Zmiany w komunikacji - przywracamy "ciepłe przyciski"
Od wtorku 18 maja w bydgoskich autobusach i tramwajach ponownie zostaną uruchomione „ciepłe przyciski".
Nadal jednak będą obowiązywać obostrzenia epidemiczne.
Chcąc teraz otworzyć drzwi przy wsiadaniu czy wysiadaniu z pojazdu, musimy pamiętać o uprzednim wciśnięciu guzika umiejscowionego przy drzwiach.
W związku z powyższym przypomnieliśmy również Operatorom obsługującym poszczególne linie autobusowe i tramwajowe w Bydgoszczy (MZK, IREX-Trans oraz Tramwaj Fordon) o obowiązku włączania klimatyzacji w pojazdach w czasie upalnych dni.
Pragniemy jedak zauważyć, że pomimo luzowania kolejnych obostrzeń, nadal obowiązują nakazy epidemiczne w pojazdach komunikacji miejskiej.
Limity pasażerów w autobusach i tramwajach wynoszą 100% liczby miejsc siedzących lub 50% całkowitej liczby miejsc w pojeździe.
Dodatkowo w pojazdach komunikacji miejskiej nadal trzeba zasłaniać usta i nos oraz należy zachować bezpieczny dystans od innych osób.
Kolejne udogodnienia dla pieszych. Będzie bezpieczniej
Podpisaliśmy umowę dla budowy sygnalizacji świetlnej na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Będzie ona gwarantowała bezpieczne przekraczanie jezdni oraz płynny ruch pojazdów, które nie przekraczają dozwolonej prędkości.
Nowa sygnalizacja na ul. Toruńskiej pojawi się na wysokości posesji 328.
Ma zapewnić bezpieczne przekraczanie jezdni w centrum osiedla, gdzie ulokowane są plac zabaw, przystanki autobusowe, siedziba Rady Osiedla oraz zwarta zabudowa. Wnioskowali o to mieszkańcy oraz Przedstawiciele Rady Osiedla.
W ubiegłym roku przygotowana została koncepcja budowy. Zakłada ona, że sygnalizacja wzbudzana będzie przyciskami pieszych z zachowaniem priorytetu zielonego światła dla kierujących w obu kierunkach ruchu.
Równocześnie sygnalizacja będzie zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmieni ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie będą korzystać piesi.
Przejście będzie też dodatkowo monitorowane.
Rozopoczęły się prace projektowe. Budową sygnalizacji w terenie rozpocznie się w wakacje.
Koszt zadania: ponad 227 tys. zł
W Łęgnowie Wsi planujemy też zamontować oświetlenie uliczne. Prace będa prowadzone od ostatniego punktu świetlnego do granic miasta – odcinek dł. 700m.
Obecnie trwa przetarg, w którym wyłonieni zostaną wykonawcy odpowiedzialni za zaprojektowanie i budowę oświetlenia aż kilku ulic w mieście.
Lampy pojawią się na ulicach:
- K. Przerwy Tetmajera na odcinku od ulicy gen. A. Madalińskiego do schodów przy ulicy Tęczowej (Jary)
- Szczytowej na odcinku od ulicy Pijarów do ulicy Paprociej; (Miedzyń)
- Waleniowej na odcinku od ulicy M. Kolbego do posesji nr 7 oraz dojazd do posesji nr 3 (Osowa Góra)
- Sowiej – w kierunku Ibisowej 9 – droga dojazdowa (Osowa Góra)
- Runowskiej i Żołędowskiej – odcinek dł. 250mb, (Osowa Góra)
- J. Grussa od posesji nr 20 - odcinek dł. 300mb (Nowy Fordon)
- Odrzańskiej (Brdyujście)
- Pielęgniarskiej – teren nad Wisłą – odcinek dł. 700mb (Stary Fordon)
- Toruńskiej – odcinek od ostatniego punktu świetlnego do granic miasta – odcinek dł. 700mb (Łęgnowo Wieś)
Zakres robót budowlanych obejmuje między innymi: montaż szaf oświetlenia, montaż latarni ulicznych wraz z podłączeniem; ułożenie kabla, montaż opraw typu LED, sterowników wraz z uruchomienie wybudowanej linii oświetlenia.
Bezpieczniej też na pasach
W tym roku zaplanowaliśmy również kontynuację programu doświetlania przejść dla pieszych.
W ostatnim czasie doświetliliśmy przejścia na al. Powstańców Wielkopolskich przy Komendzie Wojewódzkiej Policji oraz na ul. Żeglarskie przy ul. Ludwikowo.
Niebawem ogłosimy przetarg na doświetlenie kilkunastu kolejnych przejść w mieście.
