Rowerem po placu Weyssenhoffa
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcamy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.
Zmiany poprawiają nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwiły stworzenie kolejnych tras dla rowerzystów.
W kilkunastu miejscach Bydgoszczy wprowadziliśmy już pasy, kontrapasy oraz kontraruch rowerowy.
Niestety wielu rowerzystów nie wie jeszcze jak korzystać z nowych rozwiązań, szczególnie dotyczy to zmian na placu Weyssenhoffa.
Przypominamy, że KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych, pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu i sprzyja poprawie bezpieczeństwa,
Kontraruch łatwo rozpoznać po znakach „zakaz wjazdu – nie dotyczy rowerów" oraz czerwonych krótkich pasach na wlotach w daną ulicę. Rowerem można jechać więc w obu kierunkach. Przypominamy, że rowerzyści poruszać powinni się po prawej stronie jezdni, patrząc w kierunku swojego ruchu.
KONTRAPAS ROWEROWY jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy. Rowerzysta jadąc więc zgodnie z kierunkiem aut, MUSI poruszać się po jezdni, po prawej stronie zgodnie z zasadami ogólnymi.
Ruch w przeciwną stronę odbywa się po kontarpasie rowerowym.
Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy [ przykład na zdjęciu - jadąc w dół ul. Bełzy korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów ]
PAS ROWEROWY to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Takie rozwiązanie rowerzyści można napotkać już od dawna na al. Ossolińskich, ul. Gdańskiej. W ostatnim czasie pasy rowerowe domalowaliśmy na Alejach Adama Mickiewicza, Powstańców Wielkopolskich oraz Plac Józefa Weyssenhoffa.
Na tym ostatnim wielu rowerzystach nie wie jak korzystać z nowych rozwiązań i zjeżdza z pasa rowerowego bezpośrednio pod rozpędzone auta.
Przypominamy więc, że rowerzysta dojeżdża do placu Weyssenhoffa głównymi ulicami (ul. Powstańców Wielkopolskich – od strony ul. Ogińskiego, Al. Mickiewicza – od strony ul. Gdańskiej czy Al. Ossolińskich – od strony ul. Sieńki) wyznaczonymi pasami rowerowymi:
- aby skręcić rowerem w prawo (z ul. Powstańców Wielkopolskich w Al. Mickiewicza, z Al. Mickiewicza w Al. Ossolińskich lub z Al. Ossolińskich w ul. Powstańców Wielkopolskich) pozostajemy na prawym czerwonym pasie.
- chcąc rowerem skręcić w lewo (z Powstańców Wielkopolskich w Al. Ossolińskich, z Al. Mickiewicza w Powstańców Wielkopolskich, czy z Al. Ossolińskich w Al. Mickiewicza) zmieniamy rowerem pas ruchu na ogólny - "po jezdni" (za znakiem F-19 i na wysokości symbolu poziomego typu „sierżant", a po skręcie w lewo wjeżdżamy na pas rowerowy (pomiędzy jezdniami).
Dodatkowo pragniemy poinformować, że w związku z planowanymi pracami miejskich wodociągów, przesunęliśmy termin malowania oznakowania poziomego na al. Mickiewicza w kierunku placu Weyssenhoffa..
Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ
Pamiętaj:
Kontraruch rowerowy – ruch rowerów na jezdni ulicy jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów, bez wydzielonego pasa ruchu dla rowerów.
Kontrapas ruchu dla rowerów – wydzielony pas jezdni na ulicy jednokierunkowej przeznaczony do ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.
Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Salon Bydgoszczy jeszcze bardziej przyjazny pieszym i rowerzystom
Trwa rewitalizacja placu Kościeleckich. Niedługo zlecimy przebudowy Rybiego Rynku oraz ulic Grodzkiej i Pod Blankami.
Już teraz jednak uporządkujemy ruch na wielu ulicach w ścisłym centrum Miasta.
Kolejny odcinek ul. Mostowej oddajemy pieszym i rowerzystom.
Zmiany na kolejnych ulicach w obrębie Starego Rynku pozwolą natomiast poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć ruch w Salonie Bydgoszczy.
Dotychczasowa funkcja komunikacyjna ulicy Mostowej zostanie mocno ograniczona.
Zależy nam, by była to strefa przede wszystkim dla pieszych, rowerzystów, a sam most pozwalał na organizowanie jeszcze częściej różnych wydarzeń, jak na przykład Bydgoski Jarmark Bożonarodzeniowy oraz rozszerzać ofertę innych imprez odbywających się w tej części miasta.
