Aktualności

Czytaj więcej...Podpisaliśmy umowę na budowę ważnego odcinka drogi rowerowej z kładką nad magistralą węglową, który połączy wyremontowane w poprzednich latach ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej.
Wcześniej wybraliśmy wykonawców infrastruktury rowerowej wzdłuż ulic: J. Sułkowskiego i Sudeckiej.
Wartość tych 3 zadań to ponad 30 mln zł.
Sfinansujemy je z budżetu miasta i środków europejskich.

- Przyspieszamy budowę dróg rowerowych – mówi zastępca prezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – To możliwe dzięki pozyskaniu przez naszą Metropolię środków europejskich na rozwój tego typu infrastruktury. Stawiamy przede wszystkim na poprawę spójności istniejącej sieci dróg rowerowych oraz lepsze skomunikowanie z sąsiednimi gminami. To trasy, którymi codziennie wielu mieszkańców może dojeżdżać do pracy, szkół. W weekendy natomiast otwierają przed mieszkańcami Bydgoszczy możliwość korzystania z wielu malowniczych ścieżek wokół miasta. To jeden z naszych elementów budowy miasta ze zrównoważonym transportem.

Czytaj więcej...Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe

Z firmą Kormost, która złożyła najkorzystniejszą umowę w przetargu, podpisaliśmy umowę na budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Inwestycja o wartości ponad 10 mln zł realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj".

Zakres zadania obejmuje też między innymi:
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
- dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.

Umowa zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku.
Zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej...Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie
W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy też umowę z firmą Strabag na budowę jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta.

Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Przygotowana wcześniej koncepcja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów).

Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiadać będzie firma Strabag.
Zakończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku.
Na to zadanie również wykorzystamy dofinansowanie z funduszy europejskich.

Czytaj więcej...Rowerem przez osiedle Leśne
Za nami także podpisanie umowy na prace projektowo-budowlane na osiedlu Leśnym. Za ich wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiadać będzie firma Betpol.

Wartość zadania to 13,4 mln zł, przeznaczymy na ten cel środki z budżetu miasta.
W ten sposób do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe. 

Czytaj więcej...Szereg wykonych zadań 
Wiosną oddaliśmy do użytku drogi rowerowe wzdłuż nowych mostów na Kazimierza Wielkiego i pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu.
Trwają prace przy budowie brakujących dróg rowerowych w rejonie ul. Magnuszewskiej na Wyżynach.
Uzupełnimy też metropolitalną ścieżkę rowerową z Tryszczyna do Bożenkowa o krótki fragment przebiegający po terenie miasta na osiedlu Janowo (od ul. Biwakowej do mostu na Brdzie). Prace na terenie miasta finalizowane będą jesienią.
Podpisaliśmy również umowę w trybie zaprojektuj i buduj na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Jej częścią jest budowa drogi rowerowej od Perłowej do pętli Stomil.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną także przy bulwarach pomiędzy ul. Krakowską i mostami Kazimierza Wielkiego.

Czytaj więcej...Prace projektowe dla kolejnych zadań
Zawarliśmy też umowy na zaprojektowanie (wraz pozwoleniami) tras wzdłuż ulic: Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta); E. Petersona; M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta); Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta); Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej

Ponadto zleciliśmy przygotowanie koncepcji (Programów Funkcjonalno-Użytkowych) dla tras wzdłuż ulic:
Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej
Glinki od Dąbrowy do wjazdu na teren BPPT (za nami konsultacje społeczne)

Posiadamy też gotowe koncepcje dróg rowerowych wzdłuż ul. Kieleckiej oraz odcinka ul. Toruńskiej od pętli Stomil do granicy miasta. Rowerowe zadania będziemy uruchamiać sukcesywnie do pozyskiwanych środków zewnętrznych oraz w oparciu o budżet miasta. Część zadań trafia do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.

Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 140 km kilometrów dróg rowerowych. 

