Aktualności komunikacyjne
Będziemy podróżować nowymi tramwajami – zamawiamy 40 „niskopodłogowców”
Dziś (30 marca) rozszerzyliśmy zamówienie nowoczesnych tramwajów.
Do zamówionych już 21 pojazdów, dołączy kolejnych 19 „niskopodłogowców" z Pesy.
Za dwa lata zakończymy całkowitą wymianę taboru w Bydgoszczy.
Wykorzystamy na ten cel pozyskane fundusze europejskie.
- Bydgoszcz będzie jednym z pierwszych polskich miast z całkowicie wymieniona flotą tramwajów – mówi Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Na uwagę zwraca jednak czas w jakim tego dokonujemy. Przed dekadą posiadaliśmy dwa nowoczesne pojazdy. Wkrótce nasza flota będzie składać się z 75 nowoczesnych pojazdów. Mając na uwadze, że koszt jednego tramwaju to ponad 10 mln zł wydaliśmy na ten cel około 750 mln złotych. Ten sukces nie byłby możliwy bez europejskich środków. To chwila, w której warto docenić naszą obecność w Unii Europejskiej.
Zamówiliśmy dodatkowe tramwaje, korzystając z tak zwanego prawa opcji.
W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę na dostawę 10 pojazdów z możliwością rozszerzenia zamówienia o zakup kolejnych nowoczesnych pojazdów. Te tramwaje są już montowane w zakładach bydgoskiej Pesy.
Z początkiem roku uruchomiliśmy środki na realizację drugiej transzy zamówienia na 11 tramwajów.
Teraz domówimy kolejnych 19 sztuk.
Zgodnie z umową cały kontrakt finalizowany będzie w 2025 roku.
Po realizacji całego zamówienia i zakupie nowego taboru, wszystkie stare Konstale znikną z bydgoskich torowisk
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
- Trwa budowa nowego mostu tramwajowego łączącego ulice Fordońską i Toruńską.
- Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
- Unijne środki wykorzystamy też na budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowie oraz modernizację pętli w Lesie Gdańskim.
Raport z budowy mostów nad Brdą
Na ul. Fordońskiej odbywa się ruch po dwóch torach. Wykonawca (firma Trakcja S.A.) wykonuje dojazd do mostu tramwajowego.
Trwa też montaż mostu drogowego i przygotowanie do nasuwania konstrukcji.
Kontynuowane są prace przy torowisku na ulicach Toruńskiej i Perłowej.
W przyszłym tygodniu uruchomiony zostanie przystanek tramwajowy przy moście.
W ostatnich dniach Wykonawca zdemontował rozjazdy nakładkowe i przywrócił ruch tramwajów po dwóch torach ul. Fordońskiej, co znacznie skróciło czas przejazdu na tym odcinku. Prowadzone są jeszcze prace przy przystanku tramwajowym na ul. Fordońskiej.
W przyszłym tygodniu Wykonawca planuje udostępnić Pasażerom przystanki na wysokości budowanej przeprawy.
Obecnie trwa jeszcze przygotowanie trasy dojazdowej do mostu tramwajowego.
Na tym odcinku zamontowane zostały już słupy trakcyjne.
Na samym obiekcie tramwajowym trwa żywicowanie.
Po zakończeniu robót Wykonawca przystąpi do prac przy układaniu płyt torowych i montażu torowiska na moście.
Na całym zakresie inwestycji prowadzone są roboty branżowe związane z wod-kan, siecią ciepłowniczą, elektroenergetyką, teletechniką.
Po stronie północnej i południowej rzeki Brdy budowane są komory urządzeń podczyszczających kanalizacji deszczowej.
Na teren budowy zwożone są elementy mostu drogowego.
Poszczególne elementy są łączone i nasuwane w kierunku rzeki.
Po południowej stronie rzeki na ul. Toruńskiej, gdzie obecnie zamknięte mamy jeden tor, trwają prace ziemne oraz kanalizacyjne.
Ruch aut oraz tramwajowy na objazdach, odbywa się bez większych zakłóceń.
W miniony weekend na ul. Toruńskiej na wysokości Perłowej zamknięty został jeden tor i wprowadzono mijankę na torowisku.
Prace na tym odcinku pozwolą docelowo połączyć torowisko ulicy Toruńskiej z ulicą Perłową.
[FILM] Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz uporządkowane parkowanie w Centrum
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który wprowadzi nową organizację ruchu w centrum Bydgoszczy.
Strefa płatnego parkowania zmieni granice.
Równocześnie zastosowanych zostanie wiele rozwiązań postulowanych przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Zniknie część miejsc postojowych na chodnikach, a na kolejnych ulicach wprowadzimy kontrapasy rowerowe.
Część ulic przekształcimy w drogi jednokierunkowe oraz ograniczymy maksymalną prędkość.
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Do nowej strefy SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Przy okazji tych zmian. przeanalizowaliśmy też obszar SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Kolejne ulice jednokierunkowe i kontraruch rowerowy
Przed zmianami zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz te, które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadziliśmy też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego.
Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny.
Rowerowe kontrapasy wytyczone zostaną m.in. na ulicy Hetmańskiej, Mazowieckiej i Świętojańskiej. Natomiast al. A. Mickiewicza wraz pl. Weyssenhoffa i odcinkiem ul. Powstańców Wielkopolskich do ronda Wielkopolskiego podobnie jak wcześniej al. Ossolińskich zyskają pasy rowerowe.
(pełna lista ulic poniżej)
Większe bezpieczeństwo i chodnik dla pieszych
Przeanalizowany został też obszar SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
W wielu obszarach wprowadzimy ograniczenia prędkości do 30 km/h.
W przetargu na wprowadzenie nowej organizacji ruchu najkorzystniejszą umowę przedstawiła firma Saferoad Kabex Sp. z o.o z Gdańska, z którą zawarta została umowa o wartości 3,3 mln zł.
Prace które w dużym stopniu uzależnione są od warunków pogodowych, zakończą się latem bieżącego roku.
Informacje o robotach będziemy podawać z wyprzedzeniem, aby uprzedzić kierowców o czasowym zamykaniu miejsc postojowych na konkretnych ulicach.<
Szczegółowe rozwiązania (lista konkretnych ulic)
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania obejmuje zmiany w 3 dużych obszarach:
• [ZMIANY DROGOWE]- zmiany organizacji ruchu w istniejącej i nowej strefie płatnego parkowania,
• [ZMIANY ROWEROWE] - wprowadzenie nowych rozwiązań rowerowych w SPP
• [POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA] - wprowadzenie ulic jednokierunkowych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na wielu bydgoskich ulicach.
Już niebawem ogłosimy przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli to w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Utrudnienia w obrębie pętli Smukała
Od dnia 29.03.2023r. autobusy linii 54, 58, 34N powrócą do obsługi pętli Smukała.
------
W związku z pracami drogowymi zlokalizowanymi w obrębie pętli Smukała, linia 54 czasowo została skrócona do pętli Piaski. Przystanek końcowo-początkowy dla linii 58 został czasowo utworzony ma ulicy Sanatoryjnej (na wysokości internatu).