Coraz więcej aut elektrycznych w Bydgoszczy
W Bydgoszczy z roku na rok przybywa pojazdów elektrycznych.
Warto pamiętać, że właściciele "elektryków" mają w naszym mieście sporo przywilejów.
Na koniec 2022 roku w Bydgoszczy było zarejestrowanych 317 aut elektrycznych, to o ponad 200 więcej niż w 2021 roku, a ich liczba szybko wzrasta. Do grudnia 2022 roku wydano również dowody rejestracyjne 1022 samochodom hybrydowym oraz 75 motorowerom elektrycznym i 14 motocyklom elektrycznym.
W tym czasie w Polsce było około 62 tys. aut „z wtyczką", w tym ponad 31 tys. pełnych „elektryków".
Warto pamiętać, że w Bydgoszczy właściciele pojazdów elektrycznych mają sporo przywilejów.
Elektrykiem można nie tylko bezpłatnie parkować w Strefie Płatnego Parkowania ale też bez przeszkód poruszać się po miejskich buspasach.
Ruszamy z budową dwóch kolejnych ulic
Rozpoczynamy budowę ulicy M. Kromera na osiedlu Tatrzańskim i M. Kotowicza na Jarach.
Właśnie podpisaliśmy umowy z Wykonawcami na realizację prac budowalnych.
W budowie osiedlowych ulic pomagają miejskie programy oraz pozyskiwane dotacje ze środków centralnych.
Przebudowa ulicy M. Kromera to inwestycja oczekiwana nie tylko przez mieszkańców osiedla Tatrzańskiego.
Dzięki niej poprawi się dojazd do kilkunastu bloków.
Poza tym stanowi ona również dojazd do Szkoły Podstawowej nr 67, przy której funkcjonuje duża sala sportowo widowiskowa oraz basen.
Z ul. Kromera korzystają również mieszkańcy tzw. górnego tarasu Fordonu (zabudowa m.in. wzdłuż ul. Bieszczadzkiej). W rejonie ul. Jarużyńskiej ulokowano natomiast szereg obiektów rekreacyjnych: boisko orlik, plac zabawa, miasteczko rowerowe.
W ramach zadania powstanie nowa jezdnia, chodniki, zjazdy do posesji, zatoka autobusowa i miejsca postojowe.
Pojawi się też energooszczędne oświetlenie i odwodnienie drogi.
Wybudowane zostaną również wyniesione skrzyżowanie i progi zwalniające, które zdecydowanie poprawią bezpieczeństwo na tej ulicy.
Nowy odcinek połączy się z wcześniej wykonanym zadaniem, które zostało już zrealizowane w latach 2020 – 2021 przy budowie basenu.
Wykonawca: Betpol S.A.
Wartośc zadania: prawie 3 mln zł.
Prace budowalne zajmą około 5 miesięcy.
Różne programy, jeden cel
W poprzednich latach prowadziliśmy też prace nad dokumentacją niezbędną do przebudowy ul. M. Kotowicza łączącej Jana Ostroroga z Czerwonego Krzyża.
Początkowo planowana było utwardzenie fragmentu ulicy w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Teraz dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków centralnych możliwe jest zlecenie prace budowlanych obejmujących całą ulice.
Zaplanowaliśmy ułożenie nawierzchni z kostki betonowej, budowę chodników i zjazdów do posesji.
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane Michał Burzyński
Wartość zadania: prawie 800 tys. zł
Prace budowalne zajmą około 5 miesięcy.
Zlecamy przebudowę ulicy Iławskiej
Ogłosiliśmy przetarg na realizację prac budowalnych. Dzięki niej poprawi się dojazd od zwartej zabudowy jednorodzinnej i Komisariatu Policji.
Zadanie obejmuje przebudowę jezdni i dobudowę chodników.
To ważna inwestycja w obrębie budowanych mostów nad Brdą
Zadanie polega na rozbudowie północno-wschodniego odcinka ulicy Iławskiej o długości ok. 70 m, na odcinku od skrzyżowania z ul. Fordońską do zjazdu na teren siedziby Policji i do posesji nr 22.
W ramach inwestycji powstanie nowa jezdnia, chodniki po obu jej stronach oraz wjazdy do posesji.
Rozbudowana zostanie kanalizacja deszczowa oraz zamontowane zostanie nowe oświetlenie uliczne. Zagospodarowane zostaną obszary zielone.
Po podpisaniu umowy, prace budowalne zajmą wykonawcy około 8 miesięcy.
Linią międzygminną nr 41 nad jezioro do Borówna
Od kilku miesięcy funkcjonuje linia międzygminna nr 41 w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
Na okres wakacji letnich uruchamiamy dodatkowe weekendowe kursy trasowane do podbydgoskiego Borówna i Dobrcza.
To atrakcyjna oferta również dla mieszkańców Bydgoszczy.
Linie międzygminne w Bydgoszczy funkcjonują od 1 kwietnia 1999 roku i są współfinansowane przez gminy.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Linia nr 41 to już 13 linia międzygminna kursująca z Bydgoszczy do pobliskich gmin.
Funkcjonuje od grudnia ubiegłego roku w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
W wakacje linia 41 otrzyma dodatkową trasę.
Od 24 czerwca do końca sierpnia w soboty, niedziele i świeta uruchomiona zostanie dodatkowy wariant linii do pętli Dobrcz / Urząd Gminy przez Osielsko i Borówno.
W soboty, niedzielę i święta realizowanych będzie 6 kursów w obu kierunkach autobusami długimi (przegubowymi).
Linie międzygminne coraz bardziej popularne
Obecnie mamy już 13 linii podmiejskich z numerami od 90 do 99 i od 40 do 42.
Autobusy kursują do pięciu ościennych gmin: Białe Błota (42, 90, 91, 92, 96), Osielsko (41, 93, 94, 95, 98), Dobrcz (41, 93, 94, 95, 97), Nowej Wsi Wielkiej (99) i Dąbrowa Chełmińska (40 - linia sezonowa do Ostromecka), co przekłada się na obsługę ponad 40 podbydgoskich sołectw.
Trasy i rozkłady realizowane są i ustalane w porozumieniu z daną gminą.
Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 1999 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota.
Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów.
Dziś każdego dnia z 13 linii podmiejskich korzysta już ponad 9700 osób.
Atrakcyjne ulgi dla uczniów podbydgoskich gmin.
Najmłodsi mieszkańcy wielu gmin już od dawna mogą korzystać z biletów uczniowskich i biletów malucha w bydgoskiej komunikacji.
Dzięki Metropolitalnej Karcie Malucha i Metropolitalnej Karcie Uczniowskiej uczniowie mogą jeździć komunikacją miejską i podmiejską przez cały rok za jedyne 100 złotych. Takie rozwiązanie obowiązują już dzięki porozumieniu Bydgoszczy z gminą Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielsko, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska, Sicienko i Mrocza.