Planowane zmiany jeszcze bardziej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie jego natężenia. Pozwolą poza tym wyeksponować nieprzeciętny charakter obszaru Starego Rynku oraz uliczek do niego przylegających. O takie rozwiązania apelowały między innymi bydgoskie organizacje społeczne i stowarzyszenia.
Co się zmieni ?
Przejazd przez ul. Mostową zostanie zamknięty.
Ruch pojazdów przez most z przyległymi fragmentami ul. Grodzkiej będzie niemożliwy za wyjątkiem pojazdów służb komunalnych i ratunkowych.
Dla kierowców dostępny będzie wyłącznie parking na placu Teatralnym z wjazdem od strony ul. F. Focha.
Odcinek ten będzie dwukierunkowy, działający wyłącznie na tzw. prawoskrętach. Wyjazd z ul. Mostowej nie będzie już sterowany sygnalizacją świetlną. Na istniejących sygnalizatorach uruchomione będzie tylko pulsujący sygnał ostrzegawczy.
Zamknięcie przejazdu przez most, wiąże się również ze zmianami w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie całego Starego Miasta.
Najważniejsze z nich to:
- wyłączony zostanie z ruchu odcinek ul. Grodzkiej przy Spichrzach.
- ruch kołowy od ul. Jezuickiej (przy Urzędzie Miasta) będzie mógł się odbywać poprzez ul. Farną w kierunku ul. Przyrzecze, która na całym odcinku będzie jednokierunkowa i skierowana do ul. Długiej.
- na ul. Pod Blankami (odc. od Jana Kazimierza do ul. Podwale) odwrócony zostanie kierunku ruchu. Zmiana ta ograniczy niewątpliwie ruch na ul. Długiej.
- wyłączenie z ruchu fragmentu ulicy Długiej od strony ul. Jana Kazimierza (przy tramwaju) poprzez zastosowanie słupków jak na przyległych ulicach. Odcinek ulicy Długiej od ul. Jana Kazimierza do ul. Podwale będzie dwukierunkowy, z możliwością wjazdu tylko od ul. Podwale.
W związku ze zmianami na tych dwóch ulicach konieczne stanie się również wprowadzenie niewielkich zmian porządkowych na ul. Kazimierza Wielkiego poprzez optyczne jej przewężenie od strony ul. Pod Blankami (donice, elementy małej architektury).
MAPA POGLĄDOWA ZMIAN [kliknij aby powiększyć]
MAPA SZCZEGÓŁOWA [pdf - kliknij aby otworzyć]
Cały obszar Starego Miasta (ograniczony ulicami Bernardyńską, Wały Jagiellońskie, Nowy Rynek-M. Wierzbickiego, Wełniany Rynek-Brdą ) dodatkowo zostanie oznakowany znakami zakazu ruchu, które nie będą dotyczyć pojazdów: dojeżdżających na teren posesji i parkingi, zaopatrzenia, taksówek, oznakowanych pojazdów służb miejskich i ratunkowych, pojazdów z zezwoleniem zarządcy, hulajnóg elektrycznych i rowerów.
Ustawienie nowego oznakowania pionowego rozpoczniemy jeszcze w tym tygodniu.
Jeszcze więcej zmian w centrum Miasta
W wakacje zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku oraz ulic Pod Blankami, Malczewskiego, Zaułek, Przy Zamczysku i Przyrzecze, Jana Kazimierza i Grodzkiej.
We wskazanych miejscach pojawi się estetyczna nawierzchnia z wykorzystaniem materiałów kamiennych oraz stylizowane oświetlenie uliczne.
Z kolei Rybi Rynek zmieni się w elegancki plac publiczny, gdzie będą mogły odbywać się wydarzenia organizowane między innymi przez muzeum okręgowe, Teatr Kameralny czy Miejskie Centrum Kultury.
Trwają również intensywne przygotowania do konkursu na zagospodarowanie placu Teatralnego.
Wcześniej rozpoczęła się kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Zakres prac obejmuje m.in. budowę podziemnych zbiorników na deszczówkę. Zachowane zostaną istniejące kasztanowce.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia. Piesi zyskają równe estetyczne chodniki w śródmiejskim stylu.
Bydgoszcz odzyskuje swój Salon
W ostatnich latach samochody zniknęły między innymi ze zrewitalizowanego Starego Rynku i kilku przyległych ulic.
Również ulica Długa stała się przestrzenią zdecydowanie bardziej przyjazną dla pieszych.
Wraz rozbudową ulicy Kujawskiej przebudowany został jej ostatni odcinek od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami.
