Nowa linia międzygminna nr 41
Od poniedziałku 5 grudnia uruchomiona zostanie nowa linia międzygminna nr 41 w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
To już 13 linia międzygminna kursująca z Bydgoszczy do pobliskich gmin. Każdego dnia korzysta z nich prawie 9 tysięcy pasażerów.
Linie międzygminne funkcjonują od 1 kwietnia 1999 roku i jest współfinansowana przez gminy.
Obecnie mamy już 13 linii podmiejskich z numerami od 90 do 99 i od 40 do 42.
W związku z tym, że zakres 90-99 wyczerpał się, kolejne linie międzygminne mają już numerowanie od nr 40 do 49. Dzięki temu uniknęliśmy zamieszania ze zmianą numeracji linii już funkcjonujących.
Linie międzygminne kursują do pięciu ościennych gmin: Białe Błota (42, 90, 91, 92, 96), Osielsko (41, 93, 94, 95, 98), Dobrcz (41, 93, 94, 95, 97), Nowej Wsi Wielkiej (99) i Dąbrowa Chełmińska (40 - linia sezonowa do Ostromecka), co przekłada się na obsługę ponad 40 podbydgoskich sołectw.
Trasy i rozkłady realizowane są i ustalane w porozumieniu z daną gminą.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 1999 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z 13 linii podmiejskich korzysta już prawie 9000 osób.
Wygodne parkowanie w centrum miasta
Coraz więcej kierowców korzysta z parkingu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej.
W ostatni weekend, kiedy parkowanie jest bezpłatne, zajętych było prawie 70 procent miejsc.
Obiekt pozwolił uporządkować ważną część Śródmieścia i ograniczyć parkowanie na ulicach Starego Miasta.
Wybierając się na Jarmark czy świateczne zakupy, warto skorzystać z nowych parkingów.
Parking przy ul. Grudziądzkiej jest podzielony na dwie strefy. W części SPP (Strefa Płatnego Parkowania) parkowanie po godz. 17.00 i w weekendy jest darmowe. W czasie ostatniego weekendu w godzinach popołudniowych zajętych było około 170 z 240 dostępnych miejsc.
W tygodniu pierwsza godzina parkowania (8.00 – 17.00) kosztuje 3,80zł. W obiekcie na Grudziądzkiej można też zostawić samochód na 30 minut bez żadnych opłat.
Wybierając się na świąteczne zakupy możesz też zostawić samochód na parkingu przy rondzie Kujawski, a pobrany bilet wykorzystać jako bilet komunikacji miejskiej. Koszt tego typu parkowania w P&R wynosi 3,80 zł za pierwszą godzinę. Parkując w tym miejscu można wybrać dalszy sposób podróży – pieszo lub tramwajem/autobusem. Opłaty ponosi się przy wyjeździe z parkingu.
W przypadku parkingu na rondzie Kujawskim przejazd tramwajem do ronda Jagiellonów zajmuje zaledwie 4 minuty.
Sygnalizacje pomogą pieszym przekraczać ruchliwe jezdnie
Kończy się montaż sygnalizacji świetlnej przy przejściu dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy ogrodzie botanicznym.
W tej części miasta w tym roku zrealizowano wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo pieszych.
Z początkiem grudnia zacznie też działać sygnalizacja na Czyżkówku na ulicy Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Wkrótce prace rozpoczną się również na ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Na al. Powstańców Wielkopolskich sygnalizację świetlną wzbudzaną przyciskami zainstalowaliśmy na istniejącym przejściu dla pieszych pomiędzy ogrodem botanicznym i budynkami UKW.
Ustawienie sygnalizatorów pozwoliło też przenieść istniejące lampy doświetlenia wertykalnego.
Zostały one zainstalowane po północnej stronie skrzyżowania Pelplińska / Witkiewicza / Taterników.
Nowa sygnalizacja świetlna działa obecnie w systemie pulsacyjnym.
Wkrótce zostanie włączany pełny program.
