Kolejna trasa dla rowerzystów
Zakończyliśmy budowę kontrapasu rowerowego na ul. Bełzy.
Trasa pozwala dojechać rowerem „pod prąd" w kierunku ul. Jar Czynu Społecznego, gdzie obecnie trwa budowa kolejnej trasy rowerowej.
Na bydgoskich ulicach coraz częściej stosujemy kontrapasy i kontraruch rowerowy.
Takie rozwiązania napotkacie już w ponad 50 miejscach Bydgoszczy.
Kontraruch rowerowy to wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd" i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych.
Ulicę, na której wprowadzono kontraruch rowerowy najłatwiej rozpoznać po znakach drogowych.
Odcinki dróg z ruchem rowerowym „pod prąd" wyposażone są w znaki pionowe D-3 „droga jednokierunkowa" (i B-2 „zakaz wjazdu" ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów". Ruch rowerzystów w obu kierunkach odbywa się po jezdni.
Takie rozwiązania zastosowaliśmy już na ponad 50 ulicach w mieście min. na ul. Dworcowej, Gimazjalnej, Pomorskiej, Konarskiego.
Kontrapas rowerowy stosujemy natomiast na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Po kontrapasach rowerowych cykliści mogą poruszać się TYLKO w jednym kierunku. Ruch rowerzystów w przeciwną stronę, odbywa się po prawej stronie jezdni i zgodnie z zasadami ogólnymi. (przykład ul. Wiatrakowej na Szwederowie - jadąc w dół korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów).
Kontrapas rowerowy wyznacza się na jezdni, jako jej część oddzieloną od części przeznaczonej dla ruchu pojazdów w kierunku wskazanym znakiem D-3 „droga jednokierunkowa", oznakowaniem poziomym (linia ciągła lub linia przerywana) i ewentualnie separatorami ruchu na wlocie i wylocie odcinka jednokierunkowego.
Kontrapas rowerowy napotkamy na ul. Wiatrakowej oraz na ul. Bełzy.
Często na takich ulicach stosuje się znaki poziome w postaci „sierżantów rowerowych" stosowanych dla kierunku zgodnego z kierunkiem zasadniczym na drodze.
Spełniają one rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem.
Takie rozwiązanie można napotkać między innymi na ul. Gdańskiej i ul. Bełzy.
Pas rowerowy to rozwiązanie które zastosowaliśmy na ul. Gdańskiej od Świętojańskiej do Placu Wolności i al. Ossolińskich.
Jest to wyróżniony pas dla rowerzysty umiejscowiony tuż obok pasa dla pojazdów.
Tu również zastosowaliśmy sierżantów rowerowych (na zdjęciu)
Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy.
Długość dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy wynosi ok. 120 km.
Obecnie trwa budowa kolejnych tras.
Ciąg pieszo-rowerowy powstaje właśnie na: ul. Magnuszewskiej, ul. Andersa w Fordonie, ul. Chemicznej, ul. Jar Czynu Społecznego i ul. Jeździeckiej.
Ruszają prace na ul. Rajdowej.
To już kolejna ulica, które zyska twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Podobne prace prowadzimy już na ulicy Wejherowskiej na Miedzyniu i ul. Platynowej na Osowej Górze.
Wszystkie zadania realizujemy w oparciu o wieloletni program utwardzania ulic gruntowych.
W programie realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Przekazaliśmy wykonawcy plac budowy.
W ramach inwestycji, na ul. Rajdowej powstanie pieszojezdnia z kostki betonowej, oświetlenie uliczne i odwodnienie nowej drogi.
Prace będa prowadzone od ul. Sanatoryjnej do ul. Opławiec. Bezpieczeństwo pieszych poprawi wyniesione skrzyżowanie, które powstanie u zbiegu ul. Rajdowej i Letniskowej.
Koszt inwestycji którą reliazujemy wspólnie z miejskimi wodociągami to ponad 1 mln zł.
W trakcie prowadzonych robót wprowadzone będą ograniczenia w ruchu a wraz z postępem prac, cześć ulicy zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu.
Pierwsze zmiany będą wprowadzone od poniedziałku 19 września.
Prosimy o uważne spoglądanie na znaki.
Od dłużeszego czasu już postępują już prace na ul. Wejherowskiej i ul. Playnowej.
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze utwardzona zostanie ul. Platynowa pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, prace na powyższych ulicach potrwają do końca roku.
Kolejny parking na Kapuściskach
Rusza budowa kolejnego parkingu przy ul. Szarych Szeregów 13.
W ramach zadania powstanie tez nowa kanalizacja deszczowa i oświetlenie uliczne.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na placu w ramach inwestycji powstanie 17 stanowisk postojowych w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami.
