Aktualności komunikacyjne
Zmiana czasu = zmiany w komunikacji
Przypominamy, że w nocy z soboty na niedzielę (25/26.03.) przesuwamy wskazówki zegarków o godzinę do przodu (czas letni).
W związku ze zmianą czasu, kursy linii nocnych wykonywane w godz. 02:00 - 02:59, nie będą realizowane.
Zmiany na torowisku ul. Perłowej
W związku z wprowadzaniem kolejnych etapów budowy trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską, Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów (firma Trakcja S.A.) przechodzi do kolejnych zmiany na torowisku. Tym razem zostaną one wprowadzone przy ul. Perłowej.
W weekend czekają nas zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na tym odcinku.
Od dnia 24.03.2023 r. od godziny 18:00 do poniedziałku (27.03.2023 r. godziny 3:00) zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Toruńska / Perłowa — podczas którego nastąpi montaż rozjazdów nakładkowych na torowisku i wykonany zostanie układ jednotorowy (mijanki) dla tramwajów.
W związku z powyższym na czas zamknięcia torowiska tramwaje linii nr 6 i 8 zostaną skierowane do pętli Babia Wieś, natomiast funkcjonowanie linii nr 7 zostanie skrócone i wozy z tej linii zjadą na zajezdnię (Toruńska i Łoskoń).
Uruchomiona także zostanie linia zastępcza ZaT6 w relacji rondo Toruńskie (przystanek dla linii nr 76) — Łęgnowo (pętla).
Na ten czas dla linii nr 59 zostanie przesunięty przystanek pn. rondo Toruńskie. Zostanie zlokalizowany za zatoką autobusową.
Od poniedziałku (27.03.2023 r.) w związku z wprowadzeniem układu jednotorowego (mijanki sterowanej sygnalizacją świetlną) dla tramwajów wyłączone z obsługi pasażerskiej zostaną przystanki tramwajowe pn. Toruńska / Perłowa.
To już ostatnie zmiany w najbliższym czasie na torowiskach w obrębie budowanych mostów.
Rozjazdy wprowadzone zostały już na ul. Toruńskiej przy ul. Kazimierza Wielkiego, a na ul. Fordońskiej przywrócony został ruch po dwóch torach.
Zmiany na ul. Fordońskiej - wraca ruch po dwóch torach
W związku z wprowadzaniem kolejnych etapów budowy trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską, Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów (firma Trakcja S.A.) przechodzi do kolejnych zmiany na torowisku. Na ul. Fordońskiej przywrócony zostanie ruch tramwajowy po dwóch torach.
W weekend czekają nas zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na tym odcinku.
Od dnia 17.03.2023 r. od godziny 18:00 do 20.03.2023 r. do godziny 3:00 w nocy zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Fordońska / Kazimierza Wielkiego — podczas którego nastąpi demontaż rozjazdów nakładkowych z torowiska i otwarcie dla ruchu torów w obu kierunkach.
Podczas trwania prac nie będzie możliwy przejazd dla tramwajów pomiędzy pętlami Bałtycka i Wyścigowa.
W związku z powyższym na czas zamknięcia torowiska:
• Linia nr 3 będzie podzielona na dwa warianty
Wilczak — Zajezdnia Tramwajowa
Łoskoń — Wyścigowa
• Linia nr 5 będzie podzielona ma dwa warianty
Rycerska — Bałtycka
Łoskoń — Wyścigowa
• Linia nr 7 będzie realizowała tylko wariant Niepodległości — Wyścigowa
• Linia nr 10 będzie podzielona na dwa warianty
Las Gdański — Bałtycka
Niepodległości — Wyścigowa
Uruchomiona także zostanie linia zastępcza Za T3 w relacji rondo Fordońskie — Wyścigowa.
Od dnia 20.03.2023 r. obowiązywać będzie już układ dwutorowy. Nie zostaną jednak jeszcze uruchomione do obsługi pasażerskiej przystanki tramwajowe pn. Most Kazimierza Wielkiego.
Niebawem zostaną wprowadzone jeszcze zmiany na torowisku Toruńska / Perłowa, o czym poinformujemy w odrębnym komunikacie.
Bezpieczne przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na Wyżynach.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach w miejscu starej kładki.
Inwestycja pozwoli korzystać z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Zyskają też rowerzyści gdyż nowy przejazd połączy drogi rowerowe po obu stronach ul. Wojska Polskiego.
Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby starsze, rodzice z wózkami dziecięcymi oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, Rad Osiedli, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu, zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych.
Przy tym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji. Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych.
Przetarg ogłoszony
Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane wykonywane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wstępnie zakładamy, że nowa bezpieczna infrastruktura powstanie jeszcze w tym roku.
Będzie to kolejna inwestycja poprawiająca bezpieczeństwo wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
W poprzednich latach:
• zmodernizowano wiadukty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• powstało rondo na połączeniu z ul. Chemiczną
• dobudowano drogi rowerowe od węzła Szarych-Szeregów – do ronda Kujawskiego
• zmodernizowano rondo Kujawskie
• powstała sygnalizacja świetlna na rondzie Solidarności RI oraz na wysokości Kauflanda
• zmodernizowano węzeł Szarych Szeregów oraz pętlę tramwajowe na Wyżynach i Kapuściskach
Stowarzyszenia i społecznicy zdecydowanie za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom w podeszłym wieku.
Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.
Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.