Metropolitalna Karta Uczniowska – jak i gdzie ją otrzymać?
Tańsze bilety okresowe przysługują już bydgoskim uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz maluchom w wieku 4-7 lat. Teraz dzięki porozumieniu miasta i gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz jeszcze więcej pasażerów będzie mogło skorzystać z atrakcyjnej oferty komunikacji publicznej.
Z biletów okresowych w cenie 10 zł (miesięczny lub 30-dniowy) i 100 zł (roczny) od 1 grudnia mogą skorzystać także uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych zamieszkujących na terenie gmin, z którymi miasto zawarło porozumienie ( Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielsko oraz Białe Błota). Te gminy oferują mieszkańcom Metropolitalną Kartę Uczniowską, która umożliwi uczniom skorzystanie z komunikacji miejskiej zarówno na liniach międzygminnych jak i w komunikacji publicznej na terenie Bydgoszczy. Takie rozwiązanie poprawi atrakcyjność transportu zbiorowego. Oznacza, że uczniowie dojeżdżający do Bydgoszczy będą podróżować miejskimi autobusami i tramwajami na takich samych zasadach jak bydgoscy uczniowie. Koszty tego rozwiązania poniosą gminy, które będą wydawały Metropolitalną Kartę Uczniowską.
Porozumienie wprowadza też Metropolitalną Kartę Malucha dla dzieci w wieku 4-7 lat, które mieszkają na terenie gmin Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielska oraz Białe Błota. To działanie ma zachęcić i wyrobić w młodych pasażerach nawyk regularnego podróżowania środkami transportu zbiorowego.
Aby młodzi mieszkańcy podbydgoskich gmin mogli korzystać z atrakcyjnych ofert muszą jednocześnie posiadać Bydgoską Kartę Miejską, na których kodowane są bilety. Karty uczniowskie i malucha są natomiast dokumentem potwierdzającym prawo posiadacza do korzystania ze zniżkowych taryf.
Jak i gdzie wyrobić Bydgoską Kartę Miejską?
Do wyrobienia BKM potrzebne są:
- wypełniony wniosek
- zdjęcie o wymiarach min. 2,5 cm x 3 cm, (zdjęcie można wykonać nieodpłatnie przy składaniu wniosku w punkcie ul.Toruńska 174 A),
- dowód osobisty, paszport, a w przypadku młodzieży szkolnej ważna legitymacja szkolna (do wglądu przy składaniu wniosku),
- znajomość numeru PESEL – dotyczy dzieci i młodzieży nie posiadających dowodu osobistego.
Wydanie pierwszej karty BKM jest bezpłatne. Dokumenty składa się osobiście:
- w Centrum Obsługi Klienta (COK) – ul. Toruńska 174a (siedziba ZDMiKP) w dni robocze w godz. 7.00 do 17.00,
- w kasie biletowej - ul. Zygmunta Augusta 10 (przy Dworcu Głównym) od pn. do pt. w godz. 8.00 do 18.30, (tylko w sprawie wydania nowej karty BKM),
- w kasie biletowej - ul. Modrzewiowa 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), w dni robocze w godz. 8.30 – 15.30, tel. 52 582-24-99, (tylko w sprawie wydania nowej karty BKM),
Można także wysłać wniosek o wydanie nowej karty on-line dołączając zdjęcie w formacie JPEG o wymiarach min. 2,5 cm x 3 cm i rozdzielczości 300dpi. Po zatwierdzeniu wniosku w systemie BKM pasażer zostanie poproszony drogą elektroniczną o stawienie się w Centrum Obsługi Klienta w celu okazania dokumentu tożsamości i zweryfikowania danych zawartych we wniosku, z jednoczesnym odbiorem karty. Za osobę niepełnoletnią wniosek wypełnia, składa i potwierdza, a także odbiera kartę rodzic lub inny opiekun prawny. (Powyżej 13. roku życia dopuszcza się możliwość realizacji tych czynność przez młodzież po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej lub innego dokumentu tożsamości – osoba niepełnoletnia powinna wówczas znać swój numer PESEL).
Więcej szczegółowych informacji dostępnych jest TUTAJ
Jak i gdzie wyrobić metropolitalną kartę uczniowską lub malucha?
NOWA WIEŚ WIELKA
- Wnioski o wydanie Metropolitalnej Karty Uczniowskiej oraz Metropolitalnej Karty Malucha na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka, należy składać w Gminnym Zespole Obsługi Oświaty ( ul. Kwiatowa 20, 86-060 Nowa Wieś Wielka, tel. (52) 381 23 58, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Wnioski można pobierać również na stronie http://www.bip.oswiata.nowawieswielka.pl./
BIAŁE BŁOTA
- Wnioski o wydanie Metropolitalnej Karty Uczniowskiej można składać w Urzędzie Gminy na ul. Szubińskiej 7 Białe Błota w Biurze Obsługi Klienta lub na ul. Przemysłowej 8, Białe Błota w Referacie Dróg i Gospodarki Odpadami. Czas wyrobienia takiej Karty to 5 dni roboczych od złożenia wniosku.