Wraz z parkingiem konieczna jest budowa fragmentu chodnika, kanalizacji deszczowej i oświetlenia.
W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, ustawione zostaną słupki uniemożłiwijące kierowcom parkowanie na chodniku.
W poniedziałek 12 września przekazaliśmy Wykonawcy plac budowy.
Prace zajmą około 2 miesięcy.
W poprzednich latach wzdłuż ul. Szarych Szeregów zbudowaliśmy kilka innych parkingów.
Pomiędzy blokami z numerem 9,11 i 13 powstało kilkadziesiąt stanowisk.
Prawie 30 nowych miejsc powstało też prostopadle do ulicy Szarych Szeregów na wysokości bloku z numerem 2.
Coraz piękniej nad brzegiem Wisły w Fordonie
Kontynuujemy rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulicą Bydgoską i brzegiem Wisły w Starym Fordonie.
Koszt inwestycji to ponad 30 mln zł.
Większość zadań już wykonaliśmy.
Zbudujemy jeszcze skatepark, plac zabaw, ścianki wspinaczkowe i boisko do siatkówki plażowej.
Rewitalizacja terenów zielonych wraz z historycznym układem ulic pomiędzy ul. Bydgoską i brzegiem Wisły to jeden z najważniejszych elementów rewitalizacji tej części miasta. Roboty były podzielone na etapy.
Estetycznego i kameralnego charakteru nabrały już uliczki położone pomiędzy brzegiem Wisły i ulicą Bydgoską. Na nawierzchniach tych ulic zastosowaliśmy kamienne kostki oraz chodnikowe płyty. Przebudowaliśmy też całą infrastrukturę występującą w pasach drogowych.
Przebudowa ulic:
• Filomatów (wraz z zejściem na ul. Promenada) - wykonana nawierzchnia bez zejścia na ul. Promenada
• Zakładowa – wykonana nawierzchnia bez oświetlenia
• Sikorskiego 2 (wraz z zejściem na ul. Promenada) - wykonana nawierzchnia bez zejścia na ul. Promenada
• A. Frycza Modrzewskiego (do budowanego umocnionego nabrzeża) wykonana nawierzchnia z chodnikiem bez oświetlenia
• odcinek ul. Kapeluszników (od ulicy Sikorskiego w kierunku Wisły) - wykonana nawierzchnia bez zejścia na ul. Promenada
• Rybaki (część północna) – gotowa do obioru częściowego
Obecnie trwają jeszcze prace na ul. Promenada.
Przebudowywany jest odcinek od ul. Nad Wisłą do Frycza-Modrzewskiego wraz z jej przedłużeniem w kierunku wschodnim aż do wału przeciwpowodziowego w rejonie ulicy Rybaki.
Wykonane zostały chodniki, krawężniki i miejsca parkingowe.
W minionym tygodniu wykonana została natomiast podbudowa przyszłej jezdni.
Trwają też prace przy ciągu pieszo-rowerowym, który zostanie poprowadzony w kierunku ul. Rybaki.
Po wykonaniu prac na ul. Promenada wykonawca rozpocznie roboty na ul. Nad Wisłą , która obecnie stanowi dojazd na teren budowy.
Tam również wykonana zostanie nowa nawierzchnia, chodnik oraz schody prowadzące bezpośrednio z okolicy Ronda Buxakowskiego na ul. Promenada.
Ostatnim etapem realizowanego zadania w tej części miasta będzie jeszcze wykonanie nad Wisłą infrastruktury rekreacyjnej.
Powstaną tam m.in.: skatepark, pumptrack (tor dla rowerzystów), plac zabaw, ścianka do wspinaczki, boisko do siatkówki plażowej, plac ćwiczeń.
Projekt zakłada też dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych na terenach o dużej wartości przyrodniczej.
Wszystkie roboty na tym terenie zakończą się za rok.
Duży plac budowy
W Starym Fordonie już wcześniej wykonanych zostało wiele inwestycji związanych z rewitalizacją.
Wśród nich:
• Przebudowa Rynku
• Budowa umocnionego nabrzeża (trwają zaawansowane prace budowlane)
• Remonty 7 kamienic
• Modernizacja ul. Bydgoskiej wraz z ulicami bocznymi: Przy Bożnicy, Góralska, Piekary (zakończona)
• Budowa ul. Celnej (zakończona)
Wiele zadań jest co roku realizowanych również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Warto podkreślić, że rewitalizację uzupełniają projekty mieszkańców oraz ich stowarzyszenia. Wśród nich są między innymi spacery, koncerty, warsztaty oraz cykliczne Święto Starego Fordonu.