Kilkanaście ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią
Zakończyliśmy III edycję utwardzania ulic gruntowych płytami ażurowymi.
Na podstawie własnych doświadczeń, opinii użytkowników oraz spotkań z przedstawicielami Rad Osiedli, również w tym roku płytami ażurowymi utwardziliśmy kolejne bydgoskie ulice gruntowe.
W tym roku wydaliśmy na ten cel prawie 3 mln zł.
Tego typu zadania realizujemy głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych.
Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie tą technologią dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej.
Lista ulic:
• ul. Turystyczna dł. 98 m od ul. Opławiec do ul. Letniskowej
• ul. Letniskowa dł. 80 m od ul. Turystycznej do wjazdu Zespołu Szkół nr 22
• ul. Partyzantów dł. 550 m (cała), Jachcice
• ul. Rozłogi dł. 360 m (cały odcinek gruntowy od ul. Cmentarnej do ul. Emilianowskiej ), Glinki
• ul. Siemaszkowej dł. 324 m (cała - od ul. Altanowej do ul. Cechowej), Stary Fordon
• ul. Jordanowska dł. 170 m (cała), Szwederowo
• ul. Agatowa dł. 180 m (od ul. Nakielskiej do ul. Malachitowej), Prądy
• ul. Biedronkowa od ul. Kormoranów do ul. Dzięciołowej (Osowa Góra)
• ul. Lubuska (Myślęcinek) odcinek od nr 16 do ul. Bielskiej
• ul. Dorodna (Stary Fordon) od ul. Swobodnej do ul. Generała Bortnowskiego
• ul. Głuszcowa od ul. Grunwaldzkiej do ul. Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Jarząbkowa od Grunwaldzkiej do Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Pod Reglami – dobudowany został parking dla samochodów osobowych (Tatrzańskie)
• skrzyżowanie ulic Szczytowej i Paprociej (Miedzyń) zostało utwardzone kostką betonową
Utwardzanie ulic gruntowych, z uwagi na pozytywny odbiór społeczny, realizowane jest również w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego oraz Wieloletniego Programu Utwardzenia Ulic Gruntowych czy Programu Inicjatyw Lokalnych 25/75.
W tym roku prace prowadzone były między innymi na osiedlu Łęgnowo i obejmowały stabilizację pytami ażurowymi odcinka łączącego ul. Okólną z ulicą Żółwińską. Utwardzony został także sięgacz ul. Księcia Witolda
W ciągu ostatnich pięciu lat w ramach kilku realizowanych w Bydgoszczy programów, powstało w sumie 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią.
Wydaliśmy na ten cel ponad 94 mln. zł.
Więcej pisaliśmy na ten temat TUTAJ
Poprawiamy bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach
Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo, przede wszystkim z myślą o pieszych. W miejscach, gdzie nie ma możliwości budowy chodników lub kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, sięgamy po rozwiązania sprawdzone w wielu innych krajach. Jeszcze do końca roku poprawimy bezpieczeństwo na kolejnych bydgoskich ulicach.
Od kilku lat wprowadzamy coraz więcej elementów mających na celu poprawę bezpieczeństwa szczególnie pieszych i rowerzystów, Podstawą jest separacja tego rodzaju ruchu, a więc budowa wydzielonych chodników i dróg rowerowych.
W centrum naszej uwagi znajdują się szczególnie miejsca, gdzie spotykają się piesi, rowerzyści i kierowcy – między innymi przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów czy odcinkach dróg, gdzie nie ma możliwości dobudowania chodników.
Wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo stosujemy przy okazji dużych inwestycji drogowych np. rozbudowa ul. Grunwaldzkiej, Kujawskiej, Wojska Polskiego. Realizujemy też budowę licznych dróg rowerowych i chodników ( ul.Kruszwicka, ul. Focha). Wiele działań poprawiających bezpieczeństwo realizujemy też w konkretnych punktach miasta.
Bezpieczniej dla pieszych
Od wielu lat stosujemy progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Coraz częściej korzystamy jednak z tak zwanych progów wyspowych. Umożliwiają one swobodny przejazd autobusom natomiast kierowcy samochodów osobowych chcąc bezpiecznie go przejechać powinni znacznie zwolnić. W tym roku progi wyspowe zainstalowaliśmy m.in. na ulicy Jesionowej (Szwederowo); Dworcowej, Ujejskiego, Gdańskiej przy Chodkiewicza, ul. Zimorodkowej (Osowa Góra) ul. Trybowskiego, ul. Siedleckiej (Czyżkówko) oraz przy szkole podstawowej na ul. Żeglarskiej.
