Wzmocnienie linii autobusowych do Gminy Osielsko i Dobrcz.
Od 1 kwietnia wzmocnione zostaną linie autobusowe 93, 94, 95.
W porozumieniu z gminami Osielsko i Dobrcz wypracowaliśmy optymalne rozwiązania.
Zmiany polegać będą na zwiększeniu liczby kursów oraz na poprowadzeniu wszystkich kursów linii 94 przez Maksymilianowo.
Zmiany wprowadzane są na podstawie przeprowadzanych corocznie pomiarów potoków pasażerskich z uwzględnieniem zgłaszanych przez gminy potrzeb przewozowych.
Od kwietnia zwiększona zostanie więc liczba kursów w dni powszednie na linii nr 93, 94 , 95. Dodatkowo dla linii nr 98 zwiększona zostanie liczba kursów do Bożenkowa. Uruchomiony zostanie też dodatkowy przystanek pn. Żołędowo/Klonowa.
W związku z powyższymi zmianami, dotacja gminy Osielsko w roku 2022 na pokrycie kosztów komunikacji międzygminnej wzrośnie o ok. 450 tys zł, a gminy Dobrcz o ok. 15 tys zł.
Duże zainteresowanie podmiejskimi liniami
Przypominamy, że już sześć gmin ościennych (obok Białych Błot, Osielska, Dobrcza, Nowej Wsi Wielkiej, Dąbrowa Chełmińska), zawarło z Miastem Bydgoszcz porozumienie o wspólnej organizacji transportu publicznego.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu. Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 2006 roku i obsługiwała Lipniki oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z linii podmiejskich korzysta już prawie 8000 osób.
Miasto bardziej przyjazne dla pieszych
Wkrótce zakończenie rewitalizacji Rynku w Fordonie. Będzie to kolejny estetyczne miejsce dedykowane przede wszystkim pieszym.
W ostatnich latach coraz więcej ulic i placów przekształcamy w deptaki, gdzie preferowany jest ruch pieszych i rowerzystów. W Śródmieściu mamy już 2,5 kilometra takich ulic.
Zmiany ułatwia budowa systemu parkingów.
W ostatnich latach gruntowną przebudowę przeszły między inny ulice na Starym Mieście. Część z nich o łącznej długości 1,4 km całkowicie wyłączono z ruchu samochodowego.
To między innymi ulice
• Mostowa (część południowa) – 8om
• Jatki – 70m
• Kręta – 50m
• Ku Młynom- 30m
• Mennica – 300m
• Tamka -250m
• Długa (część środkowa) – 100 m
• Jan Kazimierza (od strony Starego Rynku) -40m
• Batorego (od strony Starego Rynku) – 40 m
• Niedźwiedzia – 70m
• T. Magdzińskiego (od strony Starego Rynku)- 80m
• Jezdnie wokół Starego Rynku – 250m
• Stary Port (przy ul. Mostowej) – 40m
Obecnie kończy się rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie. Ten plac również będzie służył przede wszystkim pieszym. Obecnie prowadzone są ostatnie prace brukarskie oraz przy elementach małej architektury. Ich zakończenie planowane jest jeszcze wiosną.
Na wielu bydgoskich ulicach dopuszczony został ruch pojazdów, ale w coraz bardziej ograniczonej formie.
Wprowadzamy strefy zamieszkania, elementy małej architektury, ograniczamy liczbę miejsc parkingowych.
Takie rozwiązanie funkcjonuje już na ulicach o łącznej długości prawie 2 km.
To m.in. ulice:
• Jezuicka - 150 m
• Farnej -100m
• Przyrzecze – 220m
• Batorego – 30m
• Długa (od strony Wełnianego oraz Zbożowego Rynku) -450 m
• Dworcowej (od Gdańskiej do Matejki) – 200m
• Gdańska (od placu Teatralnego do Dworcowej) – 670 m
Na kilku innych reprezentacyjnych ulicach zachowany został ruch pojazdów, ale wygospodarowaliśmy więcej miejsca dla pieszych. Takie zmiany wprowadziliśmy między innymi na ul. Cieszkowskiego. W trakcie prac na al. Ossolińskich powstał elegancki trakt spacerowy pomiędzy bazyliką i placem J. Weyssenhoffa. Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł natomiast w budowie pierwszego parkletu u zbiegu ulic Powstańców Wlkp. i J. Niemcewicza.
Trwają przygotowania do rewitalizacji kolejnych ulic, placów u bulwarów, które mają również stać się atrakcyjną przestrzenią dla pieszych:
• plac Wolności https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7068-plac-wolnosci-elegancja-w-kazdym-detalu
• Rybi Rynek https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7101-rybi-rynek-pracujemy-nad-projektem
• plac Kościeleckich https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/6946-rewitalizacja-plac-koscieleckich-uzyskano-pozwolenie-na-budowe
• bulwary nad Brdą
Dzięki tym inwestycjom Bydgoszcz dołącza do miast, które stają się coraz bardziej przyjazne dla pieszych.
To również ważny element wzmacniający turystyczny potencjał miasta.
Wprowadzanie zmian ułatwia budowa parkingów na obrzeżach centrum m.in. przy ul. Grudziądzkiej, Kujawskiej, Gdańskiej i przy węźle zachodnim.
