Zbożowy Rynek - jak się zmieni po rozbudowie?
Przed tygodniem przedstawialiśmy projekt rozbudowy ronda Kujawskiego. Równie duże zmiany czekają rondo Bernardyńskie i Zbożowy Rynek. To jeden z najstarszych placów w mieście.
Ulice Kujawską, Wały Jagiellońskie i Bernardyńską i Toruńską połączy nowe rondo. Wyspa centralna będzie położona w osi rozbudowywanych ulic. Są już na niej ułożone tramwajowe tory i rozjazdy. Dostępne będą wszystkie relacje: Kujawska, Bernardyńska i Babia Wieś. Przystanki tramwajowe będą zlokalizowane na Bernardyńskiej i Toruńskiej pomiędzy jezdniami. Przystanki autobusowe będą znajdowały się na początku ul. Bernardyńskiej (oba kierunki) i Toruńskiej (w stronę ronda Toruńskiego) oraz na Zbożowym Rynku. Zatoki wykonywane będą z kamiennej kostki. Warto zaznaczyć, że poziom nowego ronda będzie wyższy o około 1 metr. Pomiędzy ulicami Kujawską, Toruńską i Ustronie nadal funkcjonować ma parking.
Całe rondo i dochodzące do niego ulice będą wyposażone w obustronne drogi rowerowe. Na Zbożowym Rynku droga rowerowa po południowej stronie będzie łączyć się z kontrapasem na ul. Wiatrakowej zapewniając wygodny dojazd ze Szwederowa. Po północnej stronie powstanie połączenie dla rowerzystów z ulicą Długą co pozwoli na bezpieczny dojazd na Stare Miasto.
Chodniki przylegające do Starego Miasta otrzymają nawierzchnie z granitowych płyt. Taka fakturę będą posiadały też odcinki ciągów dla pieszych budowane przy placu Kościeleckich oraz na fragmencie ulicy Długiej od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami. Na pozostałych chodnikach i przystankach stosowane będą płyty lub kostka betonowa. Stylową kostkę kamienną zastosujemy też na odcinku ul. Długiej oraz drogach serwisowych obsługujących zaplecze budynku UKW przy placu Kościeleckich oraz zabudowania kościoła garnizonowego. Odcinek ul. Długiej przy Zbożowym Rynku będzie miał charakter ulicy bez przejazdu. Ten zakres inwestycji będzie uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.
Sylwestrowe podróże
Przypominamy, że specjalne rozkłady jazdy obowiązywać będą w sylwestrowy wieczór. W nocy by ułatwić podróże wzmocnimy część linii. Od 3 stycznia na stałą trasę wracają autobusy linii nr 57.
W Sylwestra 31 (grudnia) komunikacja miejska funkcjonować będzie według rozkładów jazdy dnia powszedniego wakacyjnego do ok. godz. 20:30. Po tej godzinie stopniowo wprowadzane będą ograniczenia w funkcjonowaniu linii komunikacyjnych:
- Linie nr 1, 9, 51, 62, 66, 81, 82 i 86 zostaną zawieszone po godz. 20:30.
- Linie nr 2, 3, 4, 5, 6, 8, 53, 54, 55, 57, 58, 59, 61, 64, 67, 71, 74, 77, 80 i 89 będą kursowały z ograniczoną częstotliwością.
- Linia nr 76 będzie funkcjonowała bez zmian za wyjątkiem kursu o godzinie 21:30, który zostanie skrócony do pętli Łęgnowo.
- Linie nr 4, 5, 8 czas kursowania wydłużony w Noc Sylwestrową (>> rozkłady <<).
- Linie nocne nr 31N, 32N, 33N, 34N, 35N i 36N w Noc Sylwestrową będą kursować ze zwiększoną częstotliwością (>> rozkłady <<).
W ramach linii nocnej 31N uruchomiony zostanie dodatkowy kurs nocny do Podkowy (odjazd z placu Kościeleckich godz. 2:45; odjazd z Podkowy godz. 3:17).
Poniżej załączamy szczegółowe rozkłady jazdy:
W dniu 01.01.2020 r. komunikacja miejska będzie funkcjonowała jak w niedzielę (święto) z wyjątkiem linii numer 76, która zostanie w tym dniu zawieszona.
Przypominamy, że do 31 grudnia w dni powszednie komunikacja miejska kursuje według wakacyjnych rozkładów jazdy. Wakacyjne rozkłady jazdy dotyczą linii nr 52, 53, 54, 57, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80, 83, 89, 92, 94. W dniu 3 stycznia linia nr 57 wróci na stałą trasę. Autobusy w kierunku Błonia będa kursować ulica Stawową przez nowe rondo.
