Aktualności komunikacyjne
Kasa biletowa - zmiana lokalizacji
W dniach od 13 do 17 grudnia 2021r. kasa biletowa przy ul. Zygmunta Augusta będzie nieczynna i zostanie przeniesona w nowe miejsce.
Od 20 grudnia 2021r. kasa będzie fukcjonowała już docelowo na Dworcu PKP (kasa nr 9)
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00
Kasa na Dworcu PKP (wcześniej Zygmunta Augusta)
Wigilia - 7.00 – 13.00
Sylwester – 7.00 – 13.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - nieczynna
Sylwester – 8.30 – 13.00
Zmiany w komunikacji - niedziele handlowe
Pragniemy poinformować, że 12 i 19 grudnia 2021 roku w komunikacji miejskiej obowiązują rozkłady jazdy dla niedzieli handlowych.
Życzymy przyjemnej podróży.
Rok torowiska na ul. Kujawskiej. Zero wypadków, większa punktualność
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych.
Dokładnie rok temu uruchomione zostało nowe torowisko, którym pojechały pierwsze tramwaje.
Na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim liczba wypadków spadła do zera.
Czas przejazdu tramwajów i autobusów również znacznie się skrócił. Zyskali piesi i rowerzyści.
Zlikwidowaliśmy czarny punkt
Przed rozbudową ul. Kujawskiej na samym rondzie Kujawskim dochodziło każdego roku do prawie 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały wtedy średnio 42 kolizje i 4 wypadki.
Rondo Kujawskie przed budową sygnalizacji świetlnej, uznawane było też przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze bydgoskie skrzyżowanie dla rowerzystów.
W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku, a tylko do 33 niegroźnych kolizji. Nikt nie został zabity ani ranny.
Brak wypadków odnotowano też na rondzie Bernardyńskim.
Tak wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje szereg nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie budowy, m.in. rozdzielelenie ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego, zabezpieczenie przystanków i wykopów barierami, oznakowanie poziome grubowarstwowe, czytelne oznakowanie pionowe, zlokalizowanie torowiska poza jezdniami, sygnalizacje świetlne wpięte w system ITS oraz szereg rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych.
Efektowne wzmocnienie komunikacji
Czas przejazdu jednojezdniową ulicą Kujawską oznaczał przed rozbudową duże opóźnienia w kursowaniu miejskich autobusów, szczególnie w godzinach szczytu.
Ten problem zminimalizowały dodatkowe pasy ruchu oraz buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego. W parze z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwolił on poprawić punktualność na wielu linii autobusowych.
• Linia 53 wzrost punktualności z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 (+istotna zmiana trasy)
• Linia 56 wzrost punktualności z 66% w 2019 roku do prawie 80% w 2021
• Linia 64 wzrost punktualności z 84% w 2019 roku do ponad 86% w 2021
Kapitalnym wzmocnieniem dla bydgoskiej komunikacji była również budowa samego torowiska.
Osiedla Wyżyny i Wzgórze Wolności zyskały bardzo szybkie i wygodne połączenie z centrum. Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem, Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut.
Cała sieć na górnym tarasie posiada teraz też dwa niezależne połączenia z resztą miasta.
W ramach tej inwestycji zakupiliśmy też 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Sto tysięcy tramwajowych przejazdów
Tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską dokładnie rok temu, w niedzielę 6 grudnia.
Do dziś torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują trzy linie tramwajowe - nr 2, 9 i 11. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy.
Tramwaje na ul. Kujawskiej kursują w specjalnym wykopie.
Konstrukcja była niezbędna aby zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek.
Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Rozbudowana Kujawska - w liczbach:
ok. 30 000 przejazdów zrealizowała każda z linii kursujący Kujawską (nr 2,9 i 11)
ok. 6000 zasadzonych krzewów i 600 nowych drzew
1200 metrów nowego i zmodernizowanego torowiska
18 estetycznych wiat
15 tramwajów zakupionych do obsługi tras
0 wypadków na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w tym roku
ProjektujeMY nowe torowiska. Po konsultacjach bez wyburzeń na Gdańskiej
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Najwięcej uwag dotyczyło rozbudowy skrzyżowania ulic Gdańskiej, Chodkiewicza i Chocimskiej. Dlatego pierwsze podsumowanie tych konsultacji zaczynamy od najważniejszych wniosków związanych z trasą, która połączy pętlę przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską.
Do dalszych prac trafi wariant bez wyburzeń na ul. Gdańskiej, na czym najbardziej zależało mieszkańcom.
Połączenie pomiędzy Rycerską i ul. Gdańska analizowane w trakcie konsultacji było w dwóch wariantach.
Pierwszy zakładał poprowadzenie torów wzdłuż ul. Artyleryjskiej. Drugi wzdłuż ul. Chocimskiej.
Bez wyburzeń, z lepszą obsługą Bocianowa
Zachowanie dwóch modernistycznych kamienic na rogu ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza zdominowało konsultacje. Aż kilkaset uwag dotyczyło konieczności ich zachowania.
