Bezpiecznie na kolejnych przejściach dla pieszych
Dobiegła końca realizacja trzeciego etapu doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta. 12 kolejnych miejsc zostało już oświetlonych. W ciągu ostatnich lat na terenie miasta doświetlonych zostało już ponad 50 przejść dla pieszych.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
Warto również wspomnieć, że w niebezpiecznych miejscach przed przejściami dla pieszych instalujemy często też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle i sygnalizacje.
Wartość całego zadania to prawie 1 mln złotych
Przejścia dla pieszych doświetlone w 2020 roku:.
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla tramwajowa - prace na ukończeniu
7. ul. Nakielska / Stawowa - prace na ukończeniu
8. ul. Glinki / ul. M. Kozala
9. Powstańców Wielkopolskich 42
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. Sułkowskiego 60
12. ul. Łęczycka / Autex
W trzech kolejnych punktach prace dobiegają końca. Na ulicach: Twardzickiego / Łochowskiego; ul. Pelplińska / Taterników oraz Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny, zamontowane zostały już słupy i podłączone zasilanie. Pozostały do zamontowania liczniki. Po wykonaniu tych prac przez Operatora, również i w tych miejscach niebawem zaświecą nowe lampy.
W przyszłym roku planujemy realizować kolejne zadania, zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pieszych.
O szczegółach informować będziemy na bieżąco.
Unijne miliony na torowiska i tramwaje
Za nami otwarcie torowiska na Kujawskiej. To jeden z największych projektów realizowany z europejskim wsparciem.
Na budowę i modernizację torowisk na górnym tarasie trafiło ponad 218 mln zł z funduszy unijnych.
Europejskie środki trafiłą też na inne zadania związane z rozwojem transportu szynowego.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych.
W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.
• 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
• 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
• 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej
Kolejne inwestycje przed nami
Środki unijne na lata 2014-20 wykorzystamy jeszcze do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.
Z myślą o kolejnych możliwych środkach z Unii Europejskiej powstają wielowariantowe koncepcje, które określą najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy:
• Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
• Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
• Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Szereg zadań już zakończonych
W poprzednich latach z funduszy europejskich realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej.
Najważniejsze zadania to:
• budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
• budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
• modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
• modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)
Ruszyły pierwsze tramwaje na ul. Kujawskiej [FILM]
W niedzielę (6 grudnia) tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską. Torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują linie nr 2,9 i 11. Na Pasażerów czekało też kilka niespodziane i upominków.
Pierwszy tramwaj linii nr 2 przyjechał na rondo Kujawskie od strony węzła Szarych Szeregów zgodnie z rozkładem o 4:38. Pokonanie nowego torowiska w wykopie i dojazd do przystanku na Zbożowym Rynku zajęło „Swingowi" około 2 minut. Całą trasę z Kapuścisk do Lasu Gdańskiego „dwójka" pokonuje w 30 minut. Nowym torowiskiem kursują również nowe linie nr 9 (Rycerska – Dworzec kolejowy - Kujawska – Wojska Polskiego- Szpitalna – Glinki) i 11 (Bielawy- Gdańska- Kujawska – Wojska Polskiego – Wyżyny).
Wielu mieszkańców górnego tarasu Bydgoszczy czekała na tę inwestycję od wielu lat. Plany związane z budową nowego torowiska powstawały wraz z pierwszymi blokami na Wyżynach na początku lat 70. XX wieku.
Nowe linie zapewniają mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum i możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta. Docelowo linia nr 11 zostanie wydłużona do Fordonu po wybudowaniu nowego mostu w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.
Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji miejskiej obowiązujących od 6 grudnia znajduje się TUTAJ
Nowa sieć połączeń - nowe rozkłady jazdy
W niedzielę 06.12.2020r. uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Kujawskiej a podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
W związku z uruchomieniem nowej sieci połączeń, wprowadzone zostaną też zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz dotychczasowych rozkładach jazdy:
Tramwaje:
Linia nr 2 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Las Gdański-Kapuściska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 9 (zmiana przebiegu):kursować będzie na trasie Glinki-Rycerska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 11 (nowa linia) kursować będzie na trasie Bielawy-Wyżyny (przez r. Kujawskie).
Linia nr 6 w dalszym ciągu kursować będzie przez Dworzec Autobusowy (z pominięciem Babiej Wsi).
