Remontujemy śródmiejskie mosty
Od poniedziałku (7 października) przejezdne są już dwa pasy ruchu na południowych jezdniach mostów Solidarności. Wykonawca pracuje jeszcze przy remoncie tak zwanych dylatacji na jednym pasie ruchu. Podobne prace zleciliśmy na moście Bernardyńskim. Dzięki nim konstrukcje można dalej bezpiecznie użytkować.
Prace na mostach Solidarności zleciliśmy w wakacje wraz z odnową nawierzchni. W ich trakcie niezbędne okazało się rozszerzenie zakresu zadania ze względu na gorszy stan płyty pomostu na końcach przęseł. Dylatacje to specjalne szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji mostowej. W poniedziałek wykonawca zakończył prace na prawym i środkowym pasie jezdni. Teraz zajmuje już tylko skrajny północny pas, co nie powoduje większych utrudnień. Finisz wszystkich prac planowany jest jeszcze w tym miesiącu. Wydamy na ten cel 214 tys. zł.
Podobne prace zleciliśmy również na moście Bernardyńskim. W pierwszej kolejności będą one realizowane na tymczasowo wyłączonej z ruchu wschodniej jezdni oraz na tramwajowej części obiektu. Pochłoną one 376 tysięcy złotych.
Dzięki tego typu pracom, konstrukcje mostów i obiektów są utrzymywane w dobrym stanie technicznym i pozwalają na bezpieczne użytkowanie. Obecnie ZDMIKP zarządza ponad setką obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, kładek i przejść podziemnych), czyli prawie wszystkimi z około 120 należących do Miasta Bydgoszczy.Warto dodać, że w tym roku zleciliśmy też budowę nowej konstrukcji wiaduktu w ciągu wschodniej jezdni ul. Armii Krajowej. Więcej informacji o zakresie tej inwestycji znajduje się w tekście „Wiadukt z niebieskim łukiem”.
Historia śródmiejskich mostów w pigułce
Mosty Solidarności to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Obecna konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82. Warto dodać, że południowe mosty w latach 1980-96 były wyłączone z użytkowania ze względu na brak odpowiednich środków na remont. Pierwsza konstrukcja mostowa w ciągu ul. F. Focha powstała natomiast przed 1840 roku. Niewiele brakowało, by w drugiej połowie ubiegłego wieku, stanął tam most o konstrukcji podwieszonej. Wykonano nawet fundamenty palowe pod pylon, lecz realizacji tego zadania w tym kształcie zaniechano, przypuszczalnie z przyczyn finansowych.
Pierwsza stalowa konstrukcja w ciągu ul. Bernardyńskiej została zmontowana już w 1870 roku. Obecna konstrukcja mostu Bernardyńskiego powstała w latach 1962-64. Most wykonano w nowatorskiej wówczas konstrukcji sprężonej kablobetonowej. Budowano go metodą nawisową, po raz pierwszy w kraju przy pomocy ruchomego rusztowania. Autor projektu mgr inż. Maksymilian Wolff otrzymał za niego II nagrodę od Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury. Kapitalny remont konstrukcja przeszła w 2000 roku.
Dodatkowa komunikacja na Wybory w dniu 13.10.2019r.
W dniu 13 października br. (niedziela), w związku z odbywającymi się wyborami do Parlamentu, uruchomiona zostanie całodzienna linia autobusowa nr 76 na trasie rondo Toruńskie – Łęgnowo. Rozkład jazdy dostępny tutaj.
Zmiany podczas imprezy pn. "Półmaraton Bydgoski"
Informujemy, że w dniu 13.10.2019 r. (niedziela) w godzinach od ok. 10:00 do ok. 15:00 w związku z organizacją imprezy pn. „Półmaraton Bydgoski" wyłączona z ruchu tramwajowego i autobusowego zostanie ulica Gdańska od skrzyżowania z ulicą 11 listopada do skrzyżowania z ulicą Konną.
Buspas w Myślęcinku w budowie
Rozpoczęły się prace przy budowie buspasów na ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Dzięki nim pojazdy komunikacji miejskiej będą kursować szybciej i punktualniej. Powstanie też bezpieczne rondo na połączeniu z ul. Rekreacyjną.
Buspasy na ul. Gdańskiej powstaną od wiaduktu nad torami do pętli autobusowej w Myślęcinku. Ułatwia przejazd autobusom linii nr 52,93 i 94, szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Myślęcinku. Elementem zadania jest też rondo u zbiegu z ulicą Rekreacyjną. Będzie posiadało 3 wloty. Skrzyżowanie z wyspą centralną zagwarantuje wszystkim uczestnikom ruchu większe bezpieczeństwo. Wokół niego dobudujemy nowe chodniki i drogi rowerowe. Łatwiej będzie też wyjechać z ul. Rekreacyjnej. Warto podkreślić, że w bezpośrednim sąsiedztwie ronda w ramach innego projektu powstanie parking typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę na tramwaj. Budowa buspasów na Gdańskiejkosztuje ponad 10 mln zł. Inwestycja zlecona została do realizacji w oparciu o tryb zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca w pierwszej kolejności przygotowywał projekt oraz został zobowiązany do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji. Teraz rozpoczęły się prace drogowe. Zakończenie całego zadania planowane jest w połowieprzyszłego roku.
Bydgoszcz na budowę nowoczesnej infrastruktury preferującej transport zbiorowy zagwarantowała 25 mln złotych. Prace będą prowadzone również na ul. Kolbego na Osowej Górze. Wcześniej oddaliśmy do użytku wydzielony pas ruchu dla autobusów na Wałach Jagiellońskich.
Buspasy w liczbach:
- Łączna długość 3 nowych buspasów – 4 km
- Koszt –25 mln zł
- Wartość dofinansowania UE – 17 mln zł
- Liczba istniejących buspasów – 11 ulic