Akcja Zima – prognozowane są pierwsze opady
Od najbliższego weekendu prognozowany jest spadek temperatury poniżej zera. Możliwe są również niewielkie opady. W czasie intensywnych opadów po bydgoskich ulicach może równocześnie kursować ponad 20 pługosolarek. W pierwszej kolejności zawsze kierujemy je na najważniejsze arterie i podjazdy. W razie niekorzystnych prognoz będziemy posypywać ulice przed opadami.
- Nasze działania ograniczają skutki niekorzystnych warunków pogodowych – podkreśla dyrektor ZDMiKP. – Jacek Witkowski. – W trakcie intensywnych opadów, nawet jeśli na ulicach pracują wszystkie zakontraktowane pługosolarki nie uzyskamy takich parametrów nawierzchni jak latem. Warto o tym pamiętać. W pierwszej kolejności zawsze skupiamy się na utrzymaniu przejezdności najważniejszych ulic, którymi poruszają się autobusy oraz podjazdów. Wzorem ubiegłych lat w przypadku niekorzystnych prognoz drogi będą posypywane mieszankami z solą jeszcze przed opadami. Będziemy też odśnieżać część dróg rowerowych, z których korzysta coraz więcej bydgoszczan w okresie zimowym.
Sprzęt w gotowości
Do podjęcia akcji zimowej na drogach zakontraktowaliśmy 14 pługosolarek. W przypadku bardzo ciężkich warunków gotowe do wyjazdu są 23 pługosolarki. Do odśnieżania dróg w okresie zimowym wykorzystujemy poza tym dwie równiarki. Wcześniej zamówiliśmy również niezbędne materiały. W poprzednim sezonie zużyliśmy prawie 3700 ton soli oraz blisko 600 ton piasku. Chociaż nie występowały liczne opady akcja zima kosztowała prawie 6 mln złotych. Za taką kwotę moglibyśmy wyremontować dwa razy więcej chodników lub wybudować ponad 10 przystanków wiedeńskich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W pierwszym standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów dróg. Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wszystkie odcinki w ciągu 4 godzin.
Akcja zima jest realizowana w oparciu o wieloletnie umowy z wykonawcami. Pozwala to firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt.
W planie zimowego utrzymania ujęte są:
- jezdnie,
- place publiczne,
- ciągi piesze i rowerowe,
- schody,
- przystanki tramwajowe, autobusowe,
- strefy płatnego parkowania „A” i „B”.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne utrzymują torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu. Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać:
- Telefonicznie:
- tel. 52 582 27 14 lub 15,
- kom. 783 931 717
- Mailowo:
- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pomagają nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne będą dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach. W akcji "Zima" dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań oraz informujący o czasach przejazdu. Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi.
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 6 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora. Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze. Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych.
Celujemy w unijne fundusze na nowe torowiska
We wtorek (26 listopada) wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wykonanie wielowariantowej koncepcji niezbędnej do rozwoju naszej sieci tramwajowej. To niezbędny dokument by inwestować w torowiska wykorzystując unijne fundusze. Na wstępne plany rezerwujemy 880 tysięcy złotych.
Realizacją zamówienia zainteresowane były trzy podmioty. Po analizie złożonych ofert oraz ich ocenie wybraliśmy najkorzystniejszą. Zamierzamy podpisać umowę z firmą WYG International. Zadeklarowała ona realizację zadania za kwotę 880 tysięcy złotych i duże doświadczenie zespołu projektowego. Warto podkreślić, że ten podmiot wcześniej projektował również inne bydgoskie torowiska m.in. budowę połączenia tramwajowego ulic Fordońskiej i Toruńskiej z nowym mostem przez Brdę oraz modernizację torowiska na Kapuściskach. Jeśli będzie to możliwe, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wykonawcą. Prace koncepcyjne zajmą około roku.
Nowe trasy lepiej skomunikują między innymi centrum miasta oraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo. Wielowariantowe koncepcje, określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
Więcej informacji o planowanych kierunkach rozwoju naszej sieci torowisk znajduje się w tekście „Rozbudujemy tramwajową sieć”.
Zamiana jezdni, łamane pierwszeństwo utrzymane
W czwartek (28 listopada) nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Kolbego. Ruch zostanie przełożony z jezdni południowej na nową jezdnię północną. Przypominamy, że w związku z ostatnimi pracami zamknięta jest tymczasowo ulica Skośna. To już ostatnie etapy prac na Osowej Górze.
Po przełożeniu ruchu utrzymane zostanie pierwszeństwo łamane na kierunku Kolbego-Centrum. Zmiana organizacji ruchu w połączeniu z wcześniejszym zamknięciem ulicy Skośnej pozwoli dokończyć budowę nowej południowej jezdni ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Lidlem i lasem. Powstają tam rozbudowane skrzyżowania skanalizowane z sygnalizacją. Do skrętu w kierunku centrum na Skośnej i Kolbego kierowcy będą mieli dwa pasy ruchu. Dodatkowo na Kolbego z pasa do prawoskrętu w kierunku centrum będą mogły również skręcać autobusy.
Rondo w budowie. Zmiany w organizacji ruchu
We wtorek (3 grudnia ) rozpocznie się kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Wykonywana będzie wschodnia część nowego skrzyżowania z ruchem okrężnym. Na Błoniu skorygowany zostanie tymczasowo przebieg linii autobusowej nr 57.
Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął z końcem października. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie ul. Stawowej od strony wschodniej (dojazd od strony cmentarza).
W związku z tym linia nr 57 kierowana będzie od ronda u zbiegu Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do pętli Błonie objazdem. Autobusy pojadą ulicami 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich i Szubińską. Wyłączone z obsługi będą przystanki Stawowa –Władysława IV i Schulza-Stawowa. Na trasie objazdowej dla kierunku Dworzec Główny wytyczone zostaną przystanki:
- Szubińska / Żwirki i Wigury
- Stawowa / 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich (tymczasowy)
Dla kierunku Błonie funkcjonować będą natomiast przystanki:
- Szubińska / Gnieźnieńska
- Szubińska / Żwirki i Wigury.
Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.
W ramach realizowanej inwestycji zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom.
Zakończenie podstawowych prac przy sprzyjającej pogodzie planowane jest jeszcze w tym roku.