Raport z budowy mostów. Kolejny raz ponaglamy Trakcję S.A.
Zamontowane i nasunięte nad rzekę zostały wszystkie elementy stalowe mostu tramwajowego nad Brdą, który właśnie jest betonowany.
Ułożona została nawierzchnia i torowisko po północnej stronie ul. Fordońskiej.
Tempo prowadzonych robót nadal jest niezadawalające i może mieć wpływ na termin końcowy realizacji zadania.
Firma Trakcja S.A. prowadzi betonowanie mostu tramwajowego. Wykonano podpory mostu drogowego.
Wykonawca ułożył nawierzchnię i torowisko na północnej stronie ul. Fordońskiej. Prowadzone są roboty przy układaniu torowiska po stronie południowej.
Nadal jednak nie wykonano chodnika na tym odcinku, a brak możliwości przejścia pieszych, nie pozwala na oddanie do ruchu północnej jezdni ul. Fordońskiej i ul. Łęczyckiej.
Wstrzymuje to poza tym rozpoczęcie robót na jezdni południowej ul. Fordońskiej.
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Dokonano już montażu torowiska na prawie całej długości przebudowywanego odcinka i słupów trakcyjnych.
Nadal jednak kontynuowane są roboty związane z infrastruktura podziemną i sanitarną na ul. Toruńskiej przy ul. Perłowej.
Niewystarczający postęp robót
Zmiany w harmonogramie robót i ograniczone postępy robót drogowych na ul. Fordońskiej oraz torowych na ul. Perłowej zmusiło nas już w listopadzie 2021 roku do wystosowania do firmy Trakcja S.A. pierwszych pism ponaglających. Od tego czasu wysłaliśmy już kilkanaście dokumentów w tej sprawie, a na cotygodniowych radach budowy przedkładamy wykonawcy nasze kolejne uwagi dotyczące konkretnych prac.
Wymusiliśmy na wykonawcy zmianę kierownika prac na budowie, nie wyraziliśmy też zgody na zmianę jakichkolwiek terminów realizacji robót oraz wynagrodzenia, które naszym zdaniem są bezzasadne ze strony Wykonawcy.
Dodatkowo, zbyt małe zaangażowanie na budowie ludzi i sprzętu oraz brak koordynacji robót budowlanych, spowalnia dalsze prace i przedłuża utrudnienia w ruchu drogowym na tym odcinku oraz grozi niedotrzymaniem terminu końcowego.
Niepokoją nas sygnały o problemach z podwykonawcą realizującym konstrukcję stalową dla obiektu drogowego. Obiekt już powinien być montowany na podporach równolegle do mostu tramwajowego, który obecnie jest betonowany.
Wykonawca został wybrany w drodze otwartego, transparentnego przetargu, w którym zobowiązał się, pomimo przewidywanych trudności na budowie, do zachowania terminów końcowych. Wystartowało w nim 13 podmiotów, a do najkorzystniejszej oferty przedłożonej przez firmę Trakcja (obecny Wykonawca) miasto zdecydowało się dołożyć blisko 20 mln zł. Obecny koszt inwestycji to 153 mln zł. Zawarta umowa, w przypadku opóźnień z winy wykonawcy, przewiduje konsekwencje finansowe.
Na bieżąco monitorujemy sytuację na budowie i postęp prac.
Jesteśmy też w stałym kontakcie z Zarządem firmy Trakcja S.A., któremu przekazujemy uwagi do stanu zaawansowaniem prac.
Budowa nowych mostów nad Brdą to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Przy jego realizacji wykorzystujemy środki unijne. Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny – podsumowanie sezonu
Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystało w tym sezonie 6 tysięcy mieszkańców. Mimo rosnących cen usług i coraz większych wydatków na bieżące utrzymanie miasta, ta forma alternatywnej komunikacji będzie funkcjonowała również w przyszłym sezonie.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, jesteśmy zmuszeni przełożyć budowę nowego systemu BRA na następne lata.
Tym samym w 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego, opartego o istniejące stacje i rowery.
31 października zakończył się kolejny sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
W tym sezonie funkcjonowało 56 stacji wypożyczenia rowerów. Do dyspozycji użytkownicy mieli 400 jednośladów.
Liczba wypożyczeń była na podobnym poziomie, jak w ubiegłym roku.
Wynosiła 6 tysięcy użytkowników i ponad 54 tysiące wypożyczeń.
Średni czas jazdy rowerem BRA to 24 minuty dziennie.
W tym roku usługa została oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych. System BRA w tym roku obsługiwała firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która realizowała usługę za kwotę 1,45 mln zł.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach, a my przygotowujemy postępowanie przetargowe na wyłonienie operatora systemu BRA na 2023 rok.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
Jest on mniej wyeksploatowany niż zakładano z uwagi na mniejszą liczbę wypożyczeni.
W związku z rosnącymi cenami usług i trudną sytuacją finansową miasta, w przyszłym roku – po raz ostatni – funkcjonować będzie system pomostowy oparty na istniejących stacjach i rowerach.
W nowym sezonie dla użytkowników planujemy jednak wydłużyć okres darmowego wypożyczenia z obecnych 20 do 30 minut. Dzięki temu rowerem miejskim będzie mozna za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.
W przyszłym roku wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA (od 2024 roku) lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieści.