Otwarcie wielopoziomowego parkingu na ul. Grudziądzkiej umożliwiło też zamknięcie dla ruchu samochodowego Wyspy Młyńskiej.
Wszystkie te działania są częścią ogromnego programu kompleksowej rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.
Malowanie oznakowania poziomego - lista ulic (12.06 -16.06)
W związku z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania, kontynuujemy prace przy malowaniu oznakowania poziomego w centrum miasta.
Znika część miejsc postojowych na chodnikach, wprowadzamy kontrapasy rowerowe a część ulic przekształcamy w drogi jednokierunkowe.
Lista ulic na których będa prowadzone prace - od poniedziałku do piątku (12.06-16.06):
- kontynuacja prac na ul. Krasińskiego i ul. Sportowej
- prace na ul. Wyczółkowskiego, ul. Chopina (od Moniuszki do Sportowej) oraz ul. Krakowskiej
- ul. Jagiellońska – parking przy budynku 70a w zakresie stanowisk dla osób niepełnosprawnych oraz Jagiellońska 75-77 – miejsca postojowe wzdłuż jezdni
W trakcie prac przy malowaniu oznakowania poziomego, wprowadzamy tymczasowe zakazy parkowania.
Informacje dla mieszkańców są zamieszczone na tablicach wzdłuż konkretnych ulic oraz na katkach umieszczonych "za wycieraczkami" parkujących aut.
Kierowcy którzy nie dostosują się do zakazów parkowania, będą ukarani mandatami a ich pojazdy zostaną odholowane.
Komunikacja przyjazna Turystom
W Bydgoszczy rośnie liczba turystów.
W ubiegłym roku do naszego miasta przyjechało ponad pół miliona osób.
Każdy odwiedzający nasze miasto może zwiedzać muzea, zabytki i galerie. Przygotowaliśmy dla nich też atrkacyjną ofertę komunikacyjną.
Bydgoska karta Turysty, Rower Aglomeracyjny czy parkingi PArk& Ride - do wykorzystania w atrakcyjnej cenie.
Bydgoska Karta Turysty funkcjonuje w naszym mieście od 2021 roku.
Projekt ma zachęcać turystów do obejrzenia jak największej liczby atrakcji w naszym mieście.
Pakiet zapewnia możliwość bezpłatnego skorzystania z najpopularniejszych bydgoskich atrakcji turystycznych w tym: muzea, galerie, restauracje, lodowisko, zoo, park rozrywki, spacer z przewodnikiem, rejs tramwajem wodnym czy wypożyczenie kajaka.
W ub. roku po Bydgoską Kartę Turysty sięgnęło ponad 700 osób.
Jeden z pakietów daje również możliwość podróżowania komunikacją miejską.
Zintegrowaliśmy systemy informatyczne, który pozwoliły połączyć Kartę Turysty z Bydgoską Kartą Miejską.
Dzięki temu osoby odwiedzające Bydgoszcz, mogą podróżować po mieście bez konieczności kupowania biletu. Wszystkie dane są zapisywane kodem QR na Karcie Turysty.
Przypominamy, że Karta Turysty jest kartą wirtualną.
To przede wszystkim wygoda dla turystów, bo nie muszą kupować osobnych biletów do obiektów kulturalnych czy na komunikację miejską.
Wszystko jest w telefonie.
Szczegóły dotyczące Karty Turysty znajdziesz TUTAJ
Osoby zwiedzające Bydgoszcz mają również możliwość skorzystania z Taryf Turystycznych Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
TARYFA TURYSTYCZNA 12H
12 – godzinny, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 19 zł. -aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
TARYFA TURYSTYCZNA 24H
jednodniowy, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 29 zł. - aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
Jeżeli przyjechałeś do Bydgoszczy samochodem to możesz skorzystać z parkingów Park&Ride (Parkuj i Jedź).
Dzięki temu pozostawisz auto na parkingu, a po mieście możesz podróżować komunikacją miejską za darmo.
Koszt uzależniony jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu P&R.
Od kwietnia można również skorzystać z biletów okresowych.
Więcej o Park&Ride przeczytasz TUTAJ
W Bydgoszczy coraz więcej miejskich usług możesz też opłacić swoim telefonem.
Nie potrzebujesz już kupować papierowych biletów na przejazd autobusem czy tramwajem.
Nie trzeba też posiadać bilonu za opłacanie Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Wystarczy pobrać aplikację na telefon.
Przypominamy o "apkach" dzięki którym wszystkie opłaty stają się szybsze i znacznie prostsze - TUTAJ