Chronimy płazy
Rozpoczęła się wiosenna migracja płazów. W naszym kraju są one pod ścisła ochroną. Robimy więc wszystko by pomóc im dotrzeć do najbliższych zbiorników wodnych. Od kilku lat prowadzimy akcję ochrony płazów na bydgoskim Łęgnowie. Takie działania będą teraz prowadzone również przy ul. Grunwaldzkiej.
Wybudzone z hibernacji zwierzęta są bardzo powolne, z trudem pokonują przeszkody terenowe a przekroczenie ruchliwej drogi może być dla nich wręcz niemożliwe. Ochrona płazów staje więc bardzo ważna, szczególnie w okresie wiosennym. Już osiem lat temu wzdłuż ż ul. Łęgnowskiej zbudowane zostały ogrodzenia uniemożliwiające wejście płazów na jezdnię. Wkopane zostały też wiadra, do których wpadają i mogą zostać później przeniesione w bezpieczne miejsca.
Podobne działania, realizowane są również przy ul. Grunwaldzkiej.
Na wysokości schroniska dla zwierząt w rejonie zbiornika wodnego, wykonano wygrodzenie mające uniemożliwić wejście płazów na jezdnię, Kolejne takie wygrodzenia powstaną niebawem przy strudze Flis. Zamontowane zostaną też siatki ochronne na studzienkach kanalizacyjnych oraz zabezpieczone wpusty deszczowe.
Takie działania mają chronić płazy, będące w naszym kraju pod ścisłą ochroną.
Niestety nadal bardzo dużo płazów ginie wiosną na drogach w czasie wędrówki do zbiorników wodnych. Z uwagi na malejącą liczbę miejsc rozrodu – stawów, zanieczyszczenie środowiska i coraz więcej przeszkód na trasach migracji liczba płazów spada. Jest to tendencja obserwowana na całym świecie.
Jak możemy pomóc płazom?
1) Noga z gazu. Jeżeli to możliwe przepuszczajmy płazy.
2) Nie zasypujmy oczek wodnych.
3) W ogrodach ustawiajmy płytkie naczynia wypełnione wodą (płazy mają wrażliwą, cienką skórę, mogą chronić się w takich miejscach w czasie suszy i upałów) z wody skorzystają także inne zwierzęta.
4) Zostawmy w ogrodzie miejsca niezagospodarowane, cieniste, może z kawałkami drewna i kamieni – w ten sposób stworzymy kryjówkę m.in. dla płazów.
5) Nie przeszkadzajmy: nie łapmy, nie ogrzewajmy np. w dłoniach „wychłodzonego" płaza, nie straszmy.
Będzie bezpieczniej
Przygotowujemy się do budowy nowej sygnalizacji świetlnej na Osowej Górze. Poprawi ona bezpieczeństwo uczniów z pobliskiej szkoły. Inwestycja zostanie zrealizowana w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowa sygnalizacja powstanie u zbiegu ulic: Kruszyńskiej, Sowiej i Puszczykowej. Zielony sygnał wywoływać będą, na żądanie, piesi. Z przejścia w tej części Osowej Góry korzystają m.in. uczniowie Zespołu Szkół nr 24 oraz pasażerowie podróżujący linią nr 77.
Propozycję budowy sygnalizacji wzbudzanej w tym miejscu zgłosili mieszkańcy. Pomysł w trakcie głosowania na zadania finansowane w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski uzyskał wsparcie ponad 300 bydgoszczan. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, w którym wyłoniony zostanie wykonawca prac projektowych i budowlanych.
Ze środków Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego na Osowej Górze sfinansowana została wcześniej m.in. nawierzchnia oraz profesjonalne oświetlenie boiska znajdujące się na terenie Zespołu Szkół nr 24 przy ul. Puszczykowej. W nowoczesną sygnalizację na Osowej Górze wyposażyliśmy też szereg innych skrzyżowań w związku z rozbudową ul. Grunwaldzkiej. Światła ułatwiają pieszym pokonywanie jezdni między innymi na wysokości Kolbego, Skośnej i Czaplej.
Motocykle na buspasach
W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów. Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki i pojazdy służb ratowniczych. Z większości korzystać mogą też motocykliści, dla których w okresie wiosennym rozpoczyna się kolejny sezon.
Należy jednak pamiętać, że w związku z nowymi przepisami, nadal obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu się.
Jazda samochodem czy motocyklem możliwe są wyłącznie w celach spełniających podstawowe potrzeby - jak dojazd do pracy, sklepu czy opieki nad osobami chorymi. Osoby, które nie muszą wychodzić, powinny zostać w domu.
Buspasy
Jednym z elementów, który umożliwia realizację planów w zakresie podnoszenia, jakości korzystania z komunikacji w mieście jest budowa kolejnych buspasów. Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych. Buspasy są ważnym elementem szybkiego transportu będących odpowiedzią na coraz większą liczbę pojazdów na terenach miasta.
Dają one pierwszeństwo autobusom w celu skrócenia czas podróży w godzinach szczytu. Długość buspasów nie jest istotna, wystarczy, jeśli służą jako ominięcie punktu, który zwykle jest źródłem zatoru.
Po bydgoskich buspasach poruszać mogą się autobusy, pojazdy służb ratowniczych i taksówki. Z większości z nich korzystać mogą również motocykliści.
Buspasy - podział ze względu na możliwość poruszania się motocykli:
1. ul. 3 Maja – odcinek od ul. Krasińskiego do ronda Jagiellonów – TAK;
2. ul. Paderewskiego (od Al. Mickiewicza do ul. Kopernika) – TAK;
3. ul. Staszica – TAK;
4. ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – TAK;
5. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) – TAK;
6. ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) – TAK;
7. ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – TAK;
8. ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – TAK;
9. ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – TAK;
10. ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – TAK;
11. Gdańska (TRAM BUS pas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – TAK;
12. Zygmunta Augusta – odcinek od ul. Warszawskiej do ul. Rycerskiej (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – NIE;
13. Wiadukt tramwajowo – autobusowy przy Wiaduktach Warszawskich (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – NIE;
14. Wały Jagiellońskie – NIE;
15. Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – NIE;
16. ul. Grunwaldzka - NIE;
Trwają prace na ul. Kujawskiej
Wokół Zbożowego Rynku i ulicy Kujawskiej zachodzą kolejne zmiany. Wzdłuż torowisk ustawiane są słupy trakcyjne, przygotowane zostały podbudowy pod nowe jezdnie oraz montowane są kolejne odcinki torów. Ustawiane są nowe latarnie. Konytuowane są prace energetyczne i kanalizacyjne.
Po zakończeniu prac ziemnych powstanie nowa jezdnia dojazdowa do ronda Bernardyńskiego od strony ul. Toruńskiej. Przygotowywana została też podbudowa nowej wschodniej jezdni ul. Kujawskiej, na którą niebawem zostanie przełożony ruch. W wykopie, którym docelowo będzie jeździł tramwaj, montowane jest już torowisko i słupy trakcyjne.
Cały czas prowadzone są też prace ziemne, kanalizacyjne i energetyczne na ul. Solskiego. Na ulicy Wojska Polskiego natomiast kontynuowane są prace przy układaniu nowej nawierzchni (przy kościele). Na kilku odcinkach trwają prace brukarskie. Rewitalizowany jest też odcinek ul. Długiej od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł.
Inwestycja obejmuje budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska jest przebudowywana od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią powstaje układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy.
Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska jest rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś.Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, jest już obniżone.
Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie docelowo buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.