Bądź na bieżąco
Szanowni Państwo
Przypominamy, że najświeższe informacje z inwestycji drogowych realizowanych na teren Bydgoszczy oraz zmiany w komunikacji miejskiej, możecie śledzić również na naszych oficjalnych kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Instagram, Twitter) oraz YouTube.
Serdecnie polecamy
RAPORT nr 8 z działań naprawczych ZDMiKP – Most Uniwersytecki (13.05.2021)
Dnia 12 maja do ZDMiKP oraz Miasta Bydgoszczy wpłynęła ekspertyza tzw. koreferat przeprowadzona przez Politechnikę Gdańską na zlecenie biura projektującego most tj. Transprojektu Gdańskiego. Wynika z niej, że przyczyną uszkodzenia Mostu Uniwersyteckiego mogły być błędy projektowe.
Pod koniec kwietnia zakończyły się roboty przy podparciu obiektu.
Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze.
W związku z opracowywaniem koreferatu na wniosek Politechniki Gdańskiej ZDMiKP udostępnił kopie posiadanych materiałów projektowych. Na tej podstawie powstała obecna ekspertyza (tzw. koreferat) Uczelni z Gdańska, która dnia 12 maja br. została przesłana pocztą elektroniczną do ZDMiKP oraz Urzędu Miasta Bydgoszczy. Koreferat został też przekazany wszystkich bydgoskim Radnym.
W ekspertyzie (koreferacie) uzyskano wysoki poziom zgodności do wcześniejszego raportu przygotowanego przez profesora Krzysztofa Żółtowskiego (na zlecenie ZDMiKP), na podstawie którego nasza jednostka jako zarządca drogi, podjął decyzję o zamknięciu i podparciu przeprawy.
W przesłanej ekspertyzie wskazano m.in. , że "Z wykonanych obliczeń wynika, że najsłabszymi elementami zakotwień są blachy o grubości 20 mm ze stali S420M, z których przede wszystkim wykonstruowano ścianki skrzynek zakotwienia na przedłużeniu poprzecznicy. Wykonanie tych ścianek ze stali o znacznie niższej grubości niż pozostałe elementy było niedopatrzeniem projektowym. Nie doprowadziło to jednak do całkowitej utraty nośności zakotwień want w pomoście." [...]
Ponadto, przesłane materiały zawierają też alternatywną koncepcję naprawy mostu, która - wraz z samą ekspertyzą - jest przedmiotem wnikliwej analizy z naszej strony.
"Podsumowując należy stwierdzić, że możliwa jest skuteczna naprawa zakotwień dolnych want Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy z zastosowaniem relatywnie prostego układu wzmocnień."[...]
TREŚĆ EKSPERTYZY [pdf]
ANEKS DO EKSPERTYZY - koncepcja naprawy [pdf]
Dostarczona ekspertyza Politechniki Gdańskiej (koreferat) jest szczegółowo analizowana przez inżynierów ZDMiKP oraz naszego eksperta. Ze wstępnego rozpoznania materiału wynika, że niniejszy dokument potwierdza w znacznym zakresie wcześniejszą ekspertyzę Pana Krzysztofa Żółtowskiego o przeciążeniu mocowań zakotwień want.
Naszym zdaniem przesłany materiał jest też dodatkowo nacechowany sformułowaniami , które mają prawdopodobnie za zadanie obniżyć wartość skutków błędów projektowych i podważyć zakres dotychczas podjętych działań (m.in. zamknięcie mostu, docelowych kosztów naprawy mostu). Pewne sformułowania najnowszej ekspertyzy (koreferatu), mogą być odczytane jako próba przeniesienie współodpowiedzialności na innych uczestników procesu budowy Trasy Uniwersyteckiej, być może w świetle przyszłego postępowania sądowego.
W związku z powyższym pragniemy zauważyć, że wszelkie dotychczas podjęte decyzje przez ZDMiKP były i są podejmowane w szerokim gronie specjalistów, a ich celem jest wyłącznie zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników tego obiektu.
Jakiekolwiek próby podważanie przedmiotowych decyzji, uważamy za bezzasadne, szczególnie, że to ZDMiKP zarządza drogami na terenie miasta i tym samym bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo użytkowników oraz konstrukcję mostu.
Przypominamy, że obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze. W ostatnim czasie przeprowadzone zostały 2 wizje lokalne na moście z potencjalnymi wykonawcami.
Z uwagi na szerokie zainteresowanie jego naprawą, po otrzymaniu kolejnych wniosków wykonawców o dodatkową wizję w terenie ZDMiKP zorganizuje ją w najbliższym czasie co wpłynie na przesunięcie terminu otwarcia ofert o kilka dni (z 19 maja na poniedziałek 24 maja).
O postępach procedury przetargowej będzie informować na bieżąco.