Obszar pomiędzy r. Toruńskim i Babią Wsią obsługiwać będzie autobusowa linia zastępcza „Za T6".
Przebiegi pozostałych linii tramwajowych pozostaną bez zmian.
Zmienią się natomiast rozkłady wszystkich linii tramwajowych.
Są one dostępne TUTAJ
Autobusy:
Linia nr 56 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Glinki BFM-Belma (bez obsługi terenu BPP-T);
Linia nr 61 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Rekinowa-r. Kujawskie-r. Jagiellonów- pl. Kościeleckich (bez obsługi ul. Wojska Polskiego i ul. Mokrej);
Linia nr 66 zostanie zlikwidowana;
Linia nr 68: (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Dworzec Leśne-pętla Glinki (z obsługą w wybranych kursach BPP-T, bez wjazdu na pętlę Glinki BFM);
Linia nr 73 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie Kapuściska-Łęgnowo-os. Eskulapa (bez wjazdu w ul. Mokrą);
Linia nr 79 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie pętla Glinki-Trasa Uniwersytecka (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej)-r. Kujawskie-Rycerska;
Linia 84 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Glinki-Glinki -Paciorkiewicza-Raczkowskiego-Dziatkiewicza-Bydgoskich Przemysłowców-Petersona-Wojska Polskiego-petla Kapuściska;
Linia nr 85 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Kapuściska-Chemiczna (z obsługą ul. Mokrej w wybranych kursach)-Szczerby-Nowotoruńska-Hutnicza-pęlta Łęgnowo;
Linia 86 zostanie zlikwidowana.
Przebiegi pozostałych linii autobusowych pozostaną bez zmian.
Na liniach autobusowych nr 53, 56, 57, 61, 62, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80 i 89 nastąpią zmiany rozkładów jazdy.
Są one dostępne w zakładce "Rozlłady jazdy"na interntowej stronie głównej.
Schemat obsługi Górnego Tarasu
Schemat obsługi BPP-T
Uruchomione zostaną nowe przystanki:
Tramwajowe:
- w obrębie ronda Kujawskiego;
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej).
Autobusowe:
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej);
- na trasie dojazdowej i w obrębie BPP-T (Glinki/Polon, Park Przemysłowy/Biurowiec, Park Przemysłowy/Frankego, Park Przemysłowy/Falkowskiego, Park Przemysłowy/Michałowskiego, Park Przemysłowy/Trzecia)
- w obrębie skrzyżowania Chemiczna/Szczerby.
Nazwę zmienią następujące przystanki:
- autobusowe o dotychczasowej nazwie „Glinki/Dąbrowa" na „Stadion BKS Chemik";
- autobusowe o dotychczasowej nazwie Glinki/Szpitalna" na „Glinki".
Od niedzieli 06.12.2020r. otwarty dla ruchu komunikacji publicznej zostanie pl. Kościeleckich.
W związku z tym linie autobusowe nr: 51, 58, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N powrócą do obsługi pl. Kościeleckich.
Przesiadki pomiędzy liniami nocnymi, zamiast na r. Jagiellonów, realizowane będą w obrębie pl. Kościeleckich.
Nowe ustawienia sygnalizacji w mieście.
W związku z faktem, że od 6 grudnia zmienią się trasy linii tramwajowych, w tym dniu będą wprowadzane również zmiany w systemie ITS w zakresie związanym z przydzielaniem priorytetów przejazdów tramwajów (dla każdej z linii tramwajowych na starych trasach będą one likwidowane, na nowych przydzielane). Zadanie to wymaga dużej częstotliwości przejazdów tramwajów przez sygnalizacje świetlne na górnym tarasie miasta. Taka okazja będzie dopiero w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej.
W związku z powyższym, w pierwszych 2-3 dniach po wprowadzeniu zmian w systemie ITS, mogą nieznacznie okresowo wydłużyć się czasy przejazdu tramwajów przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną z uwagi na możliwy brak priorytetu. Opisana sytuacja będzie miała charakter krótkotrwały i wynika z konieczności aktualizacji poszczególnych priorytetów w systemie ITS.
Pracownicy ZDMiKP będą od 6 grudnia sukcesywnie wprowadzać zmiany oraz usuwać na bieżąco wszelkie możliwe problemy techniczne. Tego rodzaju działania w ustawianiach priorytetów sygnalizacji świetlnej mogą być prowadzone wyłącznie „pod ruchem" tramwajowym.