Wydłużone kursy linii nr 99
Kolejna miejscowość Metropolii Bydgoszcz będzie obsługiwana komunikacją podmiejską.
Dzięki aneksowanemu porozumieniu z gminą Nowa Wieś Wielka od 2 września, autobusy linii nr 99 będą dojeżdżać również do Tarkowa Dolnego.
Linia nr 99 kursuje od 2015 roku. Początkowo miała charakter sezonowy.
Następnie wprowadziliśmy całoroczne połączenie, które zdecydowanie ułatwiło dojazd do Bydgoszczy mieszkańcom gminy Nowa Wieś Wielka.
Standardowa trasa prowadzi od placu Kościeleckich (tymczasowo od ronda Jagiellonów) przez Brzozę, Chmielniki, Prądocin, Januszkowo do Nowej Wsi Wielkiej.
Kursowanie linii umożliwiło podpisanie porozumienie pomiędzy Miastem a Gminą Nowa Wieś Wielka o współfinansowaniu połączeń.
Z początkiem sierpnia podpisany został aneks do porozumienia, które pozwoli wydłużyć trasę linii nr 99 z Nowej Wsi Wielkiej do Tarkowa Dolnego.
Wydłużenie kursów planowane jest od 2 września br.
W dzień powszedni na trasie realizowanych będzie 18 kursów, w sobotę 9, a w niedzielę i święta 8.
Podpisy pod aneksowanym porozumieniem złożyli Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka Zbigniew Wiśniewski.
Przypominamy, że pasażerowie z gminy Nowa Wieś Wielka mogą korzystać też z tańszych biletów uczniowskich i kart malucha (w cenie 10 zł – miesięczny bądź 30 dniowy albo 100 zł – roczny). Koszty ulg finansuje gmina Nowa Wieś Wielka.
Obecnie na terenie Metropolii Bydgoszcz funkcjonuje aż 13 podmiejskich linii autobusowych.
Bydgoskie ulice przyjazne dla kierowców.
W rankingu miast przyjaznych kierowcom Bydgoszcz zajęła 2. miejsce.
Po naszych ulicach kierowcy poruszają się coraz płynniej i co najważniejsze bezpieczniej.
Sprzyja temu niewątpliwie zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań.
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie rankingu miast najbardziej przyjaznych dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i systemy parkingowe.
W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez specjalistów firmy z branży oponiarskiej i nawigacji dla kierowców.
Bydgoszcz zajęła w rankingu drugą lokatę.
Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 38 km/h poza centrum i 29 km/h w centrum). Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej.
W ostatnich latach zakończyliśmy m.in. rozbudowę ul. Kujawskiej, Grunwaldzkiej, Trasy Uniwersyteckiej oraz budowę nowych mostów nad Brdą. Trwa też przebudowa ul. Pod Skarpą.
Oprócz dużych inwestycji realizujemy też wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
- doświetlanie przejść,
- budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów,
- budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających,
- budowa sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań,
- nowoczesne oznakowanie ulic
Link do pełnych wyników rankingu.
Savoir-vivre w komunikacji miejskiej
W bydgoskich autobusach i tramwajach rozwieszone zostały naklejki, przypominające o podstawowych zasadach obowiązujących w podróży.
Dzięki temu bezpiecznie i w miłej atmosferze, uda nam się dojechać do celu.
Dziś przypominamy nie tylko o przepisach porządkowych ale i dobrych obyczajach, obowiązujących w bydgoskiej komunikacji.
Naklejki rozwieszone w autobusach i tramwajach przypominają o obowiązujących przepisach, dzięki których nie będziemy zakłócać podróży innym pasażerom.
Uprasza się więc, aby nie jeść w pojeździe i nie słuchać głośno muzyki. Zachowaj ciszę i unikaj głośnych rozmów np. przez telefon.
Nie wolno palić papierosów tradycyjnych i elektronicznych oraz spożywać alkoholu.
Ze względów bezpieczeństwa zakazane jest też, używanie rolek w czasie podróży.
Warto pamiętać, że autobusem czy tramwajem można przewozić zwierzęta, ale w takim wypadku muszą być trzymane na kolanach, smyczy lub posiadać kaganiec.
Dzięki temu nasz pupil, nie będzie problemem ani zagrożeniem dla innych pasażerów.
