Aktualności komunikacyjne
Zmiany w komunikacji na Sylwestra i Nowy Rok
Komunikacja miejska w dniu 31.12.2021 r. (piątek) Sylwester będzie kursowała według wakacyjnych rozkładów jazdy dnia powszedniego do około godziny 20.30.
Po godzinie 20.30 będą wprowadzane następujące zmiany w funkcjonowaniu wybranych linii:
- zawieszone zostanie kursowanie linii tramwajowej nr 1 oraz linii autobusowych nr 51, 62, 81, 82 i 89,
- w ramach linii nr 89 zostaną wykonane 3 kursy w godzinach wieczornych (wyjazdy kolejności linii nocnych w kierunku Fordonu) z Błonia na Tatrzańskie o godzinie 21.18, 21.48 i 22.20 – pomiędzy kursami linii nr 69,
- linia autobusowa nr 74 będzie kursowała z ograniczoną częstotliwością, co około 40 minut,
- linie autobusowe nr 53, 55, 57, 59 i 80 będą kursowały z ograniczona częstotliwością, co około 60 minut,
- bez zmian będą funkcjonowały linie nr 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 52, 54, 56, 58, 60, 61, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 73, 76, 77, 79 (nie będzie wykonywała kieszeniowych wjazdów na Wąbrzeską), 83, 84, 85, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, za T 6.
SZCZEGÓŁY ZMIAN [pdf]
W dniu 01.01.2022 r. (sobota) obowiązywać będą niedzielne rozkłady jazdy
Od 1 stycznia - bilety po nowemu
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta od 1 stycznia 2022 roku będą obowiązywać w Bydgoszczy nowe stawki za przejazd komunikacją miejską:
• 3,80 zł za jednorazowy bilet normalny (1,90 ulgowy)
• 4,80 zł za bilet godzinny normalny (2,40 ulgowy)
• 108 zł za bilet miesięczny lub 30-dniowy ważny w I strefie na liniach dziennych
Nowością będą bilety 20-minutowe za 3 zł (1,5 ulgowy)
Ceny biletów dobowych (12 zł), uczniowskich i malucha (po 10 zł miesięcznie) pozostają bez zmian.
Osoby które posiadają papierowy bilet jednorazowy z dotychczasową ceną, będą mogły go jeszcze wykorzystać po 1 stycznia. Wystarczy dokupić w kiosku bilet uzupełniający.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta "bilety okresowe zakupione przed datą wejścia w życie nowego cennika (tj. przed 1 stycznia) oraz bilety czasowe skasowane w pojeździe przed datą wejścia w życie nowego cennika, uprawniają do przejazdów do upływu terminu ich ważności".
Coraz rzadziej kupujemy bilety w papierze.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów czy Bydgoskiej Karty Miejskiej.
Bilet jednorazowy lub miesięczny już można zakupić z wykorzystaniem karty płatniczej lub aplikacji w telefonie.
O tych szybkich i prostych opłatach za przejazd komunikacją miejską, pisaliśmy TUTAJ
ZDMiKP w okresie świąteczno-noworocznym
W Wigilię (piątek - 24 grudnia), Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej na ul. Toruńskie 174a - będzie nieczynny.
Od 27 do 31 grudnia wszystkie sprawy w urzędzie będzie można załatwić w normalnym trybie.
Wolny będzie z kolei 7 stycznia.
KASY BILETOWE:
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
Wigilia – nieczynna
Sylwester – 7.00-13.00
Kasa na Dworcu PKP (wcześniej Zygmunta Augusta)
Wigilia - 7.00 – 13.00
Sylwester – 7.00 – 13.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
Wigilia - nieczynna
Sylwester – 8.30 – 13.00
Tramwaj znów zaparkował przy dawnej zajezdni
Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.
Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.
Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.
Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.
Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.
Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".
Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.
Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.
Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.
Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.
W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.
fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe