30 osiedlowych ulic z twardą nawierzchnią
Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy budowę ulic Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej na Osowej Górze.
W 2022 roku powstało w sumie aż 30 ulic z twardą nawierzchnią.
Pomagały w tym miejskie programy: Bydgoski Budżet Obywatelski, Inicjatywy Lokalne oraz stosowanie ażurowych płyt.
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Powstała pieszojezdnia z kostki betonowej ze zjazdami oraz dojściami do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstał parking, wyznaczyliśmy również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Na Osowej Górze utwardzona została natomiast ul. Platynowa pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstała na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej mają formę wyniesioną, co poprawiło bezpieczeństwo. Ulicę wyposażono w nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie. Koszt inwestycji to 1,8 mln zł.
Oba zadania zrealizowana w oparciu o wieloletni program budowy ulic osiedlowych.
Zabezpieczone pieniądze w budżecie miasta pozwoliły również w ubiegłym roku zbudować ulicę Zalew wraz z parkingiem przy schronisku dla zwierząt na Osowej Górze i fragmentami ulic Łowiskowej i Jeziornej. (łączna długość całego ciągu to 400m).
W porozumienie z gminą Osielsko ulicę 450-metrowy odcinek ul. Bielskiej utwardziliśmy natomiast ekokostką.
Kilka kolejnych zadań w oparciu o wieloletni program przebudowy ulic osiedlowych zliciliśmy także w ubiegłym roku w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Prace budowlane na ulicach Odrzańskiej, Sowiej, Strusiej i Wycieczkowej będą realizowane w tegorocznym sezonie.
Ażurowa ofensywa
Kilkanaście ulic w 2022 roku zyskało twardą nawierzchnię, dzięki wykorzystaniu ażurowych płyt.
Część ulicy zawsze utwardzana jest już betonową kostką co ułatwia poruszanie się pieszym i rowerzystom.
Ażurową nawierzchnię zyskały:
• ul. Szlakowa w Nowym Fordonie,
• ul. Średzka na Jarach
• część ul. Widok na Miedzyniu
• ul. Grodziska na Szwederowie
• ul. Katowicka na Miedzyniu
• ul. Pstrągowa na Osowej Górze
• część ul. Nadrzecznej na Okolu
• ul. Młyńska na Okolu
• ul. Krecia na Glinkach
• ul. Letnia na Miedzyniu
• ul. Fiołkowa na Miedzyniu
• ul. Jeżewska na Piaskach
• ul Motylowa na Osowej Górze
• ul. Obrońców Helu w Starym Fordonie
• ul. K. Janickiego na Jarach
• część ul. Charzykowskiej na Czyżkówku
• część ul. Bruskiej na Czyżkówku
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Część zadań przy przebudowie ulic zrealizowaliśmy w tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego:
• ul. Wioślarska (Brdyujście)
• ul. Bruska od Łebskiej do ul. Charzykowskiej (Czyżkówko)
• ul. Targowisko (Stary Fordon)
• ul. Batalionów Chłopskich (Jachcice).
• ul. Kosmonautów (Jachcice)
• ul. Księcia Witolda – sięgacz (Jachcice)
• ul. Okólna (Łęgnowo)
Razem z mieszkańcami
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. W tym roku oddane zostały do użytku:
• ul. Sarnia na Osowej Górze
• ul. Nefrytowa na Prądach
• ul. Trzcinowa na Osowej Górze
Przypominamy, że w ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydanych zostało już blisko 100 mln zł.
Nowe tramwaje, autobusy, ulice, place i rowerowe drogi – co czeka nas w 2023 roku?
W 2023 roku na inwestycje związane z transportem Miasto zabezpieczyło prawie 350 mln zł.
Środki pozwolą kontynuować prac przy budowie mostów nad Brdą, dalszą wymianę tramwajów i budowę nowych dróg rowerowych.
Zrealizujemy też szereg zadań podnoszących bezpieczeństwo pieszych.
Najwięcej środków – ponad 106 mln zabezpieczamy na budowę nowych mostów – tramwajowego i drogowego, które połączą ulicą Toruńską z Fordońską.
W ramach zadania wykonane zostanie też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Ponad 100 mln złotych zabezpieczamy na kontynuację wymiany taboru tramwajowego. W nadchodzącym roku do Bydgoszczy trafić ma 10 nowoczesnych tramwajów (4 krótkie i 6 długich). Przetarg na realizację kontraktu trafił do bydgoskiej Pesy.