Zwracajmy uwagę na osoby starsze, z niepełnosprawnościami czy kobiety w ciąży, którym wypada ustąpić miejsce siedzące w pojeździe.
Nie trzymajmy też nóg czy plecaków na siedzeniach. Zajmuj tylko tyle miejsca, ile potrzebujesz.
W czasie jazdy trzymajmy się poręczy, co może być szczególnie ważne w momencie nagłego hamowania pojazdu.
Nie blokuj drzwi wejściowych.
Podróżując z plecakim czy walizką odstaw bagaż w miejsce, w którym nie będzie przeszkadzał innym pasażerom.
Przewożąc rower komunikacją miejską, nie kasujesz biletu za jednoślad. W momencie jednak dużej ilości pasażerów - szczególnie matek z wózkiem dziecięcym czy osób na wózku inwalidzkim - kierowca może Cię prosić o opuszczenie pojazdu, w celu zwolnienia miejsca w pojeździe.
Nie zasłaniaj widoczności kierowcy podczas jazdy.
Staraj się być uprzejmy wobec innych pasażerów i pomagaj gdy będą w potrzebie.
Stojąc na przystanku, zachowaj bezpieczną odległość od jezdni.
A stojąc przy przejściu dla pieszych przez torowisko, pamiętaj aby zawsze ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym tramwajom.
Życzymy przyjemnej i bezpiecznej podróży.
Bezpieczne przejście na Wyżynach – prace zakończone
Zakończyliśmy prace przy budowie nowego przejścia dla pieszych i rowerowych przejazdów na ul. Wojska Polskiego na Wyżynach.
Zadanie realizowaliśmy przede wszystkim z myślą o seniorach i osobach z niepełnosprawnościami.
Nowe rozwiązania ułatwią teraz korzystanie z przystanków tramwajowych.
Lepiej połączyliśmy też wcześniej wybudowane drogi rowerowe.
Na etapie konsultacji społecznych za likwidacją kładki i budową przejścia dla pieszych na poziomie jezdni, jednoznacznie wypowiedziały się Rady Osiedla Wyżyny oraz Kapuściska, rowerzyści ze Stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna, stowarzyszenia reprezentujące pieszych w Stowarzyszeniu Społeczny Rzecznik Pieszych (obecnie Bydgoski Ruch Miejski), osoby starsze i z niepełnosprawnościami (Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów koło Wyżyny), a także eksperci od organizacji ruchu ze Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy. Dlatego właśnie wybraliśmy to rozwiązanie, chociaż większa część ankietowanych proponowała pozostawienie kładki.
Dużo dobrego
W miejscu starej kładki powstały przejścia dla pieszych na poziomie jezdni i zamontowana została sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Wydłużone zostały perony tramwajowe oraz przesunięto zatoki autobusowe.
Wszystkie nowe nawierzchnie powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Przy przejściach pojawiły się też podpórki rowerowe. Takie rozwiązania już wcześniej zastosowaliśmy przy ul. Perłowej i nowych mostach nad Brdą.
Dziś (2 sierpnia) włączona zostanie sygnalizacja świetlna oraz znikną ostatnie zwężenia na jezdni.
Pozwoli to rozpocząć prace odbiorowe.
We wrześniu przystanki autobusowe i tramwajowe na tym odcinku otrzymają też nową nazwę: Wojska Polskiego–T. Boya-Żeleńskiego.
Po uruchomieniu sygnalizacji, na bieżąco będziemy monitorować sytuację na tym odcinku, aby w pełni zoptymalizować ustawienia nowych świateł i dostosować je do natężeń ruchu.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach ulica Wojska Polskiego to jedna z arterii, na której zrealizowaliśmy kilka dużych miejskich inwestycji.
Miały one na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa, wzmocnienie roli komunikacji publicznej i dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich uczestników ruchu (rowerzystów, pieszych, potrzeb osób z niepełnosprawnościami).
Ostatnia dekada to m.in:
• Modernizacja wiaduktów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• Modernizacja węzła Szarych Szeregów
• Budowa dróg rowerowych
• Przebudowa pętli Kapuściska
• Przebudowa ronda Kujawskiego
• Budowa nowego skrzyżowania z Trasą Uniwersytecką
• Remonty nawierzchni jezdni