[FILM] Remont ul. Łęczyckiej - ruszają prace
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który przeprowadzi remont ul. Łęczyckiej.
Pojawi się nowa nawierzchnia i chodniki. Przebudowane zostaną też wjazdy na posesje.
Dokumentacja jest już gotowa.
Ruszają prace budowlane.
Zadanie obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Curie-Skłodowskiej oraz od ulicy Curie-Skłodowskiej do ulicy Fordońskiej.
W ramach realizowanych robót wymienione zostaną krawężniki oraz przebudowany zostanie chodnik po stronie zachodniej - w stronę Kamiennej.
Wyremontowane zostaną wjazdy na posesję wzdłuż ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Bocznej do ulicy Curie-Skłodowskiej
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Trwa przygotowanie czasowej organizacji ruchu.
O zmianach będziemy informować w kolejnych komunikatach.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Curie-Skłodowskiej oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo bowiem planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Bezpieczne przejście na Wyżynach - ruszają prace.
Na ul. Wojska Polskiego powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni dedykowane przede wszystkim seniorom i osobom z niepełnoprawnościami.
Inwestycja ułatwi korzystanie z przystanków tramwajowych.
Na likwidacji starej kładki, zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy. Ruszają prace rozbiórkowe.
Na etapie konsultacji społecznych za likwidacją kładki jednoznacznie wypowiedziały się Rady Osiedla Wyżyny oraz Kapuściska, rowerzyści ze Stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna, stowarzyszenia reprezentujące pieszych w Stowarzyszeniu Społeczny Rzecznik Pieszych (obecnie Bydgoski Ruch Miejski), osoby starsze i niepełnosprawne (Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów koło Wyżyny), a także eksperci od organizacji ruchu ze Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Dlatego wybraliśmy to rozwiązanie, chociaż większą część ankietowanych proponowała pozostawienie kładki.
Szacowany koszt ewentualnej budowy nowej kładki to aż kilkanaście milionów złotych,
Wykonawca robót, którym jest firma KORMOST S.A., zakończyła prace nad projektem. Teraz ruszają prace rozbiórkowe.
Prace będą realizowane etapami.
Od poniedziałku (15.04) prowadzane będa przygotowania do zmian w organizacji ruchu w obrębie kładki.
Wykonawca przygotuje przejście na poziomie jezdni i dopiero wtedy obiekt zostanie zamknięty.
W środę 17 kwietnia rozpocznie się demontaż elementów kładki: barierki, rynny i schody.
Po wykonaniu tych prac, za pomocą dźwigów rozpocznie się całkowity demontaż obiektu nad ul. Wojska Polskiego.
Roboty nad torowiskiem będą realizowane w weekendy lub w godzinach nocnych, w celu minimalizowania utrudnień.
O szczegółach i czasowym zamknięciu ruchu tramwajowego, będziemy informować na bieżąco.
Po rozbiórce kładki, powstaną docelowe przejście dla pieszych na poziomie jezdni i zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej.
W ramach prowadzonych prac, konieczne będzie też wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).
Wszystkie prace zakończą się po wakacjach.
Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 3,6 mln zł.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Mieszkańcy często więc wskazywali na ograniczenia związane z korzystaniem z tego obiektu.
Park & Ride - wiosną warto skorzystać
Dzięki Park&Ride unikasz korków w centrum, problemów z parkowaniem a do celu możesz dojechać komunikacją miejską za darmo.
System pozwala też sporo zaoszczędzić, szczególnie przy zakupie biletu okresowego.
Co miesiąc przybywa użytkowników bydgoskiego Park&Ride.
W marcu z systemu skorzystało blisko 2900 osób
Do wykorzystania jest 5 parkingów Park&Ride: Przylesie, Las Gdański, Węzeł Zachodni, Rondo Kujawskie i Grudziądzka.
To w sumie blisko 1000 miejsc parkingowych.
System skierowany jest przede wszystkim do osób mieszkających poza Bydgoszczą i dojeżdżających tutaj do szkoły lub pracy.
Wystarczy zaparkować pojazd, a na bilecie parkingowym można podróżować komunikacją miejską za darmo. Obowiązują też bardzo atrakcyjne ceny biletów okresowych.
Park&Ride - w górę
W marcu 2024 roku z systemu skorzystało blisko 2900 osób (nie wliczając biletów bezpłatnych) - w styczniu było to ponad 2700 - a rok wcześniej 1200 osób
W ubiegłym miesiącu sprzedanych zostało też 30 biletów okresowych.
Obecnie na wszystkich parkingach odnotowujemy wzrost użytkowników. Sprzedaż biletów okresowych utrzymuje się natomiast na zbliżonym poziomie.
Warto pamiętać - warto skorzystać
Przypominamy, że bilet parkingowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym nawet dla kilku osób.
Ceny biletów okresowych są bardzo atrakcyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Możesz kupić bilet okresowy lub zaparkować na krótszy okres czasu (bilet jednorazowy).
Za parking Park&Ride zapłacisz gotówką lub kartą.
W tej cenie masz parking i bezpłatny przejazd komunikacją miejską dla siebie i wszystkich pasażerów auta.
Chcąc sprawdzić informacje o parkingach, zawsze możesz skorzystać z bezpłatnej aplikacji na telefon „Park & Ride Bydgoszcz".
Znajdziesz tam informacje dotyczące zasad parkowania, zajętości parkingów, cen za parkowanie oraz rozkłady jazdy.
Bezpłatna aplikacja „Park & Ride Bydgoszcz" do pobrania w sklepach Google Play i App Store.
Wszystkie informacje dotyczące systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ
AKCJA EDUKACJA - przejścia sugerowane
W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy.
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane.
To nowe rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.
10 kwietnia wraz z bydgoskimi Policjantami przeprowadziliśmy akcję edukacyjną na jednym z takich skrzyżowań, aby informować pieszych o wprowadzonych rozwiązaniach.
Zwracaliśmy uwagę pieszych na obowiązek zatrzymania się i zachowania ostrożności w trakcie przekraczania jezdni. Często bowiem zapominamy, że na przejściach sugerowanych, pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem !
Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.
Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.
Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie 30km/h
Przejścia sugerowane, które można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych. Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.
Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in: na ul. Pestalozziego, ul.Łużyckiej, ul. Sportowej, ul. Rejtana czy Placu Piastowskim.
Standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy jednak w obrębie szkół.
To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować większą ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Same przejścia dla pieszych wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu.
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu. To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie, nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.
Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m