Warto dodać, że z początkiem 2023 roku wielu pasażerów przesiadło się już do nowych autobusów. Od 1 stycznia operatorem autobusowych linii nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 jest firma Mobilis.
Pula ponad 49 mln złotych trafi w tym roku na utwardzanie ulic.
Te środki pozwolą między innymi na zakończenie prac przy ulicy Smukalskiej, rozpocząć pierwsze prace przy ulicy Odrzańskiej, Strusiej, Sowiej i Wycieczkowej. Cześć tej kwoty wydamy na stabilizację ulic ażurowymi płytami oraz wspieranie inicjatyw lokalnych.
Część inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją ulic na Starym Mieście, utwardzaniem ulic Szamarzewskiego, Baranowskiego i Kromera jest jednak uzależniona od uzyskania centralnego finansowania.
16 mln złotych trafi na kontynuację prac przy modernizacji wiaduktu zachodniego w ciągu ul. Armii Krajowej. Inwestycja zakończy się w tym roku. Część prac musiała być czasowo wstrzymana ze względu na dodatkowe wyłączenia kolejowe wprowadzone przez PKP, które umożliwiają transporty węgla.
Poza tym miejskie środki pozwolą też pracować nad dokumentacją niezbędną do przebudowy kilku innych obiektów inżynierskich.
Z myślą o sprawnym serwisie tramwajów rozpocznie się przebudowa zajezdni tramwajowej na ul. Toruńskiej.
W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie pierwszych prac, na które Miasto zarezerwowało 8,5 mln zł.
Koszt całego pierwszego etapu dużej inwestycji szacowany jest na około 70 mln zł.
Pulę 8 mln zł rezerwujemy na remonty ulic, chodników i budowę ulic przy współudziale inwestorów zewnętrznych.
Dodatkowo miasto zaplanowało rewitalizację ważnych placów Wolności i pl. Kościeleckich, na które łącznie w przyszłym roku trafi kwota ok. 10 mln zł.
Około 8 mln złotych planujemy wydać bezpośrednio na drogi rowerowe. Trafią one między innym na projekt i budowę trasy rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje , kontynuację robót przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Fordońskiej i dokończenie prac przy ul. Jeździeckiej Równocześnie realizowanych będzie szereg dodatkowych inwestycji rowerowych wybranych bezpośrednio przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim o łącznej wartości około 7 mln zł
Ponadto zabezpieczamy pieniądze na szereg działań podnoszących bezpieczeństwo pieszych i pasażerów. Trafią one między innymi na takie zadania jak:
• budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej – 1,5 mln
• doświetlenie około 20 przejść dla pieszych i budowa sygnalizacji na ul. T. Bora -Komorowskiego – 2,5 mln
• budowa bezpiecznego przejścia i przejazdów rowerowych na Wyżynach – 1,6 mln zł
• przebudowę 11 przejść dla pieszych w pobliżu szkół – 0,4 mln zł.
Z myślą o środkach, które powinny trafić do Bydgoszczy z Unii Europejskiej na lata 2021-27 lub innych funduszy zewnętrznych kontynuowane będą przygotowania dokumentacji związanych między innymi z:
• budową trasy tramwajowej na Szwederowo
• modernizacją pętli Las Gdański
• budową nowych dróg rowerowych
• rozbudową ul. Nakielskiej
• rozbudową trasy WZ
Zmiany w komunikacji od 1 stycznia
Od 1 stycznia w związku z uruchomionym systemem P & R, zmieniliśmy nazwy kilku przystanków znajdujących się w pobliżu tych parkingów (Las Gdański P+R; Rondo Kujawskie P+R; Przylesie P+R; Urząd Miasta P+R; Nowy Rynek P+R oraz Rondo Maczka P+R) .
Dodatkowo zmieniła się nazwa przystanku Gdańska/Dworcowa na Plac Praw Kobiet.
Od 02.01.2023r. zgodnie z ustaleniami poczynionymi z Gminą Białe Błota, wzmocniona została obsługa linii międzygminnej nr 90, kursującej z Garbar do Łochowic.
Liczba kursów w dzień powszedni wzrosła z 10 do 18, a w weekendy (soboty, niedziele i święta) wzrośnie z 4 do 6.
Aneks z MZK - podpisany
W związku z trwającymi negocjacjami dotyczącymi nowej umowy na autobusowe usługi przewozowe z MZK Sp. z o.o., Miasto Bydgoszcz zawarło aneks do aktualnie obowiązującej umowy do 28.02.2023 na obecnie obowiązujących warunkach.