Nowe jezdnie na Osowej Górze na ulicy Grunwaldzkiej
Wykonawca prac na ul. Grunwaldzkiej jeszcze przed weekendem odda do użytku kolejne nowe jezdnie. Tym razem na Osowej Górze. Samochody pojadą dwiema jezdniami na odcinku pomiędzy lasem i Lidlem. Włączona zostanie sygnalizacja na skrzyżowaniach z ulicami Skośną i Kolbego.
W ubiegłym tygodniu wykonawca zapewnił przejezdność obu jezdni na odcinku leśnym ulicy Grunwaldzkiej. Dziś rozpocznie wprowadzanie kolejnych zmian. Od piątku dwiema jezdniami pojedziemy też pomiędzy lasem i Lidlem. Na odcinku od ul. Skośnej w kierunku miasta jeden pas ruchu jest zarezerwowany dla autobusów. Użytkowane będą już dwa rozbudowane skrzyżowania z ulicami Kolbego oraz Skośną. Ruchem pokieruje sygnalizacja. Wykonawcę czeka jeszcze synchronizacja urządzeń na całym modernizowanym odcinku ulicy Grunwaldzkiej.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry. Modernizacja ul. Grunwaldzkiej obok rozbudowy ul. Kujawskiej i przygotowywanej budowy nowych mostów na Brdzie to największe przedsięwzięcia drogowe na najbliższe lata. Na wszystkie te inwestycje miasto pozyskało wysokie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m2
Jak będzie wyglądać rondo Kujawskie po rozbudowie?
Rondo Kujawskie jest w trakcie dużej rozbudowy. Prace są niezbędne, by przystosować rozległe skrzyżowanie z ruchem okrężnym do przebiegu nowej linii tramwajowej łączącej centrum z osiedlami górnego tarasu. Będzie to najkrótsze połączenie. Poza tym dzięki tej inwestycji osiedla Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki będą obsługiwany przez dwa niezależne torowiska.
Od soboty użytkowana jest już część nowych jezdni od strony Zielonych Arkad. Znajdują się one na docelowym poziomie ronda. Konieczne było jego obniżenie ze względu na normy dotyczące maksymalnego pochylenia torowiska. Różnica wynosi około dwóch metrów. Nowa wyspa centralna na rondzie będzie miała mniejszą średnicę niż stare skrzyżowanie z ruchem okrężnym.
Na rondzie ułożone zostaną nie tylko tory pomiędzy dwiema jezdniami ulic Kujawskiej i Wojska Polskiego. Od razu montowane są też rozjazdy i torowisko pozwalające w kolejnych latach wyprowadzić linie tramwajową przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Wstępna koncepcja takiego połączenia powstanie w przyszłym roku. Opracowanie odpowie też na pytanie: w jakiej kolejności budować nowe torowiska w Bydgoszczy.
W ramach inwestycji powstają nowe chodniki i drogi rowerowe. Drogi rowerowe będą zlokalizowane po obu stronach wszystkich ulic. Od jezdni oddzieli je pas zieleni. Przystanki autobusowe i tramwajowe będą na każdym kierunku lokalizowane za skrzyżowaniem. Pomiędzy jezdniami ulicy Kujawskiej od strony południowej zlokalizowany zostanie parking P+R na około 140 pojazdów. Będzie to doskonałe miejsce do pozostawienia pojazdu i kontynuowania podróży do centrum z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. Na rondzie ruchem nadal kierować będzie sygnalizacja świetlna. Droga rowerowa doprowadzona zostanie również wzdłuż drogi dojazdowej do głównego wejścia Zielonych Arkad.
Nowa trasa tramwajowa będzie najkrótszym połączeniem osiedli górnego tarasu z centrum. Dzięki jej budowie nawet w przypadku zdarzeń losowych lub przyszłych remontów ta część miast będzie cały czas obsługiwana komunikacją tramwajową.
Ważna inwestycja
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów pochłonie około 370 mln zł. Więcej informacji o zaawansowaniu prac znajduje się w tekście „Dzieje się na ul. Kujawskiej”.
