Kolejne udogodnienia dla rowerzystów
Zakończyliśmy adaptację kładki pieszo-rowerowej nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Nowe rozwiązania mają zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom tym samym dostosować obiekt do wymagań określonych w tzw. standardach rowerowych obowiązujących na terenie miasta Bydgoszczy od 2014 roku.
Specyficzna lokalizacja obiektu pomiędzy skarpami jaru Niziny pozwoliła na dodanie specjalnych odbojnic, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy. W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.
To trzeci obiekt po wschodnim wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej oraz wiadukcie w ciągu ulic Ogińskiego – Glinki, który jest dostosowany do przedmiotowych wymagań.
Kolejne, których budowa rozpocznie się w najbliższych latach, to wschodni Most Kazimierza Wielkiego, północny wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego oraz zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej.
Kładka nad jarem Niziny powstała w 1991 r. nad ówczesną ulicą Niziny (dzisiaj Al. Jana Pawła II) jako obiekt komunikujący Wzgórze Wolności z Wyżynami w ciągu ul. Czeskiej i dzisiejszej ulicy Niziny, skracający drogę pieszym i rowerzystom. Została zaprojektowana przez bydgoskie Biuro projektów Budownictwa Komunalnego w formie oryginalnej, wówczas bardzo nowoczesnej konstrukcji o lekkim stalowym pomoście podwieszonym na dwóch stalowych łukach o rozpiętości 55 m.
Całkowita długość kładki wynosi ok. 70 m. Umiejętnie dobrane proporcje elementów konstrukcyjnych sprawiają, że nie starzeje się i trwale wpisała się w krajobraz obu osiedli. Najprawdopodobniej był to pierwszy obiekt mostowy w Bydgoszczy, do obliczeń którego użyto numerycznych obliczeń komputerowych na dużą skalę. Kładkę tę, obok Mostu Esperanto, można śmiało postawić w szeregu najciekawszych współczesnych bydgoskich konstrukcji mostowych.
Kolejna metropolitalna ścieżka rowerowa
18 grudnia podpisaliśmy umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jeździeckiej. Trasa od północy otaczać będzie Myślęcinek i połączy się z innymi drogami rowerowymi.
Nowa droga rowerowa powstanie na odcinku od ul. Gdańskiej do pętli autobusowej na osiedlu Podkowa.
Wykonawcą w drodze przetargu została firma Kompleks-Bud z Koronowa, która zrealizuje zadanie w formule „zaprojektuj i zbuduj". Zakończenie prac planowane jest wiosną 2022 roku. Roboty obejmą prace na odcinku ponad 2 km. Koszt zadania to 4,7 mln zł.
Zależy nam, by nowa infrastruktura pozwalała na bezpieczne poruszanie się nie tylko rowerzystom, ale również pieszym. Ciąg pieszo-rowerowy będzie skomunikowany z istniejącą infrastrukturą dla niechronionych uczestników ruchu, w tym z przystankami komunikacji publicznej. Wytyczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Rozwiązania skonsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami.
Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko. Zakłada ono sfinansowanie zadania po połowie. Nowa infrastruktura ułatwi bezpieczne poruszanie się pomiędzy różnymi częściami Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku oraz dojazd do pobliskich miejscowości na terenie gminy. To jeden z elementów tworzenie spójnej i wygodnej sieci rowerowej na terenie Metropolii Bydgoszcz.
W ostatnich latach wzdłuż ul. Jeździeckiej powstał odcinek drogi rowerowej pomiędzy nowym rondem na połączeniu z ulicą Słowackiego i skrzyżowaniem z ul. Hipiczną. Na odcinku od Hipicznej w kierunku Rynkowa zainstalowane zostały progi zwalniające. Na połączeniu z ulicą Słowackiego powstało natomiast rondo. Gmina i powiat realizowały natomiast zadania związane z budową ciągu rowerowego w kierunku Nekli i Kotomierza. W poprzednich latach w porozumieniu z sąsiednimi gminami i powiatem realizowane były inwestycje związane z budową tras rowerowych w kierunku Koronowa oraz Ostromecka.
W 2020 roku na terenie miasta oddaliśmy do ruchu blisko 8 kilometrów nowych dróg rowerowych. W budowie są również kolejne.
Drogi rowerowe oddane w tym roku:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładka pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności – prace wykończeniowe i porządkowe
• ul. Zalew – inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• wzdłuż drogi do Janowa – wybrany wykonawca, zadanie realizowane przez Powiat Bydgoski
• ul. Smukalska – przetarg na prace budowlane
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg na prace budowlane
• ul. Promenada – przetarg na prace budowlane
Udogodnienia dla rowerzystów:
• wprowadzaliśmy na bydgoskich ulicach kontra ruch rowerowy
• zamontowaliśmy przy wielu obiektach stojaki rowerowe
• korzystamy z nowoczesnych standardów przy budowie infrastruktury dla rowerzystów
• montujemy rynny ułatwiające prowadzenie rowerów po schodach np. na starszych wiaduktach i mostach
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Prace w toku
Postępują prace przy rozbudowie ulicy Kujawskiej. Układane są kolejne warstwy nawierzchni na ostatnich odcinkach jezdni. Betonowane będzie torowisko na ul. Solskiego oraz zmieniona zostanie organizacja ruchu na Zbożowym Rynku.