Czytaj więcej...Trwa budowa dodatkowych miejsc postojowych w sąsiedztwie pętli autobusowej na Błoniu.
To kolejny parking, który powstaje w tej części osiedla.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.


Nowe miejsca postojowe powstają pomiędzy pętlą a ulicą S. Okrzei na wysokości pawilonu handlowego.
Lokalizacja w żaden sposób nie utrudnia manewrów autobusów.

Czytaj więcej...W ramach zadania utworzymy 14 stanowisk postojowych, w tym jedno dedykowane osobom z niepełnosprawnościami.

Wykonane zostały już prace ziemne. Teraz wykonawca rozpocznie roboty przy układaniu podbudowy.
Prace zakończą się po wakacjach.

W poprzednich latach na Błoniu zbudowaliśmy kilka innych parkingów, na których parkować może ponad 200 pojazdów.
Czytaj więcej...
Miejsca postojowe powstały w następujących lokalizacjach:
• przy ul. 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich
• przy ul. L. Waryńskiego
• w rejonie ul. R. Abrahama
• przy ul. W. Broniewskiego
• przy ul. A. Madalińskiego

Czytaj więcej...Trasy Rowerowe Okolic Bydgoszczy (TROBy) to społeczny projekt, który ma aktywizować rowerzystów.
Na schemacie wymyślonym na podobieństwo tablicy zegara, umieszczono dwanaście rowerowych pętli, mających swój początek i koniec w naszym mieście.

To ciekawa propozycja na wakacje, dla wszystkich miłośników jednośładów.


Od początku maja działa internetowa strona - Trasy Rowerowe Okolic Bydgoszczy - TUTAJ
Jej głównym motywem jest mapa z wyznaczonymi propozycjami dwunastu tras wokół Bydgoszczy – jak dwanaście godzin na tablicy zegara.
To społeczny projekt, który ma być inspiracją i promocją turystki rowerowej w naszym regionie.

Czytaj więcej...Bydgoszcz jak tarcza zegara
Trasy opisane na stronie są oznaczone na mapie różnymi kolorami, ponumerowane i kolejno ułożone wokół Bydgoszczy, tak jak godziny w zegarze. Wszystkie są pętlami rozpoczynającymi się i kończącymi w Bydgoszczy

Na trasach zaznaczone są różne punkty przydatne podczas wypraw rowerowych: atrakcje turystyczne, jeziora, restauracje, miejsca odpoczynku rowerzystów (MOR) i stacje PKP.

Czytaj więcej...Dodatkowo znajdziemy też miejsca na przystępne noclegi dla rowerzystów: kempingi, schroniska czy leśne strefy, w których można nocować.
Atrakcje na szlakach są sukcesywnie opisywane a strona jest cały czas w rozbudowie.

Partnerem tej rowerowej inicjatywy jest między innymi miasto Bydgoszcz.

Czytaj więcej...W rankingu miast przyjaznych kierowcom Bydgoszcz zajęła 2. miejsce.

Po naszych ulicach kierowcy poruszają się coraz płynniej i co najważniejsze bezpieczniej.
Sprzyja temu niewątpliwie zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań.

Mała liczba kolizji
w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie rankingu miast najbardziej przyjaznych dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i systemy parkingowe.

Czytaj więcej...W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez specjalistów firmy z branży oponiarskiej i nawigacji dla kierowców.
Bydgoszcz zajęła w rankingu drugą lokatę.

Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 38 km/h poza centrum i 29 km/h w centrum). Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS.

W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej.

W ostatnich latach zakończyliśmy m.in. rozbudowę ul. Kujawskiej, Grunwaldzkiej, Trasy Uniwersyteckiej oraz budowę nowych mostów nad Brdą. Trwa też przebudowa ul. Pod Skarpą.

Czytaj więcej...Oprócz dużych inwestycji realizujemy też wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
- doświetlanie przejść,
- budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów,
- budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających,
- budowa sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań,
- nowoczesne oznakowanie ulic

 

Link do pełnych wyników rankingu.

 

Strona 11 z 434