Aktualności komunikacyjne
Nazwiska lokalnych Patriotów na bydgoskich tramwajach
Już 30 bydgoskim tramwajom patronują Osoby zasłużone dla naszego Miasta.
Nazwiska wybrano w konkursach przeprowadzonych w 2015 i 2017 roku.
Wśród patronów nie mogło zabraknąć wielkich patriotów walczących o niepodległą Polskę m. in. Witolda Bełzy, Jana Maciaszka czy por. Leszka Białego.
Są też wybitne postacie ze świata sportu, kultury i sztuki, mocno związane z naszym Miastem.
Przybliżamy sylwetki patronów bydgoskich Swingów.
W związku z budową nowej linii w ciągu ul. Kujawskiej (2017 rok) i modernizacją sieci na Kapuściskach, zamówiliśmy 18 nowoczesnych pojazdów.
Ogłoszony został też plebiscyt na patronów bydgoskich tramwajów.
W 2015 roku podobny plebiscyt przeprowadzony został przy okazji zakupu nowoczesnego taboru do obsługi torowiska w Fordonie.
Na 11 listopada przybliżamy patronów bydgoskiego taboru.
Wybrane przez bydgoszczan nazwiska, którymi nazwane zostały bydgoskie tramwaje to między innymi:
Jan Maciaszek (pierwszy prezydent Bydgoszczy)
por. Leszek Biały (Podporucznik Armii Krajowej, szef łączności okręgu pomorskiego),
Witold Bełza (Bibliotekarz i literat. Dyrektor Biblioteki Miejskiej na Starym Rynku przez cały okres międzywojenny i w latach 1945-52. Doprowadził do odzyskania z rąk niemieckich dzieła biblioteki bernardyńskiej),
Jan Biziel (lekarz, działacz niepodległościowy i społeczny, radny miejski, Honorowy Obywatel Bydgoszczy).
Marian Rejewski (polski matematyk i kryptolog, który w 1932 roku złamał szyf Enigmy czyli maszyny szyfrującej używanej przez hitlerowskie Niemcy),
Wincenty Gordon (działacz społeczny i historyk. Łącznik i sanitariusz w czasach Powstania Wielkopolskiego. Komendant drużyn skautowych w Bydgoszczy w okresie międzywojennym. Podczas II wojny światowej organizował trójki Szarych Szeregów. Zajmował się także opisywaniem historii Bydgoszczy),
Anna Jachnina (Autorka najbardziej popularnej piosenki z czasów okupacji hitlerowskiej "Siekiera, motyka". Żołnierz Armii Krajowej. Wiezień obozów w Auschwitz i Ravensbruck. Od 1947 roku mieszkała w Bydgoszczy. Pracowała w radiu jako kierownik redakcji kulturalnej),
Bartłomiej z Bydgoszczy (zakonnik-bernardyn, urodzony w Bydgoszczy ok. roku 1480. Opiekował się biblioteką klasztorną. Był też nauczycielem w szkole klasztornej. Napisał dwa słowniki: łacińsko-polski oraz gramatyczny),
Pola Negri ( polska aktorka filmowa i teatralna, międzynarodowa gwiazda kina niemego, w 1920 roiku zakupiła kamienicę i zamieszkałą w Bydgoszczy przy ul. Zamoyskiego 8)
Leon Barciszewski (Prezydent Bydgoszcz od listopada 1932 roku),
Leon Wyczółowski (polski malarz, grafik i rysownik, jeden z czołowych przedstawicieli Młodej Polski w nurcie malarstwa realistycznego, miłośnik Bydgoszczy)
Jeremi Przybora (współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Z Bydgoszczą związany dwojako. Przed II wojną przyjeżdżał na wakacje do majątku krewnych na terenie obecnego Nowego Fordonu. Po II wojnie pracował w rozgłośni Polskiego Radia w Bydgoszczy),
Andrzej Szwalbe (twórca życia kulturalnego w Bydgoszczy. Pomysłodawca wielu artystycznych przedsięwzięć. Inicjator zbudowania Filharmonii Pomorskiej i opery w Bydgoszczy a także gmachu BWA. Odegrał decydującą rolę w powołaniu Akademii Muzycznej),
Michał Jagodziński (wieloletni dyrektor i prezes Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Działacz Solidarności),
król Kazimierz Wielki (ostatni władca z dynastii Piastów. W 1346 roku nadał Bydgoszczy prawa miejskie),
Andrzej Brończyk (Legendarny piłkarz Zawiszy)
Obecnie już 30 tramwajów otrzymało nazwy Osób zasłużonych dla naszego Miasta.
Nie tylko tramwaje
Wielu zasłużonych dla Miasta otrzymało też pamiątkowe tablice wmurowane w bruk ul. Długiej.
W Alei Autografów znajdują się tak znamienite nazwiska współcześnie zasłużonych dla Bydgoszczy jak: Irena Szewińska, Jerzy Hoffman, Rafał Blechacz, Zbigniew Boniek, Lech Wałęsa, Tomasz Gollob, Irena Santor, Maciej Figas, Paweł Łysak czy prof. Aleksander Araszkiewicz,
Rządowa ustawa – musimy oszczędzać prąd
Bydgoszcz wprowadza kolejne oszczędności w związku z wysokimi cenami energii i wytycznymi rządu.
