Nowe miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych
W Polsce w ciągu dwóch lat liczba samochodów elektrycznych wzrosła aż 3 krotnie. W kraju mamy już ponad 62 tys. elektryków.
Ciągle przybywa jednak nie tylko samochodów na prąd, ale też miejsc do ich ładowania.
W Bydgoszczy powstają właśnie 32 ogólnodostępne stacje do ładowania pojazdów elektrycznych.
Trwa wybór firm, które będą je obsługiwać.
Od kilku tygodni w Bydgoszczy w wielu miejscach widoczne są nowe skrzynki z napisem Enea Operator. To zaplecze do ładowania samochodów elektrycznych.
Zainstalowano dwupunktowe stacje ładowania mają moc ładowania 2×22 kilowatów każda. We wszystkich lokalizacjach zamontowano stacje, w których można ładować za jednym razem dwa pojazdy, a w niektórych miejscach nawet cztery.
Lokalizacje dla stacji wybrano po konsultacjach z ZDMiKP oraz Zespołem ds. Zarządzania Energią, kiedy uchwalano ustawę o elektromobilności. Początkowo miało być to ponad 50 miejsc, ostatecznie w przetargu wymieniono 32 lokalizacje. – Enea postawiła stacje tylko w pasie drogowym.
Nowe stacje do ładowania powstały przy ulicach: Szubińskiej, Stawowej, Zygmunta Augusta, Markwarta, Naruszewicza, Wiślanej, Filtrowej, Kcyńskiej, Ludwikowo, Szarych Szeregów, Modrzewiowej, Gdańskiej, Łochowskiego, Romanowskiej, Rekinowa, Konopnickiej, Brzozowej, Pelplińska, Madalińskiego, Glinki, Brzechwy, Biwakowej, Smukalskiej, Sportowej i Bielickiej.
Z pewnością dużą wagę przy dalszej rozbudowie stacji ładowania pojazdów, będzie miała liczba potencjalnych klientów.
Według Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych na koniec 2021 roku w Bydgoszczy funkcjonowało 28 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w 13 lokalizacjach.
W maju 2020 roku w Bydgoszczy zarejestrowanych było 75 aut elektrycznych oraz 1444 pojazdów hybrydowych. Rok później liczba „elektryków" wzrosła do 229.
Warto pamiętać, że w Bydgoszczy właściciele pojazdów elektrycznych mają sporo przywilejów.
Elektrykiem można nie tylko bezpłatnie parkować w Strefie Płatnego Parkowania ale też bez przeszkód poruszać się po miejskich buspasach.
Wyniki głosowania w BBO na 2023 rok
Poznaliśmy inwestycje, które wskazali mieszkańcy do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ponad 21 tysięcy osób oddało swój głos w 10 edycji tego programu. To aż 14 procent więcej niż jeszcze rok temu.
Na ponad 100 zadań przeznaczonych zostało aż 16 mln zł.
Dzięki Waszym głosom, w mieście zrealizowanych zostanie wiele nowych inwestycji drogowych.
Najpierw mieszkańcy zgłaszali swoje pomysły.
Po intensywnych pracach przygotowawczych, w które włączyły się również Rady Osiedla oraz członkowie Rady ds. Partycypacji Społecznej, odbyło się głosowanie.
Bydgoszczanie mogli wspierać pomysły w 4 różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe, mikroprojekty osiedlowe i projekty społeczne.
Dzięki Waszym propozycjom i oddanym głosom w Bydgoszczy powstaną między innymi nowe parkingi, drogi rowerowe, utwardzimy ażurami kolejne ulice osiedlowe, doświetlamy przejścia dla pieszych i wyremontujemy chodniki. Do Bydgoszczy zjadą też zabytkowe autobusy.
Prezentujemy listę zadań drogowych zgłoszonych do realizacji w ramach BBO 2023 roku:
Wielka Pętla Fordonu - kontynuacja - trasa rowerowo-biegowa wzdłuż ul. Wierchowej i Geodetów, na odcinku od ul. Tatrzańskiej do ul. gen. T. Bora-Komorowskiego.
[Czyżkówko] Ułożenie płyt ażurowych na ul. Łebskiej na odcinku od ul. Bruskiej do ul. Piaśnickiej
Utwardzenie płytami ażurowymi ul. Charzykowskiej oraz budowa chodnika od ulicy Bruskiej do Sępoleńskiej
[Flisy] Naprawa zapadniętych studni kanalizacyjnych i poprawa bezpieczeństwa.
[Okole] Rewitalizacja chodników ul. Królowej Jadwigi
[Osowa Góra] Nowa wiata przystankowa na pętli autobusowej na skrzyżowaniu ulic Kolbego i Rekinowej
[Bydgoszcz Wschód ] Wyrównanie drogi od ul. Inwalidów do utwardzonego parkingu przy Inwalidów 19
[Brdyujście] Dokończenie I etapu utwardzenia drogi osiedlowej naprzeciwko Toru Regatowego
[Osiedle Tatrzańskie] Remont ciągu wraz ze zmianą oznakowania - tak aby drogi rowerowe wzdłuż Pelplińskiej były w pełni funkcjonalne.