DOBRCZ
- Wnioski należy składać w informacji Urzędu Gminy Dobrcz (ul. Długa 50, 86-022 Dobrcz ). Odbiór kart odbywa się w budynku GOPS pokoju nr 1 (Długa 54, 86-022 Dobrcz).Wnioski dostępne są w informacji Urzędu Gminy oraz na stronach: www.dobrcz.bip.net.pl ( w zakładce „edukacja, oświata”) lub http://www.gminadobrcz.pl/index.php?c=article&id=7239
OSIELSKO
- Karty wydawane są Urzędzie Gminy Osielsko (ul. Szosa Gdańska 55A, 86-031 Osielsko, wejście B pok Nr 1, tel. 52 324 18 81). Więcej informacji dla mieszkańców tej gminy znajduje się na stronie https://www.osielsko.pl/karty-metropolitalne.html
Kontrola w praktyce
Uprawnieni uczniowie przy kontroli okazują: kartę BKM z zakodowanym biletem, ważną legitymację szkolną i ważną Metropolitalną Kartę Uczniowską. Natomiast dzieci (lub ich opiekunowie) przy kontroli biletowej okazują kartę BKM z zakodowanym biletem i ważną Metropolitalną Kartę Malucha.
Sprawdzone rozwiązanie
Bilety okresowe dla uczniów zostały wprowadzone w marcu 2018 roku. Bilety w cenie 10 zł (miesięczny lub 30-dniowy) i 100 zł (roczny) początkowo przysługiwały uczniom zamieszkałym w Bydgoszczy, uczęszczającym do szkół podstawowych i gimnazjów oraz dzieci w wieku od 4 do 7 lat. W tym roku rozszerzyliśmy ofertę biletu uczniowskiego. Od 1 września bieżącego roku z tańszych biletów okresowych korzystają także uczniowie liceów, techników i szkół branżowych aż do 30 września roku, w którym uczeń kończy 20 lat.
Dobry czas dla tramwajowych inwestycji
7 lat temu (22 listopada 2012 roku) uruchomiliśmy linię tramwajową na dworzec. To był początek dużych zmian w bydgoskiej komunikacji. W kolejnych latach powstało torowisko do Fordonu i miasto ponownie zaczęło zamawiać nowy tabor tramwajowy.
Linię tramwajową do dworca oddaliśmy do użytku dokładnie 22 listopada 2012 roku. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia i poprawiła bezpieczeństwo. Trzy lata później powstał nowy dworzec. Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowaliśmy się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych. Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który znacząco skrócił czas przejazdu najważniejszymi arteriami miasta.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta (nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych). Dzięki nim bydgoskie doświadczenia związane z rewitalizacją i budową węzłów przesiadkowych są przedstawiane jako przykłady dobrych, kompleksowych rozwiązań.
- Otwarcie nowej linii do dworca jest ważną datą w historii komunikacji miejskiej w Bydgoszczy – mówi zastępca dyrektora ZDMiKP, Rafał Grzegorzewski. - Inwestycja rozpoczęła okres ponownego rozwoju sieci tramwajowej w mieście. W latach 2013-15 wybudowaliśmy od podstaw najdłuższą nową linię tramwajową do Fordonu licząca 10 km. Połączyliśmy ją z zakupem 12 nowoczesnych tramwajów. W latach 2015-16 zmodernizowaliśmy linię na ul. Chodkiewicza wraz z pętlą Bielawy. W ubiegłym roku sfinalizowaliśmy gruntowną przebudowę pętli Kapuściska, którą połączyliśmy z zakupem 6 tramwajów. W tym roku rozpoczęliśmy natomiast rozbudowę ul. Kujawskiej, którą powiązaliśmy z zakupem 15 niskopodłogowych Swingów. Przygotowujemy się do kolejnych inwestycji i sporządzenia koncepcji kolejnych tras tramwajowych.
Przez dwie dekady począwczy od 1989 roku wybudowano jedynie krótki odcinek torowiska od Zawiszy do Myślęcinka o długości około 600 metrów. W latach 1989-2010 miasto mogło sobie pozwolić na zakup tylko dwóch tramwajów niskopodłogowych.
Podłączymy ul. Skośną - zmiany na Osowej Górze
Wykonawca prac na ul. Grunwaldzkiej jeszcze w tym roku podłączy w docelowy sposób ulicę Skośną. We wtorek (26 listopada) zlikwidowane zostanie tymczasowe rondo i możliwość wjazdu w Skośną. Objazd wytyczony zostanie ulicą Przejście. Dzięki tym pracom jeszcze przed świętami udostępnimy do ruchu obie jezdnie ulicy Grunwaldzkiej od ul. Filtrowej do granicy miasta.