Na nowej ul. Siewnej pierwszeństwo mają piesi
Zakończyliśmy prace budowlane na ul. Siewnej. Z nowej pieszojezdni korzystają już mieszkańcy. Po odbiorze wykonywane będą jeszcze prace porządkowe. Inwestycja kosztowała 3,1 mln zł.
Ul. Siewną zbudowaliśmy w oparciu o wieloletni program budowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku. W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja budowy. W ubiegłym roku wyłoniliśmy wykonawcę odpowiedzialnego za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz prace budowlane. Warto podkreślić, że zadanie na etapie koncepcji było konsultowane z mieszkańcami. Prace budowlane rozpoczęły się z końcem lipca.
Ulica Siewna otrzymała nawierzchnię z kostki betonowej na długości około 290 m. Ma teraz charakter pieszojezdni z wyznaczonymi miejscami postojowymi. Wybudowany odcinek połączył od północy ul. Chłopską z ulicą Leszczyna, która została już przebudowana (wraz z Osadą). Szerokość ulicy to około 8,6 m. W ramach inwestycji powstał też 30-metrowy sięgacz. Dla bezpieczeństwa pieszych ulicę wyposażyliśmy w progi zwalniające. Ulica zyskała też nowe oświetlenie. Ulica Siewna jest w strefie zamieszkania, co oznacza, że pierwszeństwo na niej posiadają piesi.
To kolejna inwestycja drogowa na Miedzyniu. Wcześniej w oparciu o wieloletni program budowy ulic gruntowych zrealizowano zadania na ul. Pijarów, Osada i Leszczyna (część wschodnia). W tym roku wyremontowaliśmy też odcinki ulic Widok i Leszczyna w sąsiedztwie skrzyżowania. Z kolei w ramach pilotażu dwa lata temu utwardzono ulice Orną i Liściastą. Trwają jeszcze prace przy budowie ulic Jeżynowej i Botanicznej.
W oparciu o nową edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych na Miedzyniu w pierwszej kolejności budowana będzie ulica Wejherowska.
Warto wiedzieć
Miedzyń to również osiedle, gdzie udało się zrealizować największą liczbę zadań polegających na przebudowie dróg w oparciu o program Inicjatyw lokalnych 25/75. W ten sposób przebudowano już prawie 20 odcinków ulic.
Bezpieczne rozwiązania na osiedlu Leśnym
Na osiedlu Leśnym stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Remontując ulice i chodniki wybudowaliśmy kolejne wyniesione przejścia. W trakcie modernizacji znajdują się też przejścia przez ulicę S. Wyszyńskiego. W poprzednich latach zrealizowaliśmy kilka innych zadań.
W ostatnich dniach zakończyliśmy budowę dwóch wyniesionych przejść dla pieszych na ulicy Grabowej i Lelewela. Dla wielu najmłodszych mieszkańców osiedla Leśnego to droga do pobliskiej szkoły. Z naszych analiz wynikało, ze mimo objęcia obu ulic strefą ograniczonej prędkości część kierowców ignorowała oznakowanie. Dlatego zleciliśmy wyniesienie przejść dla pieszych. Wymuszają one teraz ostrożniejszą jazdę z mniejszą prędkością. Przy sprzyjającej pogodzie wykonamy jeszcze oznakowanie poziome.
Trwają natomiast prace przy przebudowie przejść dla pieszych na ul. S. Wyszyńskiego. To element większej inwestycji związanej z budową nowego, wschodniego wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej. W ramach tego zadania powstaje nowy ciąg pieszo-rowerowy. Umożliwi on między innymi bezpieczny przejazd oraz dojście z osiedla Leśnego do Lasu Gdańskiego. Modernizowana jest też sygnalizacja świetlna. W nawierzchnię dróg rowerowych wbudowane zostaną pętle indukcyjne wzbudzające sygnalizację świetlną. Zakładamy, że na "zielonej fali" rowerzystom uda się przejechać przez wszystkie jezdnie ulicy S. Wyszyńskiego.
W ubiegłym roku doświetliliśmy natomiast przejścia dla pieszych na Kamiennej (na wysokości Grabowej i J. Lelewela). Dzięki dodatkowym oprawom oświetleniowym piesi są teraz znacznie lepiej widoczni również w strefie dojścia do "zebry". Poza tym wraz z remontem ul. 11 Listopada powstało wyniesione skrzyżowanie z ulicą Świerkową. Przebudowaliśmy też przejścia dla pieszych dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ostatnich latach przebudowaliśmy również nietypowe skrzyżowanie ulic Modrzewiowej i Sułkowskiego. Przy okazji modernizacji przystanku Bydgoszcz Leśna zbudowaliśmy w tym miejscu bezpieczne rondo z nowymi przejściami dla pieszych i przejazdami rowerowymi.