Mimo tych działań w przyszłym roku miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy.
Celem jest obniżenie zużycia energii o 10 procent.
- Szukaliśmy takich rozwiązań, które jak najmniej dotykają mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - To trudne, bo od wielu lat wdrażaliśmy już pakiet działań związanych z ograniczaniem zużycia energii czy tworzyliśmy grupy zakupowe, by uzyskiwać jak najkorzystniejsze ceny. Na razie nie korzystamy z radykalnych rozwiązań wprowadzonych w innych miastach polegających np. na całkowitym wyłączeniu oświetlenia czy zamykania całkowicie basenów.
Bydgoszcz w ubiegłym roku za energię zapłaciła 33,4 mln zł. W przyszłym roku, po wprowadzeniu oszczędności Miasto szacuje, że wyda na ten cel aż 71,2 mln zł.
W Bydgoszczy w związku z przyjętą ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach
- wyłączeniem z użytkowania saun
Szczegółowy wykaz wszystkich działań znajduje się w załączonej prezentacji TUTAJ.
Montaż Jarmarku Świątecznego i pierwsze zmiany w ruchu
Na czas trwania Bydgoskiego Jarmarku Świątecznego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu w obrębie ul. Grodzkiej, ul. Mostowej, Placu Teatralnego, Rybiego Rynku, ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego, ul. Jezuickiej, ul. Długiej, ul. Farnej.
Pierwsze zmiany w ruchu będą wprowadzane już od 7 listopada.
W okresie poprzedzającym rozpoczęcie Jarmarku (tj. od poniedziałku 07.11.2022 roku) zostanie wprowadzony obustronny zakaz zatrzymywania się na ul. Placu Teatralnym oraz nastąpi jego zamknięcie wraz z ul. Mostową i ul. Grodzką (od ul. Podwale do ul. Mostowej).
Wjazd na zamknięte ulice będzie możliwy tylko dla pojazdów służb miejskich i zaopatrujących Jarmark.
Natomiast pojazdy obsługujące placówki handlowe i usługowe przy ul. Jatki, budowę przy ul. Grodzkiej, banki oraz mieszkańców przy Placu Teatralnym tylko w godz. 8.00-12.00 i 20.00-22.00.
W czasie montowania na ul. Mostowej i Placu Teatralnym infrastruktury Jarmarku, będą możliwe czasowe wstrzymywania ruchu uprzywilejowanych pojazdów oraz ruchu pieszych na ul. Mostowej i Focha.
W terminie od 17.11.2022 roku do 24.12.2022 roku zostaną również zmienione godziny dojazdu i zasady korzystania z kopert dla dostaw wyznaczonych przy ul. Jana Kazimierza, ul. Batorego i ul. Jezuickiej. Korzystanie z tych stanowisk będzie możliwe w godz. od 06.00 do 11.30 i od 21.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
Natomiast przy ul. Krętej korzystanie ze stanowisk dla dostaw będzie możliwe w godz. od 06.00 do 22.00 we wszystkie dni tygodnia.
W terminie od 19.11.2022 roku do 22.12.2022 roku umożliwione zostanie realizowane dostaw do punktów handlowych Jarmarku urządzonych wzdłuż ul. Mostowej i Placu Teatralnego w godz. od 10.00-12.00 i 20.00-22.00.
Demontaż infrastruktury Jarmarku rozpocznie się po zakończeniu imprezy tj. po 22.12.2022 roku.
Przywrócone zostaną również zasady dotyczące zaopatrujących Jarmark z okresu od 07 do 19.11.2022 roku.
Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona do 30.12.2022 roku.
Zmiana obsługi Gminy Białe Błota
Od 5 listopada br. (sobota) zostaną wprowadzone następujące zmiany w obsłudze komunikacyjnej gminy Białe Błota:
- Uruchomiona zostanie kolejna linia międzygminna o numerze 42. Będzie to linia kursująca od pętli Błonie przez Białe Błota, Ciele, Kruszyn Krajeński, Białe Błota do pętli Błonie.
Linia będzie funkcjonowała we wszystkie dni tygodnia (23 kursy w dni powszednie, 8 kursów w soboty, 7 kursów niedziele i święta),
- Linia nr 91 będzie realizowała przewóz na trasie Błonie – Przyłęki bez wjazdu na przystanek Ciele / Ogrody i bez obsługi Kruszyna Krajeńskiego (14 kursów w dni powszednie, 6 kursów w soboty, 5 kursów w niedziele i święta),
- zmiany w linii nr 96 na trasie Błonie – Trzciniec – Zielonka – Przyłęki, (14 kursów w dni powszednie oraz po 5 kursów w soboty, niedziele i święta).
Godziny odjazdów zostały uzgodnione z Władzami Gminy Białe Błota.
W ostatni czasie na liniach międzygminnych wprowadziliśmy wozy przegubowe na linii nr 90 i wzmocnienia (więcej kursów) na linii nr 92.