Chcemy aby nasze działania w tym zakresie, jak najbardziej odpowiadały potrzebom mieszkanćów Bydgoszczy.
O decyzjach w tej sprawie, będziemy informować na bieżąco.
30 mln na rowerowe drogi
W tym roku w budżecie miasta na rowerowe inwestycje zabezpieczonych zostało około 30 mln zł. Rowerzyści mogą już korzystać z przebudowanych ścieżek na wielu odcinkach ul. Fordońskiej, Andersa, nowej ulicy Zalew oraz kontrapasie na ul. W. Bełzy.
Zaawansowane prace prowadzone są przy rozbudowie ul. Smukalskiej, Jeździeckiej oraz ul. Promenada w Starym Fordonie.
Łącznie mamy w Bydgoszczy już ponad 120 kilometrów rowerowych dróg.
Przygotowania do świąt czas zacząć
W przyszłym tygodniu pojawią się w mieście pierwsze iluminacje świąteczne oraz choinki.
Przyozdobimy okolice Starego Rynku, ulicy Mostowej i rynku w Starym Fordonie.
Tegoroczne iluminacje świąteczne będą jednak skromniejsze z powodu trudnej sytuacji finansowej samorządów oraz wysokich cen energii i usług.
- W związku ze znacznym wzrostem kosztów energii elektrycznej, wzrostem cen usług oraz trudną sytuacją finansową miasta podjęliśmy decyzję o ograniczeniu wydatków na iluminacje świąteczne. Ozdób w tym roku będzie mniej, ale nie zabraknie choinki i znanych mieszkańcom akcentów na Starym Rynku. W świąteczny klimat wprowadzi nas z pewnością Bydgoski Jarmark Świąteczny, który rozpocznie się 19 listopada br. Mieszkańcy Starego Fordonu po raz pierwszy zobaczą zrewitalizowany rynek w świątecznej odsłonie. Będzie choinka i iluminacje świetlne. Wierzę, że pomimo koniecznych oszczędności bydgoszczanki i bydgoszczanie poczują ducha i magię tegorocznych świąt – mówi prezydent Rafał Bruski.
Świąteczne ozdoby i lampki pojawią się w okolicach Starego Rynku i na ulicy Mostowej. Ustawione zostaną anioły i gracje, dama i dżentelmen, bramy świetlne, magiczny kwiat, harfa kontrabas, trąbka, prezent. Nie zabraknie najpopularniejszego samochodu, fotelu i karety z reniferem. Na płycie Starego Rynku stanie świąteczne drzewko.
Montaż kilkunastometrowego świerku zaplanowano na 18 listopada.
Świąteczny klimat poczujemy także na zrewitalizowanym Rynku w Starym Fordonie i ulicach przyległych.
Do robienia pamiątkowych zdjęć zachęcać będą 2 anioły, fontanna i choinka.
Na rynku stanie żywy świerk, jego montaż został zaplanowany w pierwszych dniach grudnia.
W tym roku ograniczyliśmy zakupy nowych ozdób i naprawę uszkodzonych elementów.
Nowym akcentem tegorocznych świąt będą ozdoby na choince na Starym Rynku.
Szacowany koszt montażu tegorocznych iluminacji to 300 tys. zł, w roku ubiegłym świetlne przygotowanie miasta na Boże Narodzenie wyniosło 550 tys. zł.
Miasto od kilku lat w podświetlanych dekoracjach stosowało energooszczędne LEDy, koszt oszczędności związanych ze zużyciem energii to ok 6 tys. zł.
Bydgoski Jarmark Świąteczny zgodnie z planem
19 listopada rozpocznie się Bydgoski Jarmark Świąteczny, w tym roku będzie podobny do zeszłorocznego. Będzie czynny codziennie do 22 grudnia. Stoiska znajdą się na Moście Staromiejskim i Starym Rynku. Zimowe miasteczko pojawi się na Placu Teatralnym, ulicy Mostowej i Starym Rynku.
Przed bydgoskimi spichrzami stanie scena, na której występować będą lokalni artyści.
Pierwsze prace montażowe zaplanowano na 8 listopada br.
Zmiana obsługi Gminy Białe Błota
Od 5 listopada br. (sobota) zostaną wprowadzone następujące zmiany w obsłudze komunikacyjnej gminy Białe Błota:
- Uruchomiona zostanie kolejna linia międzygminna o numerze 42. Będzie to linia kursująca od pętli Błonie przez Białe Błota, Ciele, Kruszyn Krajeński, Białe Błota do pętli Błonie.
Linia będzie funkcjonowała we wszystkie dni tygodnia (23 kursy w dni powszednie, 8 kursów w soboty, 7 kursów niedziele i święta),
- Linia nr 91 będzie realizowała przewóz na trasie Błonie – Przyłęki bez wjazdu na przystanek Ciele / Ogrody i bez obsługi Kruszyna Krajeńskiego (14 kursów w dni powszednie, 6 kursów w soboty, 5 kursów w niedziele i święta),
- zmiany w linii nr 96 na trasie Błonie – Trzciniec – Zielonka – Przyłęki, (14 kursów w dni powszednie oraz po 5 kursów w soboty, niedziele i święta).
Godziny odjazdów zostały uzgodnione z Władzami Gminy Białe Błota.
W ostatni czasie na liniach międzygminnych wprowadziliśmy wozy przegubowe na linii nr 90 i wzmocnienia (więcej kursów) na linii nr 92.