Wiadukt osadzony na przyczółkach
Kontynuowane są roboty przy budowie nowego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Nowy obiekt został już nasunięty nad tory kolejowe. Zamontowane i zespawane zostały łuki ogromnej konstrukcji.
Obiekt za pomocą siłowników został opuszczany na wykonane przyczółki. Teraz trwa jego precyzyjne posadowienie w miejscu docelowym.
Obecnie demontowane są tymczasowe podpory, którymi podtrzymywane były łuki konstrukcji.
Po wykonaniu tych robót, wykonawca rozpocznie wtedy prace przy izolacji obiektu, odwodnieniu i układaniu nawierzchni oraz kap chodnikowych.
W tygodniu rozpoczęły się prace przy nasypach.
Wykonana została też podbudowa ciągu pieszo-rowerowego, która zlokalizowana będzie po zachodniej stronie wiaduktu.
10 nowoczesnych tramwajów - jeszcze w tym roku
W tym tygodniu przeprowadziliśmy wizytę studyjną w fabryce pojazdów szynowych PESA Bydgoszcz S.A
Sprawdzaliśmy jak postępuje budowa 10 tramwajów, które zakupiliśmy w ubiegłym roku.
W sumie zamówiliśmy aż 40 takich nowoczesnych pojazdów.
Pozwoli to w Bydgoszczy wyminieć cały tabor tramwajowy na nowy.
Wizyta studyjna u producentra pojazdów szynowych pozwoliła skontorolować postęp dotyczasowych prac przy budowie nowoczesnych tramwajów.
Weryfikowany był montaż konstrukcji członów tramwaju, zabudowa wnętrza pojazdów oraz klejenie i lakierowanie poszycia.
10 nowych "niskopodłogowców" będzie gotowa jeszcze w tym roku.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wymieniamy cały tabor na nowy
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Wysłużone pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Teraz wyprodukowanych zostanie kolejnych 40 nowoczesnych pojazdów.
Dzięki temu wymienimy cały tabor na nowy a wysłużone Kosntale zastapimy nowoczesnymi tramwajmi.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Obecnie trwa budowa mostu tramwajowego nad Brdą oraz budowa torowiska na ul. PErłowej i Toruńskiej.
Miasto pozyskało też dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
W planach jest natomiast budowa nowej linii m.in. na Szwederowie.
Przybywa użytkowników Park&Ride
Od kilku miesięcy kierowcy mogą korzystać z parkingów PArk & Ride w Bydgoszczy. Z miesiąca na miesiąc przybywa użytkowników systemu, dzięki któremu można bez problemu parkować auto i podróżować komunikacją miejską za darmo.
W maju mieliśmy ich o ponad pół tysiąca więcej niż jeszcze w kwietniu bieżącego roku.
W marcu bieżącego roku z systemu korzystało ponad 1200 osób. Prawie wszystkie pobrane bilety, były przeznaczone dla dwóch osób. Większość (prawie 1000) biletów zakupionych została na ul. Grudziądzkiej i ul. Kujawskiej (180)
Od kwietnia pojawiła się już możliwość zakupu biletów okresowych a liczba użytkowników wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
W maju odnotowaliśmy dalszy wzrost zainteresowania parkingami Park & Ride.
W maju z systemu skorzystało już ponad 2300 osób. To prawie pół tysiąca więcej niż w kwietniu i blisko dwa razy więcej niż w marcu bieżącego roku .
W maju najwięcej parkujących mieliśmy na parkingu wielopoziomowym na ul. Grudziądzkiej ale wzrost znaczny odnotowaliśmy też w Myślęcinku (ponad 480 sprzedanych biletów w porównaniu do 140 w kwietniu). Na parkingu przy ul. Rekreacyjnej sprzedanych zostało prawie 50% wszystkich biletów okresowych.
Przypominamy, że bilet okresowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym przez dłuższy czas.
Płacisz raz i nic nie musisz robić przez cały okres rozliczeniowy.
Szlaban będzie otwierał się autmatycznie za każdym razem i to bez obowiązku pobierania biletu.
Ceny są bardzo atrakcyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Oczywiście jest też możliwośc parkowania na krótszy okres czasu.
Szczegóły dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ
Rowerem po placu Weyssenhoffa
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcamy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.
Zmiany poprawiają nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwiły stworzenie kolejnych tras dla rowerzystów.
W kilkunastu miejscach Bydgoszczy wprowadziliśmy już pasy, kontrapasy oraz kontraruch rowerowy.
Niestety wielu rowerzystów nie wie jeszcze jak korzystać z nowych rozwiązań, szczególnie dotyczy to zmian na placu Weyssenhoffa.
Przypominamy, że KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych, pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu i sprzyja poprawie bezpieczeństwa,
Kontraruch łatwo rozpoznać po znakach „zakaz wjazdu – nie dotyczy rowerów" oraz czerwonych krótkich pasach na wlotach w daną ulicę. Rowerem można jechać więc w obu kierunkach. Przypominamy, że rowerzyści poruszać powinni się po prawej stronie jezdni, patrząc w kierunku swojego ruchu.
KONTRAPAS ROWEROWY jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy. Rowerzysta jadąc więc zgodnie z kierunkiem aut, MUSI poruszać się po jezdni, po prawej stronie zgodnie z zasadami ogólnymi.
Ruch w przeciwną stronę odbywa się po kontarpasie rowerowym.
Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy [ przykład na zdjęciu - jadąc w dół ul. Bełzy korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów ]
PAS ROWEROWY to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Takie rozwiązanie rowerzyści można napotkać już od dawna na al. Ossolińskich, ul. Gdańskiej. W ostatnim czasie pasy rowerowe domalowaliśmy na Alejach Adama Mickiewicza, Powstańców Wielkopolskich oraz Plac Józefa Weyssenhoffa.
Na tym ostatnim wielu rowerzystach nie wie jak korzystać z nowych rozwiązań i zjeżdza z pasa rowerowego bezpośrednio pod rozpędzone auta.
Przypominamy więc, że rowerzysta dojeżdża do placu Weyssenhoffa głównymi ulicami (ul. Powstańców Wielkopolskich – od strony ul. Ogińskiego, Al. Mickiewicza – od strony ul. Gdańskiej czy Al. Ossolińskich – od strony ul. Sieńki) wyznaczonymi pasami rowerowymi:
- aby skręcić rowerem w prawo (z ul. Powstańców Wielkopolskich w Al. Mickiewicza, z Al. Mickiewicza w Al. Ossolińskich lub z Al. Ossolińskich w ul. Powstańców Wielkopolskich) pozostajemy na prawym czerwonym pasie.
- chcąc rowerem skręcić w lewo (z Powstańców Wielkopolskich w Al. Ossolińskich, z Al. Mickiewicza w Powstańców Wielkopolskich, czy z Al. Ossolińskich w Al. Mickiewicza) zmieniamy rowerem pas ruchu na ogólny - "po jezdni" (za znakiem F-19 i na wysokości symbolu poziomego typu „sierżant", a po skręcie w lewo wjeżdżamy na pas rowerowy (pomiędzy jezdniami).
Dodatkowo pragniemy poinformować, że w związku z planowanymi pracami miejskich wodociągów, przesunęliśmy termin malowania oznakowania poziomego na al. Mickiewicza w kierunku placu Weyssenhoffa..
Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ
Pamiętaj:
Kontraruch rowerowy – ruch rowerów na jezdni ulicy jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów, bez wydzielonego pasa ruchu dla rowerów.
Kontrapas ruchu dla rowerów – wydzielony pas jezdni na ulicy jednokierunkowej przeznaczony do ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.
Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.