Wakacyjne porządki na przystankach
Rozpoczynamy kolejną akcję kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy. Sprzątanie obejmie mycie ponad 600 wiat przystankowych. Czyszczone będą też elektroniczne tablice informacji pasażerskiej na przystankach.
Prace potrwają około tygodnia.
To już kolejna tego rodzaju akcja w tym roku.
Wcześniejszą przeprowadziliśmy w kwietniu bieżącego roku. Prace czyszczenia wiat polegąć będą na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń. Myte będą również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane będą także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmą także obszar peronów przystankowych.
Tym razem wyczyszczone zostaną też z zewnątrz i wewnątrz elektroniczne tablice informacji pasażerskiej.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim miesiącach wiaty dostawiliśmy nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska oraz wymieniliśmy wiatę na pętli Przemysłowa.
W ramach BBO nowe wiaty pojawiły się natomiast na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów.
8 zadaszeń dla Pasażerów dostawiliśmy w ubiegłym miesiącu na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie również z BBO).
W Bydgoszczy mamy w sumie ponad 630 wiat przystankowych.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Tak będą wyglądać nowe parkomaty - więcej opcji i płatność kartą
Rozszerzenie strefy płatnego parkowania ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Do nowej strefy włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Niebawem montowane będą pierwsze parkomaty. Urządzenia są bardziej nowoczesne od tych istniejących. Pozwolą między innymi opłacić parkowanie kartą.
Nowe parkomaty pojawią się w nowej oraz istniejącej Strefie Płatnego Parkowania.
Obecnie trwa ich produkcja oraz instalacja całego oprogramowanie.
Pod koniec wakacji rozpocznie się montaż pierwszych urządzeń w terenie.
Wykonawcą robót jest City Parking Group S.A.
Koszt zadania: zamówienie podstawowe to ponad 27 mln zł.
Po wprowadzeniu zmian w bydgoskiej strefie płatnego parkowania, będzie ponad 5500 miejsc do zaparkowania aut.
Wykonawca ma 4 miesiące (od daty podpisania umowy) na ustawienie urządzeń w nowej strefie parkowania, a następnie 2 kolejne miesiące, na wymianę istniejących w centrum miasta.
W sumie pojawi się ponad 320 nowych urządzeń.
Wykonawca będzie zobowiązany do ich utrzymania i serwisowania.
Nowe parkomaty będą bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie nie tylko gotówką ale też kartą.
Będzie w nich można również wnieść opłatę dodatkową za brak biletu.
Zasilanie będzie odbywało się przez akumulatory i panele słoneczne.
Nowe urządzenia wydadzą też bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Nadal będzie możliwość opłacania parkowania za pomocą dotychczasowych aplikacji.
Nowe urządzenia zastąpią wysłużone parkomaty, z których niektóre mają już blisko 20 lat.
O postępach wszystkich prac będziemy informować na bieżąco.
Widać efekty wiosennych nasadzeń
Wzdłuż najważniejszych bydgoskich ulic w tym roku zasadzonych zostanie w sumie kilkaset drzew i ponad 15 tys. krzewów. Wiele z tych prac wykonanych zostało już wiosną. Efekty są urzekające.
Większość krzewów wypuściła kwiaty, co stworzyło efekt kolorowych wysp w miejskim krajobrazie.
Zazieleniły się też drzewa, które zasadziliśmy podczas przebudowy kilku bydgoskich ulic.
Młode drzewka dobrze przyjęły się przy rondzie Fordońskim, Nasadzone zostały w ramach konkursu „Drzewo Przyjaciel Bydgoszczy". Nowe drzewa pojawiły się też przy ul. Hallera, Nakielskiej oraz Karłowicza, przy ul. Wielorybiej, Rekinowej i Stawowej i wydłuż Alei Jana Pawła II.
Lipa holenderska, jabłoń ozdobna, klon czerwony, świerk pospolity, ambrowiec amerykański, wiśnia, śliwa, glediczja trójcierniowa a także brzoza pożyteczna, to tylko niektóre z przykładów gatunków drzew, które pojawiły się w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Nie zapominamy też o nasadzeniach, które realizujemy w ramach budowy nowych dróg czy remontach tych istniejących.
130 drzew zazieleniło się nad Wisłą w Starym Fordonie. 360 drzew i ponad 100 krzewów zasadziliśmy natomiast w ramach budowy mostów nad Brdą.
Róża okrywowa robi o tej porze roku niesamowite wrażenie przy rondzie Bernardyńskim i nowym buspasie na Wałach Jagiellońskich.
W wielu miejscach nie prowadzi się już częstego koszenia trawników, dzięki temu przy wielu bydgoskich ulicach powstają piękne łąki kwietne.
Ulica Łęczycka na ukończeniu. Niebawem na trasę wrócą autobusy
Trwa gruntowna przebudowa ul. Łęczyckiej na Bartodziejach.
Trwa układanie ostatnich warstw nawierzchni. Powstają też nowe chodniki i wjazdy na posesje.
Niebawem na odnowioną trasę wróci komunikacja autobusowa.
Zadanie realizowane przez firmę Strabag, obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Fordońskiej.
W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane realizowane są etapami.
Obecnie prace trwają na odcinku od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Układane są poszczególne warstwy nawierzchni.
Trwają też prace przy chodnikach i zjazdach na posesje. Jeszcze w tym tygodniu większość robót zostanie zakończona.
Dzięki temu na początku lipca, będzie można przywrócić ruch autobusów na tym odcinku. Obecnie linie nr 59, 64, 69, 89 i 33N kursują ul. Bałtycką.
Po zakończeniu prac przy ul. Fordońskiej, wykonawca rozpocznie roboty budowlane na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap) a następnie do ul. Kamiennej (III etap). Zakończenie wszystkich robót nastąpi jesienią bieżącego roku,
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.