Aktualności komunikacyjne
Kończy się remont torowiska. Przywracamy ruch tramwajowy od węzła Garbary do pętli Wilczak.
W piątek 28 sierpnia planowane są przejazdy techniczne i prace odbiorowe. Po ich pozytywnym zakończeniu, będzie można w sobotę 29 sierpnia przywrócić dotychczasowy ruchu komunikacji miejskiej na odcinku od Królowej Jadwigi przez ul. Nakielską do pętli Wilczak.
Zgodnie ze stałymi rozkładami jazdy kursować będą tramwaje nr 1, 3 i 5.
Autobusy linii nr: 56, 62 i 90 nie będą się już pełnić roli komunikacji zastępczej i tym samym nie będą zatrzymywać się już na wysokości przystanków tramwajowych.
Sprawne zakończenie robót na torowisku i to jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, zdecydowanie ułatwi komunikację w tej części miasta.
Triathlon Polska 2020 - zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
W związku z organizacją imprezy Triathlon Polska w dniach 22 / 23 sierpnia 2020 r. (sobota, niedziela) nastąpią zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Wyłączona z ruchu tramwajowego i autobusowego zostanie ulica Gdańska na odcinku od stadionu Zawiszy do skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej.
Ruch autobusowy wyłączony z obsługi wyżej wymienionego odcinka ulicy Gdańskiej:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 06:30 – 17:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 12:00,
Ruch tramwajowy wyłączony z obsługi pętli Las Gdański:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 11:30 – 22:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 13:30,
W dniu 22.08.2020 r. (sobota)
Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 17:30 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursem 5:10).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 kursy linii numer 94 zostaną zawieszone do godziny około 17:30.
Linia nr 98 kurs linii numer 98 o godzinie 13:47 z pętli Przylesie zostanie zawieszony.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
W dniu 23.08.2020r. (niedziela)
Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 12:00 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursami 5:10, 6:20, 7:20).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 zostanie zawieszona do godziny około12:00.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
EKO-transport
W Bydgoszcz rozpoczęły się testy pierwszego autobusu hybrydowego. Pojazd kursuje od 19 sierpnia do 14 września na liniach 79 i 89. Rozwijając transport publiczny stawiamy na wiele innych ekologicznych rozwiązań. W mieście już od wielu lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną ale mające być też przyjazne dla środowiska.
Rozwijana jest sieć tramwajowa. Powstają nowe drogi rowerowe i kolejne buspasy. Unowocześniany jest tabor tramwajowy i autobusowy. Przy realizacji kolejnych inwestycji drogowych, nasadzane są liczne drzewa i krzewy.
Rozbudowa ulic oraz rozwój połączeń autobusowych i tramwajowych:
W ostatnich latach wśród najważniejszych inwestycji znalazły się m.in. rozbudowa ul Grunwaldzkiej, która lepiej skomunikowała centrum miasta z węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5 oraz osiedlem Osowa Góra. W ramach zadanie powstał też buspas w kierunku centrum .
Równie dużym przedsięwzięciem było ukończenie II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Kompletna arteria połączyła dworzec PKS z osiedlami Górnego Tarasu. Pozwoliło to poprawić obsługę komunikacją autobusową tej części miasta. Zrealizowana została też przebudowa ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Trwa też budowa torowiska i nowych jezdni ul. Kujawskiej. Opracowywana jest również dokumentacja na kolejne parkingi typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę z samochodu na tramwaj czy autobus. Stosujemy aktywne oznakowanie i smarownice zasilane energią wytwarzaną w panelach fotowoltaicznych.
Budowa buspasów:
Z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego od 2013 roku budujemy nowe pasy zarezerwowane dla transportu publicznego. W ten sposób w czasie największych natężeń ruchu autobusy omijają korki. Buspasy powstały m.in. na ulicach Zdobywców Wału Pomorskiego, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Wałach Jagiellońskich, Zygmunta Augusta, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. W budowie są pasy dla autobusów wzdłuż ulicy Kolbego i Kujawskiej.
Rozbudowa sieci tramwajowej:
W ciągu jednej dekady sieć tramwajowa Bydgoszczy rozrosła się o 12 kilometrów. Powstała 10-kilometrowa trasa do Fordonu oraz 2-kilometrowa linia łącząca centrum z dworcem kolejowym. Równocześnie zmodernizowaliśmy torowiska na ulicach Chodkiewicza, Wojska Polskiego oraz węzeł Szarych Szeregów. Obecnie trwa budowa nowego torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej, które lepiej skomunikuje centrum z osiedlami tzw. Górnego Tarasu. W tym roku planujemy też wyłonić wykonawcę nowego mostu, który zepnie torowiska z Fordońskiej i Toruńskiej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Nowy tabor:
Regularnie odnawiamy tabor autobusowy. Wszystkie zakupy są zgodne z planem transportowym. Od przewoźników wymagamy niskiej podłogi, klimatyzacji, bezprzewodowego Internetu i monitoringu. Dzięki tym standardom od marca bieżącego roku bydgoszczanie podróżują wyłącznie niskopodłogowymi autobusami.
Z końcem lipca na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł. Tym samym w Bydgoszczy już połowa autobusów spełnia normę emisji spalin EURO 6
Dodatkowo zdecydowaliśmy się też połączyć duże inwestycje tramwajowe z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych. W ciągu ostatnich lat w ten sposób kupiliśmy 33 nowoczesne składy.
Miasto uczestniczy też w projektach, które mają umożliwić zakup autobusów zeroemisyjnych z dofinansowaniem.
Komunikacja podmiejska:
Od 2014 intensywnie rozwijamy siatkę połączeń podmiejskich. Na podstawie porozumień z gminami wchodzącymi w skład Metropolii Bydgoszcz autobusy zaczęły obsługiwać szereg miejscowości położonych na terenie gmin Osielsko, Białe Błota, Dobrcz, Nowa Wieś Wielka oraz Dąbrowa Chełmińska. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów.
Inwestycje rowerowe:
Wszystkie inwestycje związane z budową dróg rowerowych uzgadniamy ze środowiskiem rowerzystów. Wspólnie decydujemy o kolejności realizacji kluczowych zadań. W ostatnich latach zbudowaliśmy nowe trasy m.in. wzdłuż ulic Grunwaldzkiej, przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej, Wojska Polskiego, Łochowskiej, Solskiego, Koronowskiej i Kruszwickiej. W tym miesiącu rozpoczęła się budowa drogi rowerowej na ul. Focha.
Warto dodać , że jeszcze w tym roku na kilkudziesięciu bydgoskich ulicach wytyczony zostanie kontraruch rowerowy. Jest to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych.Daje to możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą skracać pokonywany dystans, co zwiększa konkurencyjność roweru.
Korzystne taryfy:
Bydgoszcz należy do miast z najtańszymi biletami okresowymi.. Wprowadziliśmy również karty uczniowskie i młodego pasażera dla najmłodszych mieszkańców z symbolicznymi opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej. Za darmo podróżują pasażerowie po 65 roku życia.
Testujemy autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 19 sierpnia do 14 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) w Bydgoszczy testować będą autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd. Autobus kursować będzie na linii 79 oraz 89.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został już oznaczony literką 79H oraz 89H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Nowy pojazd będzie testowany przez 4 kierowców, równolegle z nowym autobusem przegubowym z silnikiem diesla i najwyższą normą emisji spalin EURO 6.
Pozwoli to porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus hybrydowy jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi problemu. Zachęcamy do przejazdu.