Ostatnio w tej części miasta zrealizowaliśmy szereg innych zadań poprawiających bezpieczeństwo i wygodę pieszych:
- przebudowaliśmy skrzyżowanie Powstańców Wielkopolskich z ul. Niemcewicza – ograniczyliśmy jezdnie przeznaczając więcej miejsca na zaaranżowanie estetycznego placu dla pieszych z ławkami i zielenią.
- zrewitalizowaliśmy al. Ossolińskich na całej długości – przebudowana została m.in. ciąg dla pieszych pomiędzy jezdniami oraz wytyczyliśmy pasy ruchu dla rowerów.
- doświetliliśmy przejścia dla pieszych na al. Powstańców Wielkopolskich przy budynku policji oraz na wysokości bloku nr 42
- przebudowaliśmy chodniki na al. Powstańców Wielkopolskich przy skrzyżowaniu z ul. Lelewela. Wkrótce zakończą się prace przy budowie drogi rowerowej przy stadionie Polonii.
- skorygowaliśmy liczbę pasów ruchu na ul. M. Ogińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Berwińskiego zgodnie z wytycznymi i ekspertów od bezpieczeństwa ruchu i rekomendacjami Ministerstwa Infrastruktury.
Konsekwentnie poprawiamy bezpieczeństwo pieszych również w wielu punktach miasta.
W przyszłym tygodniu włączona zostanie sygnalizacja przy ul. Nad Torem na wysokości szkoły podstawowej.
Istniejące lampy doświetlenia przejść dla pieszych z tego miejsca przenieśliśmy na ul. Wiśniową przy Nakielskiej.
Zleciliśmy także budowę sygnalizacji świetlnej w Łęgnowie Wsi przy skrzyżowaniu z ul. Plątnowską.
Razem dla bezpieczeństwa
Wszystkie tego typu zadania są analizowane są przez zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu. W jego skład wchodzą przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz przedstawiciele środowiska pieszych, transportu publicznego i rowerzystów.
Badanie klimatu rowerowego - ankieta
Polska Unia Mobilności Aktywnej stworzyła ankietę w której mieszkańcy oceniają warunki korzystania z rowerów w danym mieście.
Jednym z miast, które przystąpiło do ankiety jest Bydgoszcz.
Badania klimatu rowerowego prowadzone są co dwa lata.
W założeniu pomysłodawców to użytkownicy rowerów są ekspertami w zakresie infrastruktury rowerowej w danym mieście.
Ankieta zawiera 27 pytań podzielonych na pięć obszarów tematycznych, a także pytania dodatkowe.
Obszary tematyczne to: rower i klimat ruchu drogowego, wartościowanie korzystania z rowerów, bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów, komfort jazdy oraz infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem.
Ankietę wypełnić można do końca 2022 roku na stronie rowerowyklimat.pl.
Ogłoszenie wyników Badania Klimatu Rowerowego 2022 nastąpi podczas konferencji Samorządy Przyjazne Życiu, która odbędzie się w maju 2023 r. w Poznaniu.
Przypomnijmy, że w Bydgoszczy długość dróg rowerowych wynosi ponad 120 km.
Obecnie w mieście realizowanych jest kilka inwestycji rowerowych. Nowa ścieżka rowerowa powstaje przy ul. Smukalskiej. Trwają też zaawansowane prace przy budowie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Jeździeckiej.
W 2023 roku zlecimy prace projektowo-budowlane trasy rowerowej łączącej Śródmieście z osiedlem Bartodzieje.
We wrześniu zleciliśmy też zaprojektowanie 7 km ważnych ścieżek, które poprawią spójność sieci rowerowych dróg na terenie miasta. W miejscach gdzie, nie ma możliwości wybudowania drogi dla rowerów powstają kontraruchy i kontrapasy.
W Bydgoszczy nie brakuje również imprez skierowanych do rowerzystów.
Przejazdy rowerowe organizują m.in. Masa Krytyczna, Stowarzyszenie Rowerowa Brzoza, TKKF Gryf, czy Rowerowe Błonie. Miasto jest też organizatorem ogólnopolskich zmagań o tytuł Rowerowej Stolicy Polski.