Na budowie wykonanych zostało już 75% wszystkich prac.
W poniedziałek (21 grudnia) zmieni się organizacja ruchu na Zbożowym Rynku. Planowane jest przełożenie ruchu na wewnętrzny pas nowej jezdni w kierunku ronda Bernardyńskiego. Umożliwi to rozbiórkę ostatnich elementów starej jezdni i chodników przylegających do zabudowań.
Pozwoli to dokończyć prace przy jezdni oraz wybudować nowe chodniki wraz ze ścieżką rowerową.
Ciąg dla rowerzystów połączy między innymi nowe trasy zbudowane wokół ronda Bernardyńskiego wraz z wyznaczonym wcześniej kontrapasem na ul. Wiatrakowej. Ostatni etap prac wiąże się też z przebudową przejścia dla pieszych przy przychodni (Wały Jagiellońskie 12). Znikną tam między innymi tymczasowe stopnie w pasie zieleni pomiędzy jezdniami.
W trakcie planowanych prac na Zbożowym Rynku, archeolodzy spodziewają się kolejnych odkryć związanych z historią naszego miasta. W dotychczasowym pasie zieleni pomiędzy jezdniami, znaleziono już cmentarz i ozdoby z czasów pierwszych Piastów. Odkryto również staropolski trakt, który wwiódł w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa). Wcześniej natrafiono też na szereg innych budowli i ciekawych artefaktów. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Zaawansowanie robót na Kujawskiej wynosi już 75%
W obrębie realizowanej inwestycji nadal prowadzone są liczne prace ziemne, kanalizacyjne i brukarskie.
Obecnie najwięcej prac mamy prowadzonych przy układaniu nawierzchni na ulicach Solskiego oraz ul. Kujawskiej (przy wykopie oraz ul. Konopnickiej).
Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawca planuje układać w tych miejscach kolejne warstwy nawierzchni, aby kierowcy jak najszybciej mogli korzystać z nowych jezdni.
Wykonanie przedmiotowych robót, zdecydowanie usprawni się ruch w obrębie realizowanej inwestycji.
18 grudnia na ul. Solskiego zabetonowana zostanie płyta toriowska w kierunku Szwederowa. Przypominamy, że fragment torowiska w tym miejscu ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego.
W tygodniu uporządkowane został teren na Placu Kościeleckich, będący centralnym węzłem przesiadkowym dla wielu linii autobusowych. Przypominamy, że od 6 grudnia Bydgoszczanie mogą korzystać z nowych linii tramwajowych nr 2, 9 i 11, kursujących torowiskiem na ul. Kujawskiej.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest wiosną przyszłego roku.
Metropolitalna taryfa dla Sicienka
Tańsze bilety okresowe przysługują uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz maluchom w wieku 4-7 lat z terenu Bydgoszczy oraz kilku gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz.
Już wkrótce z tych rozwiązań skorzystają też najmłodsi pasażerowie z terenu gminy Sicienko.
Dzieci w wieku od 4 roku życia do 30 września roku, w którym kończą 7 lat oraz uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych do 30 września roku, w którym kończą 20 lat, zamieszkali na ternie Gmin Nowa Wieś Wielka, Dobrcz, Osielsko, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska mogą tak jak Bydgoszczanie korzystać z biletów „malucha" i „uczniowskich" – w atrakcyjnych cenach (10 zł -miesięczne i 30-dniowe bądź 100 zł -roczne).
Do grona uprawnionych wkrótce dołączą dzieci i młodzież zamieszkała w gminie Sicienko.
Uchwałę umożliwiającą zawarcie porozumienia, podjęła bydgoska Rada Miasta.
Dwie karty przy kontroli
Bydgoską Kartę Miejską można wyrobić w naszych Centrum Obsługi Klienta na ul. Toruńskiej 174 a sam wniosek można też złożyć w kasach biletowych na ul. Zygmunta Augusta 10 i ul. Modrzewiowej 19 (stacja Bydgoszcz Leśna).
Metropolitalne Karty Uczniowskie oraz Malucha są wydawane natomiast przez gminy.
Więcej szczegółowych informacji : TUTAJ
Bilet uczniowski i malucha przysługuje w okresie ważności porozumienia międzygminnego bądź umowy zawartej z właściwą gminą.
Uprawnieni uczniowie przy kontroli okazują: kartę BKM z zakodowanym biletem, ważną legitymację szkolną i ważną Metropolitalną Kartę Uczniowską.
Uprawnione dzieci „maluchy" przy kontroli biletowej okazują kartę BKM z zakodowanym biletem i ważną Metropolitalną Kartę Malucha.
Duże zainteresowanie
W tym roku mamy specyficzną sytuację związaną z pandemią i zamknięciem szkół, co przełożyło się na liczbę sprzedanych biletów.
We wrześniu tego roku (gdy szkoły były jeszcze otwarte), zostało sprzedanych łącznie biletów malucha i uczniowskich (za 10 zł) – 8 664 sztuk
Skutki finansowe udzielonych ulg, zostają pokryte dotacjami pochodzącymi z danej Gminy.