Nowy wiadukt z rowerową drogą
Trwa przetarg na modernizację wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego na al. Jana Pawła II. Jego przebudową zainteresowanych jest 6 firm. W tegorocznym budżecie na ten cel rezerwujemy prawie 22 mln zł. Dzięki przebudowie na nowym obiekcie powstanie również droga rowerowa.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla północnego wiaduktu. By ograniczyć utrudnienia na Górnym Tarasie, roboty zaplanowano po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej. W przetargu ogłoszonym z początkiem roku wystartowało 6 firm. Wyceniły one wstępnie wartość prac na kwoty od 26 do ponad 54 mln zł. Kolejnym etapem po zweryfikowaniu ofert będzie aukcja elektroniczna, w której firmy będą mogły jeszcze raz ze sobą konkurować, ale wyłącznie ceną.
Wszystkie podmioty deklarują wczesne uzyskanie przejezdności nowego obiektu na koniec stycznia przyszłego roku.
Całość prac ma zakończyć się do połowy 2022 roku.
Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę obecnego obiektu i budowę w tym miejscu nowego wiaduktu. W ramach zadania powstaną też nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie uliczne.
W trakcie prowadzonych robót, ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie natomiast odbywał się bez zmian czyli na dotychczasowych zasadach.
Historia wiaduktów
Obiekt mostowy czteroprzęsłowy o szerokości ponad 12 m i łącznej długości 112 m został wybudowany w roku 1978, a remont kapitalny został przeprowadzony 1992 roku. Pogarszający się jednak stan techniczny obiektu, wymuszał w kolejnych latach wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pod koniec roku 2020 cały obiekt musiał zostać dodatkowo podparty od dołu metalowym rusztowaniem.
Budowa nowej przeprawy coraz bliżej
Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę trasy tramwajowej i nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. W sąsiedztwie istniejącego mostu im. Kazimierza Wielkiego powstanie torowisko, druga jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy.
Ogłoszony w ubiegłym roku przetarg wywołał olbrzymie zainteresowanie firm. Wpłynęło 13 ofert, które opiewały na kwoty od 153 mln zł do 186 mln. Przyszło ponad 700 pytań od potencjalnych wykonawców.
24 lutego wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma Trakcja opiewająca na kwotę ok. 153 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierowaliśmy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie).
Należy pamiętać, że dopiero po kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych, podpisana zostanie umowa.
Roboty budowlane potrwają około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł
Tramwajem z Fordonu na górny taras
Lokalizacja nowej przeprawy mostowej została wybrana m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych. Projekt zakłada powstanie dwóch mostów o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi.
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej.
Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.
Nowe mosty w liczbach:
• Długość – 240 m
• Skrócenie czasu podróży (Fordon-Kapuściska) – 6 minut
• Gwarancja 5 lat
Ulica Mokra z nową nawierzchnią, chodnikiem i przystankami
Rozpoczęły się prace przy przebudowie ul. Mokrej na Kapuściskach. W zakres prac wchodzą m.in. ułożenie nowej nawierzchni oraz przebudowa skrzyżowania z ul. Chemiczną. Inwestycja finansowana jest przez zewnętrznego inwestora, który w tej części miasta rozbudowuje logistyczny park.
Ulica Mokra wyremontowana zostanie na odcinku około 450 metrów – od skrzyżowania z ulicą Chemiczną do wyjazdu z pętli autobusowej.
Konstrukcja drogi stanowiącej dojazd do magazynów zostanie wzmocniona, a jezdnia na całym odcinku zyska nową nawierzchnię. Wzdłuż ulicy zaplanowano chodnik o szerokości 2 metrów. W zares prac wchodzą też przebudowa kanalizacji deszczowej. Powstaną nowe chodniki, przejścia dla pieszych i zjazdy na tereny inwestycyjne. Zaprojektowano poza tym nowy peron przystankowy z wiatą na wyjeździe z pętli autobusowej.