By umożliwić dokończenie prac na połączeniu ulicy Grunwaldzkiej ze Skośną konieczna jest likwidacja tymczasowego ronda. Ulica Skośna na odcinku przyległym do Grunwaldzkiej zostanie zamknięta dla ruchu. Pozwoli to dokończyć prac przy przebudowie ulicy oraz na nowym skrzyżowaniu. Docelowo wyjazd z ulicy Skośnej będzie możliwy dwoma pasami ruchu. (pojazdy z obu pasów będą mogły skręcać w kierunku centrum). Skrzyżowanie będzie wyposażone w sygnalizację świetlną zsynchronizowaną z innymi światłami na Osowej Górze.
Objazd przez ul. Przejście
Na czas prac wprowadzony zostanie objazd dla pojazdów poruszających się w kierunku ul. Skośnej. Wykonawca wytyczył go ulicami Przejście i Kruszyńską. Na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Przejście uruchomiona zostanie sygnalizacja. Jej program będzie uwzględniał różne natężenia zarówno w czasie szczytu porannego jak i popołudniowego. Zakończenie tego etapu prac planowane jest przed świętami. W grudniu poza otwarciem zmodernizowanego skrzyżowania z ulicą Skośną planowane jest udostępnienie dla ruchu obu nowych jezdni ul. Grunwaldzkiej na odcinku od Filtrowej do granicy miasta. Zdecydowanie poprawi to płynność ruchu na końcowym etapie robót. Wykonawca przed zimą zamierza zrealizować możliwie największy zakres prac.
Przy sprzyjającej pogodzie na początku przyszłego roku przejezdny będzie również odcinek z mostem nad Flisem. Wykonana została już konstrukcja jego południowej części. Wkrótce rozpocznie się budowa konstrukcji jezdni. Wiosną prowadzone będą przede wszystkim prace wykończeniowe i porządkowe nie powodujące większych utrudnień.
Zmiany w komunikacji
Ze względu na zamknięcie ul. Skośnej zmieni się tymczasowo trasa linii nocnej 35N. Autobusy pojadą również objazdem przez ulice Przejście i Grunwaldzką. Pominięta będzie obsługa przystanków Kruszyńska-Sowia i Kruszyńska-Krańcowa. Nadal realizowane będą przejazdy kieszeniowe przez Niklową (wybrane kursy).
Wygodna arteria
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry. Modernizacja ul. Grunwaldzkiej obok rozbudowy ul. Kujawskiej i przygotowywanej budowy nowych mostów na Brdzie to największe przedsięwzięcia drogowe na najbliższe lata. Na wszystkie te inwestycje miasto pozyskało wysokie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m
Bezpieczny wyjazd z Myślęcinka
Trwają zaawansowane prace przy budowie buspasa w Myślęcinku. Ważnym elementem inwestycji jest bezpieczne rondo na połączeniu Gdańskiej i Rekreacyjnej. Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia następnych prac.
Nowe rondo w sposób bezpieczny i płynny połączy rozbudowaną o buspasy ulicę Gdańską oraz Rekreacyjną. Inwestycja zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu. Odpowiednio wyprofilowane dojazdy do ronda będą skłaniały do zredukowania prędkości. Wyspa centralna będzie miała średnicę około 32 metrów. Wokół niej zaprojektowano wybrukowaną opaskę, która ułatwi przejazd autobusom oraz większym pojazdom. Wokół ronda na wszystkich wlotach wytyczone zostaną przejścia i przejazdy rowerowe rozdzielone wysepkami kanalizującymi ruch. Na chodnikach przed przejściami z myślą o osobach niewidomych układane będą płytki ostrzegawcze i kierunkowe ułatwiające orientację. Skrzyżowanie zyska nowe oznakowanie.
Przy Gdańskiej od strony Myślęcinka oprócz buspasów od razu wykonany zostanie też dodatkowy pas do skrętu w lewo na parking, który ma zostać przebudowany w ramach innego zadania na obiekt typu P+R (Parkuj i Jedź).
Obecnie największy zakres prac realizowany jest przy poszerzeniu jezdni i wykonywaniu solidnej konstrukcji buspasów. Wykonawca przygotowuje się również do budowy tzw. by-passa (tymczasowej jezdni) na połączeniu z ul. Rekreacyjną. Pozwoli to budować rondo przy przejezdności obu pasów ruchu. Takie rozwiązanie minimalizuje utrudnienia w trakcie dużych inwestycji.
Budowa buspasa i ronda w Myślęcinku jest finansowana w oparciu o środki unijne pozyskane przez miasto na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). W ramach tego pakietu zadań zaplanowaliśmy też buspas na ul. Kolbego. Jego budowa rozpocznie się po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Inwestycja powstaje w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Rondo w liczbach:
- Średni ruch dobowy – 7796 pojazdów
- Średnica – 32 m
- Liczba wlotów – 3