Grunwaldzka bez przeładowanych tirów
Rozbudowując ulicę Grunwaldzką pamiętamy o miejscu do ważenia pojazdów. Pozwoli to inspektorom transportu drogowego skutecznie kontrolować ciężar tirów. To sposób, by nowobudowane drogi przez wiele lat utrzymywać w bardzo dobrym stanie technicznym.
Zatoka do ważenia pojazdów powstaje przy jezdni w kierunku miasta, przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową. Konstrukcja o betonowej nawierzchni jest przystosowana do ustawiania wag, którymi posługują się inspektorzy transportu drogowego. Dodatkowo na Osowej Górze instalowany jest tak zwany system preselekcji wagowej. Dzięki kamerom zamontowanym nad jezdnią oraz specjalnym listwom pomiarowym rejestrowane i wstępnie ważone są wszystkie pojazdy. Dostęp do danych posiadają pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego, dzięki czemu mogą łatwiej typować pojazdy do szczegółowych kontroli w takich miejscach jak zatoka przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową.
Dla Miasta budowa takich zatok to dodatkowy koszt, ale w dłuższej perspektywie przynosi jeszcze większe oszczędności. Za degradację nawierzchni w największym stopniu odpowiadają przede wszystkim przeciążone pojazdy.
Warto podkreślić, że w poprzednich latach zbudowaliśmy kilka innych zatok przystosowanych do ważenia pojazdów. Takie konstrukcje stworzyliśmy na ul. Szubińskiej, Nowotoruńskiej, Jana Pawła II oraz Armii Krajowej. Plan transportowy miasta zakłada, że po wybudowaniu kompletnej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 wprowadzony zostanie zakaz ruchu dla ciężarówek poruszających się tranzytem.
Od czwartku (12 grudnia) przejezdne są obie jezdnie ul. Grunwaldzkiej na odcinku leśnym co zdecydowanie poprawiło płynność ruchu. Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m2
Tramwaje wróciły na Górny Taras
Dziś (12 grudnia) na Kapuściska, Glinki i Wyżyny skierowane zostały regularne linie. Nowoczesny węzeł podniósł bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz zapewnia możliwość dodatkowych relacji. Od rana monitorujemy jego funkcjonowanie.
Najwięcej prac w trakcie rozbudowy wykonywanych było przy infrastrukturze torowo-sieciowej. Inwestycja polegała nie tylko na jej kompletnej wymianie, ale wprowadzeniu również nowych relacji przejazdu na węźle Szarych Szeregów oraz pętli przy ul. Magnuszewskiej. Wszystkie nowe perony są położone na wyższym poziomie niż stare przystanki. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Standardem w trakcie prowadzonych inwestycji od kilku lat są płytki ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym. Przystanki są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze z rozkładami jazdy. Przystanki zlokalizowaliśmy na wszystkich kierunkach, co pozwala na wygodniejsze przesiadki. Na Kapuściska kursują linie nr 7 i 8, na Glinki linia nr 4, a na Wyżyny linie nr 2 i 9.
Wszystkie zwrotnice sterowane są w sposób zdalny dzięki systemowi Vetra. Motorniczowie na pętli początkowej ustawiają tzw. „kod celu” i zwrotnice na trasie przebiegu, łącząc się zdalnie z tramwajem, ustawiają się we właściwym położeniu. Motorniczy może też bezpośrednio przed rozjazdem za pomocą klawiatury ustawiać ich położenie z poziomu pulpitu. W system wyposażone są zarówno nowoczesne Swingi jak i starsze pojazdy.
Od rana węzeł składający się z 12 zwrotnic i 10 krzyżownic jest monitorowany przez pracowników ZDMiKP. Odnotowaliśmy jeden incydent związany z chwilowym zblokowaniem się zwrotnicy. Monitorujemy też funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej przy regularnym ruchu pojazdów szynowych. Po dodatkowej analizie nie wykluczamy wprowadzenia zmian, które mogłyby skrócić czas przejazdu tramwajów przez rozbudowany węzeł.