Dużo zmian zajdzie też w obrębie skrzyżowania ul. Mokrej z Chemiczną. Wybudowane zostaną zatoki autobusowe w ciągu ul. Chemicznej, przejścia dla pieszych oraz drogi dla rowerów (po stronie północnej, gdzie są zlokalizowane magazyny). Samochody i ciężarówki skręcające z Chemicznej w Mokrą będą korzystać z dodatkowego pasa ruchu (lewoskrętu). Poszerzone zostaną łuki, które ułatwią wykonywanie manewrów pojazdom ciężarowym i autobusom.
Na przystankach ustawione zostaną wiaty.
Prace już się rozpoczęły. Ulica jest przejezdna, ale w trakcie podstawowych prac kierowcy będą musieli liczyć się z ruchem wahadłowym.
W ostatnich latach z myślą o jeszcze lepszym skomunikowaniu terenów inwestycyjnych po dawnych polach irygacyjnych szereg inwestycji realizowało miasto. Wśród najważniejszych zrealizowanych zadań są:
• Remont ul, Nowotoruńskiej
• Budowa ul. F. Dachtery
• Budowa ronda na połączeniu ul. Wojska Polskiego i Chemicznej
W tej części miasta swoje centra logistyczne wybudowało już kilka firm. Kolejne przygotowują się do budowy magazynów w rejonie ul. Chemicznej i Hutniczej.
Utwardzamy kolejne ulice – zapraszamy na konsultacje.
Przygotowujemy się do budowy kolejnych ulic. Projektanci przygotowali wstępną dokumentacją dla kolejnych 9 ulic o łącznej długości blisko 3 kilometrów. Przygotowane koncepcje, już na tak wczesnym etapie będą mogli od środy 24 lutego do 22 marca ocenić mieszkańcy. Po ich uzgodnieniu jeszcze w tym roku zlecone zostaną prace projektowo-budowlane.
Koncepcje budowy opracowane zostały dla następujących ulic:.
1. ul. W. Bortnowskiego, (Stary Fordon)
2. ul. Gościeradzka, (Piaski)
3. ul. Gradowa, (Czyżkówko)
4. ul. Odrzańska, (Brdyujście)
5. ul. Platynowa, (Osowa Góra)
6. ul. Podhalańska, (Szwederowo)
7. ul. Rajdowa, (Smukała-Opławiec-Janowo)
8. ul. Wejherowska, (Miedzyń-Prądy)
9. ul. Wycieczkowa, (Smukała-Opławiec-Janowo)
Ruszają konsultacje
Zależy nam, by nowa infrastruktura jak najlepiej spełniała oczekiwania mieszkańców dlatego czekamy na uwagi. Zaakceptowane wnioski zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej.
Konsultacje odbędą się w terminie od 24 lutego do 22 marca br. Będą miały zasięg ogólnomiejski, skierowany do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy. Swoje opinie mieszkańcy będą mogli wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/ulice lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo w dniu 3 marca o godz. 17.00 odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na facebooku: www.facebook.com/bydgoskiekonsultacje.
Pieszojezdnia na ul. Rajdowej
Ulica Rajdowa, na odcinku ok. 200 metrów, została zaprojektowana jako pieszojezdnia z betonowej kostki. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Wytyczonych zostanie też kilka miejsc postojowych. Żeby ograniczyć prędkość pojazdów na ulicy zaplanowano yniesione skrzyżowanie na połączeniu z Letniskową. Rajdowa zyska nowe oświetlenie LED. Deszczówka zostanie odprowadzona do wybudowanej wcześniej kanalizacji.