Realizacja zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych w drodze do Szkoły Podstawowej nr 67 przy ul. Marcina Kromera 11 w Bydgoszczy poprzez m.in. wykonanie progów zwalniających i wykonanie oświetlenia ulicznego
[Osiedle Terenów Nadwiślańskich] Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Geodetów, na odcinku od ul. Andersa do pętli autobusowej.
[Starty Fordon] Ułożenie płyt ażurowych na ulicach: Korzeniowskiego, Góralska
[Błonie] Modernizacja przez poszerzenie drogi wewnętrznej na parking osiedlowy przy pętli autobusowej Szubińska/Okrzei.
[Szwederowo] Poprawa bezpieczeństwa na ulicy Ugory poprzez wymianę oświetlenia ulicznego oraz utworzenie dodatkowego przejścia dla pieszych i doświetlenie przejść istniejących.
[Glinki] Naprawa zapadniętych studni kanalizacyjnych poprawi bezpieczeństwo na osiedlu Glinki-Rupienica. Realizacja m.in. na ulicach Cmentarna Wąbrzeska Mogileńska Rozłogi
[Wzgórze Wolności ] Wymiana nawierzchni ciągu pieszego-rowerowego między ulicami Karpacką i Beskidzką, wzdłuż budynku SP 56, doświetlenie go poprzez wymianę latarni, wyodrębnienie parkingu.
Remont schodów od cmentarza Bohaterów Bydgoszczy do ulicy Toruńskiej.
[Łęgnowo] Utwardzenie odcinka ul. Okólnej
[Łęgnowo Wieś] Dokończenie oświetlenia ul. Toruńskiej od nr. 388 do przejazdu kolejowego
[Zimne Wody] Remont chodnika ul. Równej od ul. Toruńskiej do ul. Strumykowej.
30 osiedlowych ulic z twardą nawierzchnią
Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy budowę ulic Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej na Osowej Górze.
W 2022 roku powstało w sumie aż 30 ulic z twardą nawierzchnią.
Pomagały w tym miejskie programy: Bydgoski Budżet Obywatelski, Inicjatywy Lokalne oraz stosowanie ażurowych płyt.
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Powstała pieszojezdnia z kostki betonowej ze zjazdami oraz dojściami do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstał parking, wyznaczyliśmy również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Na Osowej Górze utwardzona została natomiast ul. Platynowa pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstała na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej mają formę wyniesioną, co poprawiło bezpieczeństwo. Ulicę wyposażono w nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie. Koszt inwestycji to 1,8 mln zł.
Oba zadania zrealizowana w oparciu o wieloletni program budowy ulic osiedlowych.
Zabezpieczone pieniądze w budżecie miasta pozwoliły również w ubiegłym roku zbudować ulicę Zalew wraz z parkingiem przy schronisku dla zwierząt na Osowej Górze i fragmentami ulic Łowiskowej i Jeziornej. (łączna długość całego ciągu to 400m).
W porozumienie z gminą Osielsko ulicę 450-metrowy odcinek ul. Bielskiej utwardziliśmy natomiast ekokostką.
Kilka kolejnych zadań w oparciu o wieloletni program przebudowy ulic osiedlowych zliciliśmy także w ubiegłym roku w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Prace budowlane na ulicach Odrzańskiej, Sowiej, Strusiej i Wycieczkowej będą realizowane w tegorocznym sezonie.
Ażurowa ofensywa
Kilkanaście ulic w 2022 roku zyskało twardą nawierzchnię, dzięki wykorzystaniu ażurowych płyt.
Część ulicy zawsze utwardzana jest już betonową kostką co ułatwia poruszanie się pieszym i rowerzystom.
Ażurową nawierzchnię zyskały:
• ul. Szlakowa w Nowym Fordonie,
• ul. Średzka na Jarach
• część ul. Widok na Miedzyniu
• ul. Grodziska na Szwederowie
• ul. Katowicka na Miedzyniu
• ul. Pstrągowa na Osowej Górze
• część ul. Nadrzecznej na Okolu
• ul. Młyńska na Okolu
• ul. Krecia na Glinkach
• ul. Letnia na Miedzyniu
• ul. Fiołkowa na Miedzyniu
• ul. Jeżewska na Piaskach
• ul Motylowa na Osowej Górze
• ul. Obrońców Helu w Starym Fordonie
• ul. K. Janickiego na Jarach
• część ul. Charzykowskiej na Czyżkówku
• część ul. Bruskiej na Czyżkówku
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Część zadań przy przebudowie ulic zrealizowaliśmy w tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego:
• ul. Wioślarska (Brdyujście)
• ul. Bruska od Łebskiej do ul. Charzykowskiej (Czyżkówko)
• ul. Targowisko (Stary Fordon)
• ul. Batalionów Chłopskich (Jachcice).