Bydgoszczanie wskazywali na szereg różnych rozwiązań, by zachować oba budynki i zrealizować ważną inwestycję. Najczęściej w związku z tym proponowali wybór wariantu przez ul. Chocimską.
Wskazywali również często na inne zalety tego rozwiązania związane z poprawą obsługi komunikacyjnej osiedla Bocianowo, skrócenie czasu podróży, miastotwórczą rolę tramwaju na rewitalizowanych terenach przemysłowo-magazynowych.
Alternatywą proponowaną przez część mieszkańców było asymetryczne położenie torowisko (nie w osi jezdni, ale bliżej kamienic na ul. Gdańskiej po stronie zachodniej), stosowanie bardziej skomplikowanych splotów i rozjazdów i sygnalizacji oraz wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Artyleryjskiej.
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrana została do dalszych prac trasa tramwajowa o długości około 900 metrów w ciągu ul. Chocimskiej. Uzyskała ona więcej punktów od trasy w ciągu ul. Artyleryjskiej.
W wybranym wariancie relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli Las Gdański nie jest niezbędna, a rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie obu kamienic. Analiza wytrasowania relacji skrętnych dla taboru tramwajowego na tym skrzyżowaniu bez konieczności wyburzania narożnych kamienic będzie stanowiła zadanie dla wykonawcy dokumentacji na etapie opracowywania projektu budowlanego. Ten wariant ma gwarantować również krótszy czas przejazdu w kierunku dworca oraz poniesienie mniejszych wydatków.
Wybór wariantu przez Chocimską oznacza konieczność przeniesienia budynku figurującego pod adresem Pomorska 88F (odbudowy w nowej lokalizacji) oraz rozbiórki zabudowań przy ul. Rycerskiej 20. Są one usytuowane są w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego.
Nie ma możliwości wytrasowania przebiegu torowiska w zgodzie z obowiązującymi przepisami przy próbie zachowania wymienionych zabudowań Bydgoskiego „Londynka". Należy podkreślić, iż przebieg projektowanej jezdni i torowiska jest w pełni zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo - Artyleryjska"
Projektanci kontra normy
W trakcie konsultacji projektanci szczegółowo wyjaśnili też możliwości zastosowania bardziej skomplikowanych splotów tramwajowych i przesunięcia torowiska na Gdańskiej bliżej kamienic znajdujących się po stronie zachodniej.
Tego typu rozwiązania muszą spełnić szereg norm technicznych związanych m.in. z minimalnymi promieniami łuków, długością zwrotnic, odległościami pomiędzy elementami tramwajowej infrastruktury. Wybór takiego wariantu przy węźle trójkątnym (bez wlotu w ul. Chocimską) jednocześnie wiązałby się między innymi z ograniczeniem prędkości tramwajów, przybliżeniem torów do zabytkowych kamienic, konieczna byłaby częstsza wymiana szyn ze względu na szybsze zużycie nienormatywnych łuków, likwidacja znaczącej liczby miejsc parkingowych oraz zdecydowanie większy zakres przebudowy infrastruktury podziemnej.
Poza tym konieczne byłyby wyburzenia innych kamienic u zbiegu Gdańskiej i Artyleryjskiej. To również przechyliło szalę korzyści na wybór wariantu w ciągu ul. Chocimskiej.
Więcej szczegółów technicznych znajduje się w dołączonym raporcie (TUTAJ)
Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń
Projektanci uwzględnili na etapie prac nad raportem uwagi związane z koniecznością zastosowania technologii tłumiących hałas.
Na ul. Chocimskiej z uwagi na wąski korytarz transportowy w którym zaplanowano wspólny ruch drogowo-tramwajowy zastosowane mają być maty antywibracyjne, które minimalizują hałas oraz drgania wywołane od poruszającego się taboru tramwajowego.
Wiele uwag dotyczyło przygotowania dużego pakietu nasadzeń zastępczych oraz tworzenia zielonych alei. Plan nasadzeń będzie tworzony na etapie tworzenie dokumentacji projektowej. Bydgoszczanie zgłaszali również uwagi związane z lokalizacją przystanków na tej trasie (łącznie powstaną 3 pary) i nadaniem nazwy docelowej ulicy, która obecnie roboczo nazywana jest Nowoświecką (Rada Miasta nadaje nazwy istniejącym obiektom).
W przypadku wszystkich inwestycji część mieszkańców ulic, które rezerwowane są w studium i planach zagospodarowania przestrzennego pod nowe linie proponowała odstąpienie od inwestycji.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/
Ważne liczby:
• 11100 odsłon filmu ze spotkania w sprawie konsultacji
• 767 podmiotów i organizacji zgłaszających uwagi, opinie
W kolejnych materiałach podsumujemy również najczęściej zgłaszane pomysły związane z projektowaniem tras tramwajowych wzdłuż ulicy Wyszyńskiego oraz przez Szwederowo i Górzyskowo.