W tym roku planujemy jeszcze lokalizacje progów wyspowych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 199 i 259
Na znacznie większą skalę przy budowie dróg nie posiadających statusu głównych, stosujemy skrzyżowania wyniesione lub progi zwalniające na całej szerokości jezdni. W ten sposób uspokoiliśmy już ruch na kilku ulicach m.in. skrzyżowanie ul. Lawinowej i Zbójnickiej (os. Tatrzańskie), ul. Lelewela, Grabowej (os. Leśne); Stawowej oraz na drogach serwisowych przy ul. Grunwaldzkiej.
Doświetlone zebry
W tym roku kontynuujemy też program doświetlania przejść dla pieszych. Dodatkowe systemy lamp i opraw pozwalają kierowcom znacznie szybciej dostrzec pieszych, którzy znajdują się w strefie przejścia. Takie oświetlenie pojawiło się w 15 lokalizacjach. Tym samym w Bydgoszczy mamy doświetlonych już ponad 50 przejść. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Znaki jeszcze bardziej widoczne
Wdrażamy także znaki na fluoroscencyjnym podkładzie, które są jeszcze lepiej widoczne po zmroku. W ten sposób oznakujemy między innymi przejścia na ul. Chrobrego oraz na skrzyżowaniu ul. Gajowej z ul. Głowackiego.
Jeszcze do końca roku planujemy montaż znaków z podkładem fluorescencyjnym oraz tzw. kocich oczek na przejściach dla pieszych przy ulicy Sielskiej oraz ul. Powstańców Wielkopolskich na wysokości Komendy Wojewódzkiej Policji.
To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność.
Nowa nawierzchnia i oświetlenie na Błoniu
Zakończyły się prace budowlane na ul. Stawowej pomiędzy ulicami W. Broniewskiego i J. Schulza.
Wybudowana została nowa konstrukcja drogi oraz miejsca parkingowe. Zastosowane zostały też liczne elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Przy okazji prowadzonych robót, wymienione zostało również dotychczasowe oświetlenie uliczne.
W ramach prowadzonych robót ulica Stawowa została przebudowana i wyposażona w szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Pojawiły się progi zwalniające i nowe oznakowanie. Cała ulica objęta została również strefą ograniczonej prędkości - do 30 km/h.
Dodatkowo z myślą o osobach z niepełnosprawnościami zastosowane zostały w rejonie przejść dla pieszych, płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację).
Część miejsc postojowych została oznaczona niebieskimi kopertami.
W związku z tym, że w trakcie prowadzonych robót mieszkańcy zawnioskowali o dodatkowe miejsca postojowe, wydłużony został termin realizacji prac. Przeniesione zostały okoliczne drzewa, w których miejsce udało się dobudować kolejne miejsca postojowe. Obecnie na ulicy Stawowej liczbę miejsc parkingowych jest taka, jak przed rozbudową.
Koszt zadania to 1,6 mln złotych.
Nowe oświetlenie.
Dodatkowo chcąc zminimalizować utrudnienia przy okazji prowadzonej przebudowy, wymienione zostało też dotychczasowe oświetlenie ulicy Stawowe od ul. Madalińskiego do ul. Broniewskiego. Słupy i lampy należące do Enea Oświetlenie zostały wymienione na nowe, LED-owe i energooszczędne oświetlenie miejskie. Prace w tym zakresie dobiegają już końca.
Warto przypomnieć, że inwestycje na ul. Stawowej uzupełniają szereg remontów zrealizowanych na Błoniu w ostatnich latach m.in. na ul. Madalińskiego, Broniewskiego, Władysława IV. W ubiegłym roku rozpoczęły się też inwestycje, w których kluczowe jest podnoszenie bezpieczeństwa. Stąd między innymi budowa ronda na połączeniu ul. Stawowej i Broniewskiego oraz instalacja azyli dla pieszych na ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Nowe mosty nad Brdą. Przed nami wybór wykonawcy
W środę (9 grudnia) poznaliśmy oferty firm zainteresowanych budową nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Inwestycja pochłonie ponad 150 mln zł. Dzięki nowej przeprawie jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
Projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 250 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi. Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Nową przeprawą kursować ma linia nr 7 (Kapuściska-Fordon) oraz 11 (Bielawy-Wyżyny-Fordon). Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek).
Wykonaniem prac budowlanych zainteresowanych jest 13 firm. Wyceniły one wartość zadania na kwoty od 153 do 186 mln zł.
Zamawiający zamierza przeznaczyć na inwestycję ponad 134 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będziemy kierować się także terminem wykonania zadania.
Podpisanie umowy poprzedzi kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł.
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej. Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.