Zabytkowym Jelczem do Exploseum
W każdą niedzielę - do końca wakacji - kursuje specjalna linia turystyczna do Exploseum. Dla Pasażerów przygotowano nie tylko podróż zabytkowym Jelczem, ale też zwiedzanie dawnej fabryki materiałów wybuchowych. Atrakcja jest bezpłatna i organizowana w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Wakacyjne kursy zabytkowym "ogórkiem" odbywają się w każdą niedzielę - do 25 sierpnia.
Autobus kursuje kilka razy dziennie i za każdym razem odjeżdża z innego bydgoskiego osiedla.
Dla wszystkich chętnych obowiązują zapisy - max. 40 osób na jeden przejazd:
formularz zgłoszeniowy: TUTAJ
lub
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon: 579 178 761
Do obsługi linii autobusowej wykorzystywany jest Jelcz 706 RTO potocznie zwane „ogórkami", ze względu na charakterystyczny kształt nadwozia. Autobusy te kursowały na bydgoskich liniach autobusowych od lat 60. XX wiek. Zostały wycofane w latach 80.
Harmonogram przejazdów:
BBO Wilczak – Jary
Przystanek: Wilczak
Godzina odjazdu: 9:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Bielawy
Przystanek: Skłodowskiej Curie–Jurasza
Godzina odjazdu: 11:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BB0 Błonie
Przystanek: Błonie
Godzina odjazdu: 13:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Bocianowo – Śródmieście – Stare Miasto
Przystanek: Plac Teatralny
Godzina odjazdu: 15:15
Terminy kursowania: 21.07, 04.08, 18.08
BBO Górzyskowo
Przystanek: Solskiego-Kossaka
Godzina odjazdu: 9:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Łęgnowo–Wieś
Przystanek: Plątnowska-Kościół
Godzina odjazdu: 11:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Flisy
Przystanek: Grunwaldzka-Filtrowa
Godzina odjazdu: 13:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
BBO Zimne Wody – Czersko Polskie
Przystanek: Toruńska - Kazimierza Wielkiego
Godzina odjazdu: 15:15
Terminy kursowania: 28.07, 11.08, 25.08
fot. Organizator
Autobusem miejskim prosto na plażę
Sezon wakacyjny w pełni. Pogoda sprzyja, więc warto w te upalne dni poszukać ochłody nad wodą.
Do Myślęcinka czy na podbydgoskie plaże bez problemu dojedziecie bydgoską komunikacją.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, uruchamiliśmy w okresie wakacyjnym dodatkowe kursy i wydłużyliśmy niektóre trasy autobusowe. Dzięki temu szybko i wygodnie można dotrzeć na działkę czy podbydgoskie plaże.
- Wydłużone kursy linii nr 82 do Lasu Gdańskiego ułatwiają dojazd do Myślęcinka także od strony Fordonu.
- linia nr 41 z Dworca Bydgoszcz Leśne do przystanku Dobrcz/Urząd Gminy umożliwia dojazd zarówno do Myślęcinka, jak i na plażę w Borównie.
- na linii 99 przez okres wakacji (we wszystkie dni tygodnia) dysponowane do ruchu są wyłącznie autobusy długie, co ułatwia dojazd do podbydgoskich Chmielnik.
Dodatkowo w weekendy, zależnie od potrzeb i możliwości taborowych, do obsługi linii 41 i 99 dysponowane są dodatkowe autobusy (dublowanie linii).
Do Myślęcinka na spacer - tylko tramwajem
-W wakacyjne weekendy linia tramwajowa nr 1 kursuje na trasie Wilczak - Myślęcinek z częstotliwością co ok. 30 minut.
- na torach napotkacie też zabytkową linię tramwajową, która kursuje na trasie Rycerska - Las Gdański co ok. 90 minut.
Rozkłady jazdy znajdują się TUTAJ
Mapa rowerowa Bydgoszczy - do odbioru ostatnie sztuki
W tym roku po raz pierwszy opublikowaliśmy dla bydgoskich rowerzystów mapę wszystkich dróg rowerowych w mieście.