Zamawiamy nowe tramwaje niskopodłogowe
Uruchamiamy procedurę zakupu kolejnych tramwajów. Zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
W pierwszym etapie zamawiamy 10 tramwajów. W najbliższych latach czeka nas zakup jeszcze kolejnych 36 wozów.
W poprzednich latach Bydgoszcz kupiła 33 tramwaje niskopodłogowe.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło nam ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich.
Wraz z tramwajami zamawiamy specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Opis przedmiotu zamówienia i dokumentacja przetargowa zostały opracowane wspólnie przez ZDMiKP oraz MZK w Bydgoszczy.
Zakupy są ściśle powiązane z pozyskiwanym dofinansowaniem zewnętrznym. Dlatego poza podstawowym zakresem zamówienia, przewidujemy możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy 29 szt. długich i 7 szt. krótkich tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi.
Zależy nam by wybrany producent pojazdów, podstawową część zamówienia na dostawę 10 tramwajów oraz wszystkich pozostałych elementów przedmiotu zamówienia podstawowego, zrealizował do końca listopada 2023 roku. Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Dostawcą wszystkich jednostek była bydgoska „Pesa", która złożyła w przetargach najkorzystniejsze oferty.
Rybi Rynek – pracujemy nad projektem
Trwają już prace nad aktualizacją projektu rewitalizacji Rybiego Rynku. Stanie się on kolejnym eleganckim placem z małą architekturą, zielenią, gastronomią oraz miejscem organizacji wydarzeń dla instytucji kultury.
Po przebudowie nawierzchni wprowadzimy elementy przypominające również o jego historii. To efekt współpracy z Radą ds. Estetyki.
Rewitalizacja Rybiego Rynku dopełni zmiany jakie zaszły ostatnio w Salonie Bydgoszczy. Zależy nam, by przestrzeń przed odbudowanymi i wyremontowanymi gmachami nabrała estetycznego charakteru. To kolejny element tworzenia miasta bardziej przyjaznego dla pieszych, rowerzystów i turystów.
Prace nad aktualizacją dokumentacji rozpoczęły się z początkiem marca i wykonuje je firma AMPA.
Kosztują prawie 86 tysięcy złotych i zakończą się latem.
Pozwoli to jeszcze w tym roku zlecić prace budowlane zmieniające charakter Rybiego Rynku.
Na ich rozpoczęcie w tegorocznym budżecie miasta zabezpieczonych zostało 3,7 mln zł.
Zakres aktualizacji obejmuje m.in. odnowienie uzgodnień, aktualizacje projektu wykonawczego branży drogowej, opracowanie projektu kanalizacji teletechnicznej na potrzeby monitoringu, wydzielenie zakresów branżowych na potrzeby przeprowadzenie przyszłego postępowania przetargowego oraz dostosowanie wszystkich rozwiązań do aktualnych norm, przepisów.
Zieleń i kulturalne wydarzenia zamiast samochodów
W ramach przygotowywanej inwestycji zagospodarowany zostanie nie tylko teren bezpośrednio przylegający do teatru. Projekt obejmie przebudowę Rybiego Rynku oraz ul. Grodzkiej na odcinku od ul. Podwale do skrzyżowania z ul. Przy Zamczysku włącznie wraz z dowiązaniem się do przebudowanego w latach ubiegłych odcinka ul. Podwale.
Dzięki przebudowie Rybi Rynek będzie mógł pełnić funkcje uzupełniające dla instytucji w pobliżu: Teatru Kameralnego, Muzeum Okręgowego oraz Barki Lemara.
Stworzy to również możliwość uruchomienia gastronomii. Zadanie doskonale będzie współgrać ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (m.in. Podwale, Kręta, Mostowa, cześć Grodzkiej).
Z Rybiego Rynku zniknie też parking.
Pozwala na to zbliżająca się do finału budowa wielopoziomowego parkingu Park & Ride przy ul. Grudziądzkiej. Wcześniej powstała infrastruktura tramwajowa (linia wzdłuż Kujawskiej) oraz drogowa (buspasy na Wałach Jagiellońskich i Kujawskiej), które ułatwiają podróże do ścisłego centrum komunikacją publiczną.
Uwagi ekspertów
Na etapie przygotowania pierwszego projektu szereg uwag zgłosiła Rada ds. Estetyki. Dotyczyły one między innymi podświetlenia róży wiatrów przy przystanku tramwaju wodnego, iluminacji drzew, wyboru nawierzchni kamiennej, ustawienia kutych lamp.
Po zakończeniu części drogowej inwestycji w kolejnym etapie zadbamy o dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory. Planowane jest między innymi umieszczenia przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie. Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej. Iluminację zyskać ma również budynek spichrzy. To również rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.
Budynki już cieszą oko
W ostatnich latach wokół Rybiego Rynku zaszło wiele innych pozytywnych zmian. Kompleksem hotelowo-biurowym zabudowana została pusta parcela u zbiegu uli Grodzkiej i Podwale. W oparciu o fundusze unijne prace konserwatorskie prowadzono przy gmachu spichrzy. Historyczną elewację z imitacją szachulca zyskał zabytkowy budynek przy ul. Grodzkiej 16, będący częścią zabudowań teatru, które również odbudowano.