Budowa ul. Wycieczkowej
Ulica Wycieczkowa została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Natomiast łączniki równoległe do ul. Sanatoryjnej obsługujące posesje oddalone od głównego przebiegu drogi ustabilizuje geokrata. Wzdłuż jezdni zaplanowano 12 miejsc postojowych. Skrzyżowanie z ul. Letniskową będzie funkcjonować jako wyniesione. Zaplanowano również przebudowę oświetlenia i budowę wpustów odprowadzających deszczówkę do kanalizacji. Łączna długość utwardzonej jezdni i łączników to ponad 400 metrów. Obie ulice: Wycieczkowa i Rajdowa łączą się z utwardzoną wcześniej ul. Sanatoryjną ułatwiając dojazd do dużej liczby posesji.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking gdzie wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej
Ul. Podhalańska z parkingami
Duże zmiany zajdą wokół ul. Podhalańskiej na Szwederowie. Koncepcja zakłada utwardzenie końcowego odcinka tej ulicy o długości około 170 metrów, który umożliwia m.in. dojazd do bloków z numerami 8 i 10. Ulica zyska twardą nawierzchnię i dobudowane zostaną miejsca parkingowe. Część stanowisk będzie dedykowana osobom niepełnosprawnym. Łącznie zaprojektowano 47 miejsc. Tereny zielone zostaną obsadzone trawnikami i pojedynczymi drzewami. Wybudowany zostanie nowy kanał deszczowy, do którego podłączone zostaną wpusty uliczne. Wymienione zostanie również oświetlenie. Powstaną też fragmenty chodników.
Pieszojezdnia do bloków na ul. Odrzańskiej
W ramach całego pakietu zadań związanych z utwardzaniem ulic planowana jest również budowa pieszojezdni. Wzdłuż ulicy o długości prawie 170 metrów powstanie 10 miejsc postojowych. Ukształtowanie terenu wiąże się z umocnienie skarp przylegających do ulicy płytami ażurowymi. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzana do istniejącej kanalizacji deszczowej. Nowa ulica ułatwi m.in. dojazd do zespołu budynków komunalnych wybudowanych w ciągu ostatnich lat. Końcowy fragment ulicy umożliwi w przyszłości dobudowanie nowej ulicy również w kierunku ul. Łowickiej.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Ul. Gradowa z utwardzonymi sięgaczami
Dużo zmian planowanych jest w obrębie ul. Gradowej. Projektanci zaproponowali utwardzenie wszystkich sięgaczy odchodzących od ulicy. W związku z tym koncepcja zakłada budowę pieszojezdni o łącznej długości ponad 600 metrów. Zarówno na głównym ciągu jak i na sięgaczach budowane będą też zatoki postojowe. Część skrzyżowań otrzyma formę wyniesioną. Cała ulica zyska oświetlenie, odwodnienie i będzie objęta strefą zamieszkania.
Ul. Gościeradzka w kostce i ażurach.
Koncepcja budowy ul. Gościeradzkiej zakłada budowę pieszojezdni z kostki betonowej pomiędzy ul. Smukalską o końcem zabudowy (posesja nr 57). Dalszy odcinek w kierunku ul. Piaski, utwardzony zostanie płytami ażurowymi. Łącznie utwardzony zostanie odcinek o długości około 600 metrów. Na skrzyżowaniu z ul. Zbrachlińską funkcjonuje już mini rondo z dojazdami. Nowe skrzyżowania z Wąwelską i Niewieścińską otrzymają formę wyniesioną. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzona do kanalizacji. Wzdłuż ulicy zlokalizowanych powstanie kilka zatok z równoległymi miejscami postojowymi.
Ulica W. Bortnowskiego dla pieszych i samochodów
W Starym Fordonie twardą nawierzchnię zyska ulica W. Bortnowskiego na odcinku od ul. Wyzwolenia do Dorodnej. Nowa pieszojezdnia o długości około 250 metrów zapewni wygodny dojazd do szeregowców po południowej stronie ulicy oraz nowych bloków BTBS ulokowanych po stronie północnej. Po stronie północnej zbudowane zostaną miejsca postojowe. Skrzyżowania z ulicami Powstania Styczniowego i Dorodną otrzymają formę wyniesioną. Uzupełnione zostanie oświetlenie na brakującym odcinku i wymienione zostaną stare latarnie. W ramach tej inwestycji konieczna będzie rozbudowa kanalizacji deszczowej.
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych. Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta. Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
• gęstość zaludnienia
• ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
• wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu