Rowerowe parkingi – czekamy na Wasze opinie
Dziś (7 lutego) rozpoczynają się konsultacje, których celem będzie wybranie optymalnej lokalizacji dla 500 nowych poręczy rowerowych.
Dzięki temu w mieście pojawią się kolejne miejsca, w których będzie można bezpiecznie zaparkować i pozostawić rower.
Ubiegły rok był jednym z najlepszych pod kątem długości nowych tras rowerowych. Powstało ich prawie 10 kilometrów.
Zbudowaliśmy między innymi nowe trasy wzdłuż ul. Smukalskiej, Jeździeckiej, bulwarów nad Brdą, nad Wisłą w Starym Fordonie oraz kontrapasy w Śródmieściu.
Teraz planujemy montaż 500 poręczy, przy których będzie można bezpiecznie zaparkować i pozostawić rower.
Stojaki muszą być oczywiście ustawione na terenach należących do miasta.
Nie mogą też pogarszać bezpieczeństwa innych uczestników ruchu.
Czekamy na wasze propozycje dotyczące ich lokalizacji.
Wszystkie zaproponowane miejsca będą oceniane przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Ankietę niezbędną do wyrażenia swojej opinii można wypełnić TUTAJ
Na Wasze opinie czekamy do 28 lutego br. - do wniosku można dołączać zdjęcia oraz grafiki.
Warto wiedzieć
W Bydgoszczy obecnie funkcjonuje 137,5 km dróg rowerowych.
Szereg nowych zadań zlecimy w tym roku.
Więcej informacji na temat inwestycji rowerowych zaplanowanych w 2024 r. znajdziesz - TUTAJ
Wybieramy patronów nowych tramwajów
Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów. Część z nich już kursuje po ulicach naszego miasta. Kolejne "nieskopodłogowce" pojawią się w Bydgoszczy jeszcze w tym roku.
Rozpoczynamy więc plebiscyt, w którym pytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Na zgłoszenia czekamy do 29 lutego br.
Pierwszym spośród 22 nowoczesnych pojazdów zakontraktowanych na ten rok, (dostawa w drugiej połowie roku), nadane zostaną nazwy wybrane we wcześniejszej edycji plebiscytu z roku 2017 (Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman, Melchior Wierzbicki).
Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pierwszych pojazdów otrzyma natomiast imię monarchy Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Bydgoszcz uczci tym samym ważny dla historii miasta jubileusz.
Wybór kolejnych patronów przebiegać będzie dwuetapowo.
W lutym zapraszamy wszystkich zainteresowanych do składania propozycji nazw tramwajów wraz z uzasadnieniami.
Służy temu będzie formularz dostępny na stronie TUTAJ
Zgłoszenia obejmować mogą nieżyjące, związane z Bydgoszczą, które na przestrzeni dziejów budowały pozytywny obraz miasta i zasłużyły się dla jego rozwoju.
W drugim etapie Prezydent poprosi o pomoc Komisję złożoną między innymi z rektorów bydgoskich uczelni, społeczników oraz przewodniczącej Rady Miasta.
Komisja w drodze głosowania zdecyduje o ostatecznym wyborze.
W ciągu ostatniej dekady udało się nam nadrobić zaległości.
Do 2010 roku Bydgoszcz posiadała tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych „Konstali".
W latach 2010-20 kupiliśmy 33 nowe tramwaje.
W ubiegłym roku na tory wyjechało kolejne 10 sztuk.
Do 2025 roku trafi do Bydgoszczy następne 30 pojazdów (w tym 22 składy w tym roku a kolejnych 8 w przyszłym).
Warto wiedzieć
Zwyczaj nadawania nazw znamienitych osobistości nowoczesnym pojazdom zrodził się w 2015 roku.
Od tego czasu kolejne nowe tramwaje otrzymywały nazwy upamiętniające znane osobistości:
Michał Jagodziński, Andrzej Brończyk, Jeremi Przybora, Andrzej Szwalbe, Król Kazimierz Wielki, Witold Bełza, Leszek Biały, Teresa Ciepły, Anna Jachnina, Jan Maciaszek, Henryk Glücklich, Adam Grzymała-Siedlecki, Edmund Milecki, Wincenty Gordon, Bartłomiej z Bydgoszczy, Emil Warmiński, Zygmunt Mackiewicz, Carl Blumwe, Władysław Piórek, Jan Teska, Marian Turwid, Rajmund Kuczma, Stefan Ciszewski, Maksymilian Antoni Piotrowski, Hieronim Konieczka, Jerzy Mieczysław Rupniewski, Tadeusz Nowakowski, Wanda Rucińska, Waleria Drygała, Wanda Siemaszkowa.
Raport z budowy mostów nad Brdą – luty 2024
Dzięki poprawie warunków pogodowych, wykonawca kontynuuje prace remontowe na „starej" przeprawie mostowej.
Wykonywane są też ostatnie odcinki chodników i dróg rowerowych.
Rozpoczęły się pierwsze prace porządkowe i wykończeniowe.
To już ostatni etap robót, po którym będzie można rozpocząć prace odbiorowe.
Samochody i tramwaje już od dłuższego czasu jeżdżą nowymi mostami pomiędzy ul. Fordońską i Toruńską.
Obecnie przy dotychczasowej przeprawie mostowej, wykonywane są prace remontowe oraz docelowe najazdy na obiekt od strony ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
Układane są warstwy podbudowy a przy sprzyjających warunkach pogodowych i możliwościach technicznych (uruchomienie wytwórni mas bitumicznych) układana będzie docelowa nawierzchnia.
Wykonanie powyższych prac, pozwoli uruchomić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
Na "starej przeprawie" zdemontowane zostały wszystkie bariery i balustrady, które zostaną wymienione na nowe.
Pod mostami wykonywane są natomiast prace ziemne i porządkowe.
Kontynuowana jest też budowa dróg technicznych.
Po drugiej stronie ulicy Fordońskiej (po stronie północnej), trwają roboty gazownicze w obszarze chodnika.
Pod koniec ubiegłego roku wykonane zostały zatoki autobusowe i perony przystankowe.
W minionym tygodniu na wszystkich przystankach montowane były natomiast ekrany przeciwbłotne.
W obszarze całej inwestycji wykonywane są też ostatnie prace na ciągach pieszych i rowerowych.
Budowane są też schody prowadzące na nasyp mostu.
Na całym terenie zrealizowanej inwestycji prowadzone są prace porządkowe w pasie zieleni.
Przy wyższych temperaturach wymalowane zostanie też docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji.
W minionym tygodniu prace wykończeniowe i porządkowe były też prowadzone w obrębie torowiska ul. Perłowej.
W najbliższych dniach wykonany tam będzie jeszcze montaż oświetlenia peronów tramwajowych.
Zakończenie wszystkich prac (przy sprzyjającej pogodzie) firma Trakcja SA planuje na koniec lutego bieżącego roku.
Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych.
W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Nowoczesna zajezdnia. Umowa podpisana
Zakupiliśmy 40 nowoczesnych tramwajów.
Wraz z wymianą taboru, niezbędna jest też rozbudowa istniejącej zajezdni tramwajowej.
Podpisaliśmy umowę na przebudowę obiektu przy ul. Toruńskiej i dostosowanie go do serwisu nowoczesnych składów.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Dodatkowo w lutym rozpoczniemy plebiscyt, w którym zapytamy mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Duży zakres prac
W przetargu na I etap modernizacji zajezdni najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud, z którą 1 lutego br. podpisana została umowa o wartości 96,7 mln zł.
Prace budowlane zajmą około 26 miesięcy.
Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.
Głównym celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych wraz z wymianą wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Inwestycja obejmuje: rozbiórkę budynków dyspozytorni, działu eksploatacji, sieci trakcyjnej i torowisk.
Na ich miejscu wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem.
Powstanie też infrastruktura związana z funkcjonowaniem zajezdni m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, urządzenia sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja itd.
Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie docelowo na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych, zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, w tym wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Bydgoszcz stawia na tramwaje. Wybierz dla nich nazwę!
W ciągu ostatniej dekady zakupiliśmy 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Obecnie w trakcie realizacji jest zamówienie na 40 kolejnych pojazdów (10 już kursuje po Bydgoszczy).
W związku z dostawami kolejnych tramwajów, jeszcze w lutym ogłosimy konkurs na patronów nowych pojazdów.