Testujemy autobus elektryczny
Od 29 grudnia do 07 stycznia 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych.
To kolejny sprawdzwian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki.
Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.
Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane, zapewniając jeszcze więcej miejsca, gdyż w wersji elektrycznej wieża silnika mogła zostać zastąpiona fotelami dla pasażerów.
Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań jak np. panele boczne wykonane ze szkła czy piankowy dach pojazdu.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie.
Długość pojazdu wynosi 12 m.
Posiada też 3 pary drzwi dwuskrzydłowych.
Autobus elektryczny będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus elektryczny jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.
Przypominamy też, że w ubiegłym roku testowane były w Bydgoszczy autobusy hybrydowe.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Wzmocnienie linii autobusowej nr 85
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy informuje, że od wtoku 28.12.2021 r. zostaną wprowadzone następujące wzmocnienia na linii autobusowej nr 85:
- dodatkowy kurs z pętli Kapuściska o godzinie 5:16 do ul. Mokrej
- kursy o godzinie 5:36 i 17:36 z pętli Kapuściska do ul. Mokrej będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
- dodatkowy kurs z Mokrej do Kapuścisk o godzinie 5:22.
- dodatkowy kurs z przystanku Chemiczna / Ogrodnictwo II o godzinie 5:09.
- Kursy o godzinie 6:19 i 18:19 z ul. Mokrej do Kapuścisk będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
Dodatkowo informujemy, że zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek pn. Chemiczna / Ogrodnictwo II zlokalizowany pomiędzy przystankami Chemiczna / Ogrodnictwo – Chemiczna / Eurogaz w obydwu kierunkach.
Drogowe podsumowanie 2021 roku
Nowe torowisko, jezdnie i chodniki. Doświetlone przejścia, przebudowane ulice i nowe parkingi na osiedlach.
Remonty, rozbudowy i naprawy. Odebrane wyróżnienia i nagrody. Podróż komunikacją usprawniona za pomocą aplikacji.
W ciągu ostatnich miesięcy na bydgoskie drogi wydaliśmy ponad 140 milionów złotych.
- Mijający rok to kolejne zakończone duże inwestycje, które ułatwiły poruszanie się po Bydgoszczy i poprawiły bezpieczeństwo – mówi Wojciech NAlazek p.o. Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Wśród nich są rozbudowana ulica Kujawska, na której nie dochodzi do wypadków, wygodny buspas na Osowej Górze i ponad 20 doświetlonych przejść dla pieszych. Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetlenia, dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz montażem sygnalizacji świetlnych. Wprowadziliśmy kolejne nowoczesne rozwiązania wzmacniające komunikację publiczną: zakupy biletów przez aplikacje, usługę Google Transit. Po zakończeniu prac na Kujawskiej rozpoczęliśmy kolejną dużą inwestycję związaną z budową nowych mostów, które usprawnią komunikację pomiędzy północną i południową częścią miasta. Dużym wyzwaniem była nieprzewidziana awaria mostu Uniwersyteckiego. Dzięki naszym dynamicznym działaniom prace naprawcze dobiegają już końca i wkrótce znów będziemy mogli udostępnić obiekt do ruchu. Po jego otwarciu przejazd przez centrum będzie znacznie łatwiejszy. W 2021 roku na bydgoskie drogi i ich utrzymanie oraz prace projektowe wydaliśmy ponad 140 mln. zł a na funkcjonowanie komunikacji miejskiej kolejnych blisko 200 mln. zł – dodaje Nalazek
INWESTYCJE zakończone [wybrane]:
- budowa torowiska w ciągu ul. Kujawskiej i przebudowa całej okolicznej infrastruktury: drogi rowerowe, chodniki, drogi dojazdowe, parkingi
- budowa buspasa na ul. Kolbego oraz chodników, dróg rowerowych i przebudowa ulic osiedlowych.
- przebudowa ulicy Siedleckiej (Czyżkówko) wraz z uruchomieniem na tej trasie komunikacji autobusowej.
- rozbudowa Al. Ossolińskich
Prace w toku:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego wraz z przebudową torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- budowa parkingów w ramach systemu Park & Ride:
Przy realizacji drogowych inwestycji, nie zapomnieliśmy o nasadzaniu setek drzew i krzewów.
Równolegle do realizowanych inwestycji, prowadziliśmy też prace projektowe dla kolejnych drogowych przedsięwzięć.
W tym roku zleciliśmy między innymi koncepcję przebudowy ronda Jagiellonów oraz kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
Wraz z mieszkańcami konsultowaliśmy też budowę nowych tras tramwajowych w mieście a obecnie rozmawiamy o przebudowie ul. Nakielskiej.
Innowacje:
Od tego roku można w Bydgoszczy korzystać z funkcji Google Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską.
Bilet jednorazowy lub miesięczny można natomiast zakupić poprzez aplikację w telefonie.
– Od września ubiegłego roku Bydgoszczanie – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego. W tym roku natomiast rozszerzyliśmy płatności za bilet przy pomocy aplikacji w telefonie. Co więcej, nasi pasażerowie już ponad 10 lat temu, również jako pierwsi w kraju, mogli podróżować z biletem okresowym zakupionym online zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania go na karcie BKM, – mówi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Tego typu rozwiązania wpisują się w ideę smart city, która w naszym przypadku materializuje się w postaci konkretnych wdrożeń służących mieszkańcom – dodaje.
Nagrody i wyróżnienia:
W 2021 roku Miasto Bydgoszcz oraz ZDMiKP w konkursie „Innowacyjny Samorząd 2021", zostały wyróżnione za wdrożenie na terenie miasta Open Payment System (płatność zbliżeniowa za bilet komunikacji miejskiej).
Bydgoszcz zajęła II miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości.
Kujawsko-Pomorska Izba Budownictwa przyznała natomiast wyróżnienie konkursowe za budowę torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej.
O wszystkich inwestycjach drogowych oraz postępach robót, informujemy na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram).
Serdecznie zapraszamy
Postępują prace przy wiadukcie [FILM]
Na ul. Wojska Polskiego montowane są już kolejne elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Na terenie budowy trwają prace przy filary i przyczółkach nowej przeprawy.
Z Radomska natomiast przywożone są i montowane kolejne fragmenty przęsła budowanego wiaduktu.
W tym czasie w fabryce na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny na początku 2022 roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.