Mapa pomaga zaplanować weekendową wycieczkę, znaleźć optymalną trasę przejazdu przez miasto czy też odkryć w nim nowe miejsca, do których można dotrzeć jednośladem. Zapraszamy do odbioru map rowerowych. Dostępne ostatnie sztuki.
Wszyscy rowerzyści poruszający się po Bydgoszczy mogą skorzystać z bezpłatnej mapy prezentującej wszystkie trasy dostępne dla jednośladów.
To praktyczny przewodnik po miejskiej infrastrukturze przeznaczonej dla rowerzystów.
Mapę przygotowaliśmy wspólnie z Urzędem Miasta i bydgoskimi rowerzystami.
Dostępna jest bezpłatnie, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej
Mapa zawiera szczegółowy plan Bydgoszczy, uwzględniający istniejące drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy i kontrapasy rowerowe.
Zaznaczyliśmy również ważniejsze przejazdy rowerowe, lokalizacje samoobsługowych stacji naprawy rowerów oraz Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
Na rewersie umieściliśmy natomiast poradnik dla rowerzysty. Opisane zostały w nim różnice pomiędzy kontrapasem a pasem rowerowy, cechy śluz rowerowych a także przydatne informacje dotyczące aplikacji Aktywne Miasta.
Mapa rowerowa Bydgoszczy w wersji papierowej jest dostępna w siedzibie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a, w Bydgoskim Centrum Informacji na Stefana Batorego 2 oraz w Biurze Promocji i Współpracy z Zagranicą.
Mapa w wersji elektronicznej dostępna - TUTAJ
Nowy most Pomorski i dwa nowe ronda
W Bydgoszczy mamy ponad 100 obiektów inżynierskich. Nieodzownym elementem są ich okresowe remonty i naprawy. Na bieżąco prowadzimy prace utrzymaniowe oraz inwestujemy w budowę nowych przepraw mostowych. Nasze działania mają na celu zachowanie ciągłości ruchu, a przede wszystkich bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na dokumentację dla nowego mostu Pomorskiego. Planujemy też przebudować dwa pobliskie ronda.
Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Niestety od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje.
W latach 2004-2005 most został zmodernizowany. Objęliśmy go też dodatkową kontrolą okresową.
Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej).
Teraz ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie wstępnej dokumentacji dla nowej przeprawy, dostosowanej do obecnych natężeń ruchu.
W ramach tego zadania planujemy też rozbudować rondo Fordońskie i Toruńskie.
Nowy most ...
Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przepraw. Projektanci mają zaproponować wariant z jednym mostem, dwoma lub trzema (dwa drogowe i tramwajowy). Nowe konstrukcje mają być dłuższe niż obecna. Zakładamy też likwidację tunelu prowadzącego na parking centrum handlowego.
Na nowych mostach pojawią się trzy pasy ruchu w każdą stronę, z czego skrajne będą buspasami. Pojawią się też ciągi pieszo-rowerowe.
Samo torowisko na moście będzie mogło służyć jako objazd dla pojazdów uprzywilejowanych czy kierowców w razie wypadku czy awarii.
... plus 2 ronda
Przygotowywana koncepcja ma obejmować też przebudowę ronda Fordońskiego.
Wykonawca ma zaprojektować tam dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego.
Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
Zadaniem projektanta będzie też stworzenie nowej wizji ronda Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej.
Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.
Zamówienie obejmuje –w ramach prawa opcji– też możliwość przygotowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.
Wstępna dokumentacja nowego łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w 10 miesięcy od podpisania umowy. Po 15 miesiącach inwestycja ma posiadać decyzje środowiskową.
Prace się oczywiście wydłużą w momencie gdy uruchomimy prawo opcji.
Historia mostu Pomorskiego
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 m w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem, podobnie jak w Moście Bernardyńskim.
Budowa tego obiektu to była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Oddany do użytku w 1970 roku (a przebudowany w latach 2004-2005) most Pomorski jest uszkodzony. Jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryto zarysowanie. Natychmiast wprowadzono ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Wysłużona przeprawa, która do czasu otwarcia S5 przyjmowała na siebie tranzytowy ruch towarowy, wymaga przebudowy.