• ul. Kosmonautów (Jachcice)
• ul. Księcia Witolda – sięgacz (Jachcice)
• ul. Okólna (Łęgnowo)
Razem z mieszkańcami
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. W tym roku oddane zostały do użytku:
• ul. Sarnia na Osowej Górze
• ul. Nefrytowa na Prądach
• ul. Trzcinowa na Osowej Górze
Przypominamy, że w ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydanych zostało już blisko 100 mln zł.
Nowe tramwaje, autobusy, ulice, place i rowerowe drogi – co czeka nas w 2023 roku?
W 2023 roku na inwestycje związane z transportem Miasto zabezpieczyło prawie 350 mln zł.
Środki pozwolą kontynuować prac przy budowie mostów nad Brdą, dalszą wymianę tramwajów i budowę nowych dróg rowerowych.
Zrealizujemy też szereg zadań podnoszących bezpieczeństwo pieszych.
Najwięcej środków – ponad 106 mln zabezpieczamy na budowę nowych mostów – tramwajowego i drogowego, które połączą ulicą Toruńską z Fordońską.
W ramach zadania wykonane zostanie też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Ponad 100 mln złotych zabezpieczamy na kontynuację wymiany taboru tramwajowego. W nadchodzącym roku do Bydgoszczy trafić ma 10 nowoczesnych tramwajów (4 krótkie i 6 długich). Przetarg na realizację kontraktu trafił do bydgoskiej Pesy.
Warto dodać, że z początkiem 2023 roku wielu pasażerów przesiadło się już do nowych autobusów. Od 1 stycznia operatorem autobusowych linii nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 jest firma Mobilis.
Pula ponad 49 mln złotych trafi w tym roku na utwardzanie ulic.
Te środki pozwolą między innymi na zakończenie prac przy ulicy Smukalskiej, rozpocząć pierwsze prace przy ulicy Odrzańskiej, Strusiej, Sowiej i Wycieczkowej. Cześć tej kwoty wydamy na stabilizację ulic ażurowymi płytami oraz wspieranie inicjatyw lokalnych.
Część inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją ulic na Starym Mieście, utwardzaniem ulic Szamarzewskiego, Baranowskiego i Kromera jest jednak uzależniona od uzyskania centralnego finansowania.
16 mln złotych trafi na kontynuację prac przy modernizacji wiaduktu zachodniego w ciągu ul. Armii Krajowej. Inwestycja zakończy się w tym roku. Część prac musiała być czasowo wstrzymana ze względu na dodatkowe wyłączenia kolejowe wprowadzone przez PKP, które umożliwiają transporty węgla.
Poza tym miejskie środki pozwolą też pracować nad dokumentacją niezbędną do przebudowy kilku innych obiektów inżynierskich.
Z myślą o sprawnym serwisie tramwajów rozpocznie się przebudowa zajezdni tramwajowej na ul. Toruńskiej.
W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie pierwszych prac, na które Miasto zarezerwowało 8,5 mln zł.
Koszt całego pierwszego etapu dużej inwestycji szacowany jest na około 70 mln zł.
Pulę 8 mln zł rezerwujemy na remonty ulic, chodników i budowę ulic przy współudziale inwestorów zewnętrznych.
Dodatkowo miasto zaplanowało rewitalizację ważnych placów Wolności i pl. Kościeleckich, na które łącznie w przyszłym roku trafi kwota ok. 10 mln zł.
Około 8 mln złotych planujemy wydać bezpośrednio na drogi rowerowe. Trafią one między innym na projekt i budowę trasy rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje , kontynuację robót przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Fordońskiej i dokończenie prac przy ul. Jeździeckiej Równocześnie realizowanych będzie szereg dodatkowych inwestycji rowerowych wybranych bezpośrednio przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim o łącznej wartości około 7 mln zł
Ponadto zabezpieczamy pieniądze na szereg działań podnoszących bezpieczeństwo pieszych i pasażerów. Trafią one między innymi na takie zadania jak:
• budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej – 1,5 mln
• doświetlenie około 20 przejść dla pieszych i budowa sygnalizacji na ul. T. Bora -Komorowskiego – 2,5 mln
• budowa bezpiecznego przejścia i przejazdów rowerowych na Wyżynach – 1,6 mln zł
• przebudowę 11 przejść dla pieszych w pobliżu szkół – 0,4 mln zł.
Z myślą o środkach, które powinny trafić do Bydgoszczy z Unii Europejskiej na lata 2021-27 lub innych funduszy zewnętrznych kontynuowane będą przygotowania dokumentacji związanych między innymi z:
• budową trasy tramwajowej na Szwederowo
• modernizacją pętli Las Gdański
• budową nowych dróg rowerowych
• rozbudową ul. Nakielskiej
• rozbudową trasy WZ