych tras tramwajowych.
Przez dwie dekady począwczy od 1989 roku wybudowano jedynie krótki odcinek torowiska od Zawiszy do Myślęcinka o długości około 600 metrów. W latach 1989-2010 miasto mogło sobie pozwolić na zakup tylko dwóch tramwajów niskopodłogowych.