Zabytkowym tramwajem po Bydgoszczy
Od soboty (8 lipca) zostanie uruchomiona zabytkowa linia tramwajowa nr H, która kursować będzie na trasie Wilczak - Kapuściska.
Tramwaj Herbrand kursować będzie przez całe wakacje - w soboty, niedziele i święta.
Pojazd szynowy koloru kremowego pochodzi z roku 1896 (renowacje przeprowadzono w 2012 r.).
Ma długość blisko 8 metrów, posiada 30 miejsc stojących i 15 siedzących.
Zapraszamy do przejażdżki
Rozkład jazdy znajdziecie Państwo TUTAJ
Zaczynamy budowę przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej
W poniedziałek (10 lipca) rozpocznie się budowa nowych przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej przy skrzyżowaniu z ul. Chodkiewicza.
Wyniesione przystanki poprawią bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na placu Teatralnym.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej.
Poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Inwestycję w trybie „Zaprojektuj i wybuduj" zleciliśmy w ubiegłym roku.
Wykonawca, firma Affabre zakończyła już wszystkie prace projektowe i skompletowała niezbędne pozwolenia.
W poniedziałek 10 lipca rozpoczną się prace budowlane.
Wykonawca chce wykorzystać zamknięcie ruchu tramwajowego na Gdańskiej oraz okres wakacji do zrealizowania jak największej części robót w obrębie torowiska.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest jesienią.
Ulica w trakcie robót będzie przejezdna.
W trakcie prowadzonych prac, przystanek tramwajowy w kierunku Myślęcinka zostanie przesunięty bliżej miasta.
Docelowo nowe wyniesione przystanki w obu kierunkach będą nieznacznie przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego.
Zgodnie z projektem wykonawca przebuduje pasy ruchu na jezdni po obu stronach torowiska oraz chodniki na wysokości zaprojektowanych przystanków. Nowe perony przystankowe będą miały długość około 30 metrów.
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów.
Na ul. Gdańskiej przed skrzyżowaniem z ul. Chodkiewicza jeszcze przed budową przystanku wiedeńskiego dla bezpieczeństwa pasażerów zastosowane zostało tymczasowe rozwiązanie w postaci wyspowego progu zwalniającego.
Docelowo ulicę Gdańską wyposażymy w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej.
Gotowa koncepcja, która była także przedmiotem konsultacji społecznych, zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).
Testuj z nami autobus elektryczny
Od 4 do 13 lipca Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny e-Citaro.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych nr 57 i 80 a w weekendy nr 59.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki.
Testowany elektryk to model Mercedes e-Citaro
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny.
Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.
Pojazd i umożliwia podróż 72 pasażerom z czego 31 to miejsca siedzące.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. na całej długości jest niskopodłogowy a podłoga pokryta jest wykładziną antypoślizgową.
Posiada też miejsca na wózek inwalidzki, wózek dziecięcy i rampę ułatwiającą dostanie się do pojazdu.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie – odporne na ścieranie i akty wandalizmu
Autobus elektryczny będzie kursował na linii autobusowej nr: 57 i 80 a w weekendy linii nr 59.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Autobus elektryczny jest pomalowany na szaro więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego
dzień powszedni
Linia numer 57
Odjazdy z pętli Błonie: 5:57, 11:48, 13:28, 15:12.
Odjazdy z pętli Dworzec Główny: 5:13, 10:54, 12:34, 14:12.
Linia numer 80
Odjazdy z pętli Port Lotniczy: 8:03, 10:03, 17:03.
Odjazdy z pętli Dworzec Główny: 6:52, 9:04, 16:01.
dzień wolny
Linia numer 59
Odjazdy z pętli Błonie: 14:35, 16:05, 17:35, 19:05, 20:40, 22:05.
Odjazdy z pętli Kapuściska: 13:45, 15:15, 16:45, 18:15, 19:45, 21:24.
Pół roku do końca prac przy budowie mostów.
Wykonawca budowanych mostów nad Brdą, prowadzi prace na torowisku.
Zamontowane zostały wszystkie słupy trakcyjne i montowana jest sieć trakcyjna. Układane są nowe tory na ul. Toruńskiej i ul. Perłowej. Kontynuowane są roboty przy zbrojeniu mostu drogowego. Trwają też dalsze prace przy układaniu nawierzchni na ul. Fordońskiej.
Zgodnie z zawartym aneksem do umowy, pierwsze prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Umową z firmą Trakcja Spółka Akcyjna została podpisana w lipcu 2021 roku i zakładała zakończenie inwestycji w dwa lata czyli do lipca bieżącego roku.
W związku jednak pandemią i wojną w Ukrainie, które zakłóciły ciągłość budowy, Wykonawca wniósł do Zamawiającego (ZDMiKP) wniosek o zmianę i wydłużenie terminu realizacji zadania o 6 miesięcy.
Dodatkowo napotkane przez Wykonawcę utrudnienia związane z odmiennymi warunkami hydrologicznymi pod obiekty mostowe i komory kanalizacji deszczowej, również wpłynęły na termin końcowy zadania.
Wobec powyższego konieczne stało się wydłużenie terminu na realizację całej inwestycji.
Most tramwajowy, torowisko na ul. Toruńskiej i Perłowej mają być wykonane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 15 grudnia 2023 roku
Roboty drogowe wraz z budową mostu drogowego mają zostać zrealizowane do 29 lutego 2024 roku (z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie).
Aktualnie jesteśmy w trakcie zawarcia aneksu do umowy na wydłużenie terminu realizacji zgodnie z powyższymi ustaleniami.